2022-07-31, 23:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Seriöst ? Vadå går du å plockar i trädgårdarna eller? Hur vet du om den e ätbar och är ”mogen”??

Man ser när kapseln släppt bladen och kransen tittar uppåt, visst ibland är dom "under mogna" men lixom jag kör bara. Ibland käkar jag några först och kommer tillbaka och tar resten om det fungerar. Man kan se på växten om det är en opium vallmo, inte alls svårt att se.

De som e vanliga i Sverige är Papaver roheas och dom är inte ätbara så det är egentligen bara utesluta att det är opium vallmo om det inte är Roheas. Har inga problem att äta dom här men börjar tröttna lite då dom är jobbiga att tugga o man brukar behöva mellan 7-15st.

Lätt gigg för ett så väldigt trevligt rus även om jag skäms att jag pajat någons trädgård och tar fröna. Lämnar dock alltid kvar så de får frön till nästa år. Vet inte om jag ska klippa dom eller rycka upp dom, tänker att det är bäst för jorden om jag rycker upp dom? Vill ju inte sabba trädgården plus stjäla blommorna. Tjuv med samvete antar jag..

Edit: Som sagt ät bara har skrivit det tidigare i tråden vad fan ska hända mer än att det smakar äckligt?
Senast redigerad av ruttenfimp 2022-07-31 kl. 23:53.
Citera
2022-08-01, 00:05
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Man ser när kapseln släppt bladen och kransen tittar uppåt, visst ibland är dom "under mogna" men lixom jag kör bara. Ibland käkar jag några först och kommer tillbaka och tar resten om det fungerar. Man kan se på växten om det är en opium vallmo, inte alls svårt att se.

De som e vanliga i Sverige är Papaver roheas och dom är inte ätbara så det är egentligen bara utesluta att det är opium vallmo om det inte är Roheas. Har inga problem att äta dom här men börjar tröttna lite då dom är jobbiga att tugga o man brukar behöva mellan 7-15st.

Lätt gigg för ett så väldigt trevligt rus även om jag skäms att jag pajat någons trädgård och tar fröna. Lämnar dock alltid kvar så de får frön till nästa år. Vet inte om jag ska klippa dom eller rycka upp dom, tänker att det är bäst för jorden om jag rycker upp dom? Vill ju inte sabba trädgården plus stjäla blommorna. Tjuv med samvete antar jag..

Edit: Som sagt ät bara har skrivit det tidigare i tråden vad fan ska hända mer än att det smakar äckligt?

Tuggar du dem ordentligt eller försöker du svälja dem hela? Hur smakar det?
Citera
2022-08-01, 00:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Tuggar du dem ordentligt eller försöker du svälja dem hela? Hur smakar det?

Försöker tugga så gott de går men ibland e dom jobbiga. Det smakar unikt men beskt inte så farligt tills man börjar må illa då blir det svårare och svårare. Vissa sorter e knappt värda att tugga men damn vad potenta en del rackare är!
Citera
2022-08-08, 10:46
Medlem
satte tasmansk opiumvallmo i skogen för ett par år sedan men det blev inget, nu ett par år senare gick jag 100 meter från det stället jag satte dom då och hitta dom här.

https://imagizer.imageshack.com/img922/362/w5uhpC.jpg

https://imagizer.imageshack.com/img922/456/2aCrgq.jpg

är det tasmansk opiumvallmo eller nåt annat? dom ska vara väldigt högalkoida isåfall köpte frön frön direkt från en odlare då som sa att dom var väldigt starka, kan man ta dom nu eller ska man vänta ett tag?
tänkte spara en kapsel också och så nästa år, måste jag vänta tills kapseln blivit brun isåfall?

edit...läste lite i tråden, en utav kapslarna hade en dimmig beläggning och var större än dom andra, kanske kan snitta eller äta en knopp?
Senast redigerad av devalaroligtda 2022-08-08 kl. 10:50.
Citera
2022-08-09, 16:02
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devalaroligtda
satte tasmansk opiumvallmo i skogen för ett par år sedan men det blev inget, nu ett par år senare gick jag 100 meter från det stället jag satte dom då och hitta dom här.

https://imagizer.imageshack.com/img922/362/w5uhpC.jpg

https://imagizer.imageshack.com/img922/456/2aCrgq.jpg

är det tasmansk opiumvallmo eller nåt annat? dom ska vara väldigt högalkoida isåfall köpte frön frön direkt från en odlare då som sa att dom var väldigt starka, kan man ta dom nu eller ska man vänta ett tag?
tänkte spara en kapsel också och så nästa år, måste jag vänta tills kapseln blivit brun isåfall?

edit...läste lite i tråden, en utav kapslarna hade en dimmig beläggning och var större än dom andra, kanske kan snitta eller äta en knopp?
Papaver somniferum är det i alla fall, opiumvallmo alltså. Käka en kapsel du, smakar verkligen inte så farligt som det beskrivs i trådstarten...
Citera
2022-08-10, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Papaver somniferum är det i alla fall, opiumvallmo alltså. Käka en kapsel du, smakar verkligen inte så farligt som det beskrivs i trådstarten...
tack ...ja en räckte nog inte riktigt, kände absolut av det men skulle nog behövas en 5 st minst iallafall, dom andra får stå kvar så jag kan skörda frön och sätta i vår sen. hur ser man att det är opiumvallmo föresten? kan vara bra o veta ifall man ser det nån annanstans
Senast redigerad av devalaroligtda 2022-08-10 kl. 08:48.
Citera
2022-08-10, 09:05
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devalaroligtda
tack ...ja en räckte nog inte riktigt, kände absolut av det men skulle nog behövas en 5 st minst iallafall, dom andra får stå kvar så jag kan skörda frön och sätta i vår sen. hur ser man att det är opiumvallmo föresten? kan vara bra o veta ifall man ser det nån annanstans

Nej, det krävs nog några stycken vare sig det är tasmaner eller någon annan sort. Det syns tydligt på stammens nedre blad, vilka du tog kort på. Andra vallmosorter har blad som ser annorlunda ut. Även kapseln i sig går att urskilja från många andra sorter.

Får du syn på någon vallmo framöver så kan du med enkelhet använda dina bilder för jämförelse. Det är svårt att misslyckas när man väl ser skillnaden.
Citera
2022-08-15, 17:11
Medlem
ThePassengerRs avatar
Jag satte en panlkrage full av en hög alkaloid strain och har myst i dagar nu. Igår blev det till och med så pass mycketatt jag hann bli lite orolig. Blev tvungen att gå ut och höll mig vaken tills jag kände att jag hade kontroll på situationen. Det gäller att vara försiktig då doseringen är svår när man kokar te på en sån här stark strain.

Nästa år kommer jag köra 4-5 pallkragar av den här sorten och se till att jag har så jag klarar mig hela vintern. Det är små pods men dom är starkare än alla andra sorter jag provat. En del av dagens skörd:
https://www.imagebam.com/view/MEC9DCI
Citera
2022-08-18, 09:41
Medlem
Jag har 2 "pods". Om jag gör te på en podd, blir jag bäng?
Citera
2022-08-21, 17:36
Medlem
ThePassengerRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Jag har 2 "pods". Om jag gör te på en podd, blir jag bäng?

Nope!
Citera
2022-08-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePassengerR
Nope!

Hur många poddar per dos krävs? Måste veta hur många blommor jag borde odla nästa år. MVH
Citera
2022-08-21, 18:10
Medlem
Haaunteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp

Och jag som trodde att bara somniferom hade de aktiva alkkoliterna aja man lär sig något nytt varje dag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in