Citat:
Ursprungligen postat av
Fritjoffandersson
Seriöst ? Vadå går du å plockar i trädgårdarna eller? Hur vet du om den e ätbar och är ”mogen”??
Man ser när kapseln släppt bladen och kransen tittar uppåt, visst ibland är dom "under mogna" men lixom jag kör bara. Ibland käkar jag några först och kommer tillbaka och tar resten om det fungerar. Man kan se på växten om det är en opium vallmo, inte alls svårt att se.
De som e vanliga i Sverige är Papaver roheas och dom är inte ätbara så det är egentligen bara utesluta att det är opium vallmo om det inte är Roheas. Har inga problem att äta dom här men börjar tröttna lite då dom är jobbiga att tugga o man brukar behöva mellan 7-15st.
Lätt gigg för ett så väldigt trevligt rus även om jag skäms att jag pajat någons trädgård och tar fröna. Lämnar dock alltid kvar så de får frön till nästa år. Vet inte om jag ska klippa dom eller rycka upp dom, tänker att det är bäst för jorden om jag rycker upp dom? Vill ju inte sabba trädgården plus stjäla blommorna. Tjuv med samvete antar jag..
Edit: Som sagt ät bara har skrivit det tidigare i tråden vad fan ska hända mer än att det smakar äckligt?