2007-07-27, 18:04
  #1621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
Ska Papaver verkligen ha såjord?

Jodå, det funkar. Såjord är väl en typ av jord som avger mycket näring under en kort tid, därför kan jorden bli näringsfattig efter ett par veckor. Då kan man köpa lite växtnäring och ge nån gång per vecka.
Citera
2007-07-27, 23:55
  #1622
Medlem
Arcanums avatar
Åker bort imorrn (lördag) och kommer hem på torsdag. Hur ofta bör jag be morsan vattna plantorna? Jag tänkte att hon vattnar de på tisdag så de inte blir snustorra, och sen tar jag upp vattningen själv på torsdag.
Citera
2007-07-28, 02:01
  #1623
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EkorrOrnitolog

Jodå, det funkar. Såjord är väl en typ av jord som avger mycket näring under en kort tid, därför kan jorden bli näringsfattig efter ett par veckor. Då kan man köpa lite växtnäring och ge nån gång per vecka.

Nej, Så & Kaktusjord är extra näringsfattig jord.
Citera
2007-07-28, 11:15
  #1624
Medlem
bcss avatar
kanske lite ot men det är väl här man når ut till alla som ä intresserade.
gick in på en sida som heter poppies international, där kunde man köpa tasmanian white eterneller i färdiga arrangemang (stjälk och kapsel torkade)
är det någon som vet något dyligt på närmare håll (helst i sverige)
detta var nämligen i tasmanien
Citera
2007-07-28, 14:39
  #1625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
Nej, Så & Kaktusjord är extra näringsfattig jord.

Skitsamma, det funkar bra att odla i, det är huvudsaken.
Citera
2007-07-30, 10:06
  #1626
Medlem
Jag har beställt hem en hel hög med frön från diverse shoppar.

Jag har tänkt att placera ut dessa frön på lite allehanda platser.
Är det något speciellt man ska tänka på? Jag kommer till exempel inte att kunna springa å vattna hela tiden eller liknandeutan dom får nog klara sig själva. Ska dom ha mycke sol, öppet fält eller är det bättre med kanten av en skog eller inne i en skog?

Vad säger ni tror det hinns med en skörd innan hösten kanske e lite sent?
Citera
2007-07-30, 10:19
  #1627
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miinoo
Jag har beställt hem en hel hög med frön från diverse shoppar.

Jag har tänkt att placera ut dessa frön på lite allehanda platser.
Är det något speciellt man ska tänka på? Jag kommer till exempel inte att kunna springa å vattna hela tiden eller liknandeutan dom får nog klara sig själva. Ska dom ha mycke sol, öppet fält eller är det bättre med kanten av en skog eller inne i en skog?

Vad säger ni tror det hinns med en skörd innan hösten kanske e lite sent?
Snälla läs tråden innan du frågar. Då hade du inte ens övervägt skog.
Citera
2007-07-30, 10:47
  #1628
Medlem
Kan jag inte bara få ett svar istället för att ni ska fylla tråden med massa "ååå vaför frågar du det" postar. isf hade kanske inte tråden blivit flera hundra sidor lång och man hade kanske orkar läsa den.
Citera
2007-07-30, 10:59
  #1629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miinoo
Jag har beställt hem en hel hög med frön från diverse shoppar.

Jag har tänkt att placera ut dessa frön på lite allehanda platser.
Är det något speciellt man ska tänka på? Jag kommer till exempel inte att kunna springa å vattna hela tiden eller liknandeutan dom får nog klara sig själva. Ska dom ha mycke sol, öppet fält eller är det bättre med kanten av en skog eller inne i en skog?

Vad säger ni tror det hinns med en skörd innan hösten kanske e lite sent?

Mycket sol ska det vara, annars har jag faktiskt sett somniferum växa i skogsmark, konstigt nog... Du hinner inte få dem klara om du planterar nu. Hade det varit för en månad sen hade det varit i senaste laget. Antingen får du vänta till nästa år eller så får du experimentera med några i en kruka som du sen kan ha inne under ett gäng LE-lampor.
Citera
2007-07-30, 12:59
  #1630
Medlem
Klarar sig fröna i hemmet tills nästa vår?

Om jag slänger ner fröna nu, även om dom inte hinner bli färdiga i år klarar sig dom till nästa vår i marken eller är det bättre att vänta med att så till nästa vår?
Citera
2007-07-30, 13:45
  #1631
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miinoo
Kan jag inte bara få ett svar istället för att ni ska fylla tråden med massa "ååå vaför frågar du det" postar. isf hade kanske inte tråden blivit flera hundra sidor lång och man hade kanske orkar läsa den.
De som gör tråden så lång är sådana som du som ställer samma fråga om och om igen.

Citat:
Ursprungligen postat av miinoo
Klarar sig fröna i hemmet tills nästa vår?

Om jag slänger ner fröna nu, även om dom inte hinner bli färdiga i år klarar sig dom till nästa vår i marken eller är det bättre att vänta med att så till nästa vår?
De står också i tråden.

De klarar sig i marken med du bör spara dem och så till våren.
Citera
2007-07-30, 16:59
  #1632
Medlem
Finns det en sammanställning nånstans på vilka vallmogrupper som man kan få effekt utav?

Jag ska rent på skojj vandra ut snart till lite kolonilotter med en nål å se ifall jag kan hitta nått opiumlatex.

Är det så simpelt att alla (traditionella) vallmokapslar, finns det opium latex i?

Vad jag kunde se igår när jag skummade igenom tråden va att det fanns två olika sorter. semoiurum och peoaplepe eller nått liknande (har inte lust att leta efter de latinska namnen just nu.

Eternell vallmo vet jag att det ska vara, men hur många undergrupper finns det i den rasen?


Om frågan verkar virrig så är det precis för att jag inte riktigt fattar vilka blommor som är opiater och vilka som inte är opiater.

EDIT: Såg nu att pionvallmo ska vara samma sak nästan också eller?

/Mvh räven
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in