2006-06-29, 22:08
Medlem
Phaz3ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FÖRBRUKAD......
Klart det går...
Dela med dig på en länk där vi kan beställa Om jag pratade ur nattmössan så ber jag om ursäkt då jag är lite ny på detta. Vart kan jag köpa det? Bara du inte kommer med "genom kontakter" då går jag och bajsar, menade ju givetvis något som alla kan få tag på.
Mvh
Citera
2006-06-29, 23:18
Medlem
FÖRBRUKAD......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phaz3d
Dela med dig på en länk där vi kan beställa Om jag pratade ur nattmössan så ber jag om ursäkt då jag är lite ny på detta. Vart kan jag köpa det? mvh

Jag har skickat ett PM till dig

MVH/F
Citera
2006-06-29, 23:48
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FÖRBRUKAD......
Jag har skickat ett PM till dig

MVH/F

Ett PM till mig med skulle vara mer än välkommet ..
Citera
2006-06-30, 01:00
Bannlyst
Jag försökte odla Pionvallmo med det gick inge vidare bra Då äre nog bättre att köpa opium
Citera
2006-07-01, 14:07
Medlem
hur många milligram opium är normal dos för rökning? hur länge varar ruset?
Citera
2006-07-02, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
För delen med den här metoden är att du kan mjölka samma kapsel 2 gånger till med bra resultat
Det är bara att rispa precis under dina gamla märken efter ett par dagar!

vad är det som gör att man kan dra ut mer saft? växer det nytt saft i kapseln på några dagar eller är det så att saften är djupt inne i kapselns "kött" () och när man rispar igen så "pressar" saften ut sig själv typ?

hur ofta ska man vattna och hur mycket?
Citera
2006-07-02, 02:04
Medlem
Vad många frågor jag har.. det här är nog det sista inlägget för idag!

Vad ska man göra om det kommer insekter i blomman? (är det dåligt? hur får man bort dom isf?)

vad är det rätta namnet, opievallmo, opiumvallmo eller papaver somniferum?
Citera
2006-07-02, 02:13
Medlem
muurs avatar
Citat:
vad är det rätta namnet, opievallmo, opiumvallmo eller papaver somniferum?

Alla tre är korrekta faktiskt.
Citera
2006-07-03, 15:21
Bannlyst
fråga

undrar hur mycket latex de kommer ut ungefär.. har en liten odling på 3 stora krukor och nu har det blommat ut 2 st "danish flagg" och jag snittade den ena frökapseln men det kom väldigt lite latex? mina frökapslar blir inte så stora? beror det på att jag har dem i krukor och det är ungefär 4 plantor i varje. kan man snitta direkt efter kronbladens fall? eller måste man vänta 7-10 dagar?
Citera
2006-07-03, 15:41
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wixenofthenorth
undrar hur mycket latex de kommer ut ungefär.. har en liten odling på 3 stora krukor och nu har det blommat ut 2 st "danish flagg" och jag snittade den ena frökapseln men det kom väldigt lite latex? mina frökapslar blir inte så stora? beror det på att jag har dem i krukor och det är ungefär 4 plantor i varje. kan man snitta direkt efter kronbladens fall? eller måste man vänta 7-10 dagar?

Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Om nu allt gått väl och din planta gått i blom så notera när den fäller bladen. 7-10 dagar efter kronbladens fall så är det dags att:

Skörda opiumlatex!
Det bästa verktyget att ha med är en enkel mattkniv eller kartongskärare, sätt bladet så att MAX 1 mm sticker ut!! INTE mer!!
Fatta sedan kapseln med ena handen underifrån och kupa lite runt kapseln med handflatan,
Ta sedan mattkniven och dra en ytterst lätt repa ganska högt upp runt kapseln, cirka 1/3 av omkretsen, gör samma sak på motsatta sidan.
Det MÅSTE vara en liten bit oskadad kapsel emellan dina skåror.

Och, om du gjort rätt så blöder nu kapseln vit/rosa/röd vätska.
(Om du rispat för djupt så blöder det opium IN i kapseln, och inte ut till dig...)
Du kan välja på att låta det stelna på plantan eller att samla upp vätskan direkt. När det stelnat så kallas det råopium

För delen med den här metoden är att du kan mjölka samma kapsel 2 gånger till med bra resultat
Det är bara att rispa precis under dina gamla märken efter ett par dagar!

Du kanske rispat kapseln för djupt, så latexen rinner in istället för ut? Du ska inte snitta dirrekt efter kronbladen fallit, utan ungefär en vecka efter då det utvecklats mer latex.
Citera
2006-07-05, 16:03
Medlem
vinnes avatar
Är det möjligt att påbörja en inomhusodling såhär sent?
Citera
2006-07-05, 16:44
Medlem
Botanikerns avatar
Det är helt klart värt ett försök! Kostar ju inte många kronor. Om det inte blir så mycket kapslar så gör the på hela skiten..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in