2013-06-18, 20:03
Medlem
whatnots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Hen&chicken menar du.
Jo de är helt ok, har för mig att de ger flertalet pods per planta oxå...

Ett tips är att du försår i höst, till det du vill ha nästa vår!!

Precis, så hette de!

Detta ska jag kolla upp, har läst en del om att börja i sep-okt
Citera
2013-06-19, 12:00
Medlem
Jag har cirka nio kapslar som är skördade igår så att säga. Har jag förstått det rätt att jag då bara mal ner detta tex med mixer osv, och sedan kokar te på detta, eller måste det vara torkat?
Citera
2013-06-20, 08:20
Medlem
whatnots avatar
Sådde kanske 100 frön hc i trädgården igår. Får se om de blir nått vettigt eller om ja e för sent ute
Citera
2013-06-20, 08:22
Medlem
whatnots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnar_
Jag har cirka nio kapslar som är skördade igår så att säga. Har jag förstått det rätt att jag då bara mal ner detta tex med mixer osv, och sedan kokar te på detta, eller måste det vara torkat?

Skördade som i att dj tömt de på latex?
Jag planerar iaf att torka tömda kapslar först, verkar va det vanligaste
Citera
2013-06-20, 21:43
Medlem
Citat:
Sådde kanske 100 frön hc i trädgården igår. Får se om de blir nått vettigt eller om ja e för sent ute
^

Kanske kanske inte... Själv sår jag i krukor och brukar få två skördar. Det är alltid bra om de får hållas inomhus de första veckorna.. Sedan måste de ut och känna på verkligheten. Verkar trivas bra med riktigt kyliga nätter.

De första sår jag i början av mars och de har blommat klart nu och ligger på tork.

Den andra generationen sådda jag i början av juni och är snart klara för omplantering och brukar blomma i början av september om vädret är hyggligt soligt.

Att bara sprida ut några frö på en åkerlapp har jag ingen erfarenhet av men kan tänka mig att det tar längre tid från frö till blomma. Men om du ser till att hålla fröna fuktiga den första tiden så kanske du kan få blom någongång i september med lite tur och bra väder... Det verkar iaf inte helt omöjligt...
Senast redigerad av noexcess 2013-06-20 kl. 21:46.
Citera
2013-06-23, 12:32
Medlem
Om man ska sätta ute nu till sept-okt är det bättre att förgro plantor hemma och plantera ut någon vecka senare?

Och hur potenta är dom vanligaste vallmorna, dom röd-orangea med "taggiga" blad man ser i var och varannan trädgård? Bara lite eller inget alls?
Citera
2013-06-24, 15:32
Medlem
Citat:
Om man ska sätta ute nu till sept-okt är det bättre att förgro plantor hemma och plantera ut någon vecka senare?

Hur menar du här? Förväntar du dig att små plantor nyuppsprungna ur jorden med blad och allt ska fixa vintern i vårt land, eller...? Tänk efter lite nu för faaaan! Det finns hur mycket inf som helst om du orkar googla lite!

Citat:
Och hur potenta är dom vanligaste vallmorna, dom röd-orangea med "taggiga" blad man ser i var och varannan trädgård? Bara lite eller inget alls?

Och hur menar du här? Är det blom/kron-bladen du menar med taggiga så är de "kanske" potenta men är det taggiga gröna blad och röda små fina blommor så är det möjligtvis kornvallmo du menar och den sorten kan du glömma...
Citera
2013-06-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noexcess
Hur menar du här? Förväntar du dig att små plantor nyuppsprungna ur jorden med blad och allt ska fixa vintern i vårt land, eller...? Tänk efter lite nu för faaaan! Det finns hur mycket inf som helst om du orkar googla lite!

jag skulle gissa på att han menar så nu -> skörda i september-oktober. tänk efter lite nu för faaan!
Citera
2013-06-24, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noexcess

Om plantan inte fixar vintern vad är det på för idé att förså året innan?
Jag menar mest vad som är bäst, att så ut frön på hösten eller sätta en liten planta, givetvis till skörd nästa år.
Jag har några plantor som gror nu som jag tänkt att plantera ut om någon vecka, även här då för skörd nästa sommar.
Min tanke var om man får större/bättre plantor nästa år ju större man hinner få dom nu innan vintern!?

Och hur menar du här? Är det blom/kron-bladen du menar med taggiga så är de "kanske" potenta men är det taggiga gröna blad och röda små fina blommor så är det möjligtvis kornvallmo du menar och den sorten kan du glömma...

Ja jag menar sådana som står i var och varannan trädgård, mjuka taggar på bladen och stora röd orangea blomblad med svart i.
Citera
2013-06-24, 18:25
Medlem
Stora röda med fyra svarta fläckar låter som "The Giant" och dessa finns inf om i denna tråden. Redan första inlägget. Mycket populär för sina vackra blommor och odlas flitigt i trädgårdarna. Men ganska dåligt med rätt alkaloider. Men det kan ju också vara något annat du menar...

Man försår på hösten utomhus men om fröna börjar gro kan jag tänka mig att det skiter sig. Meningen är väl att de ska börja gro tidigare på våren för att blomma tidigare genom acklimatiseringen. Har för mig att vallmofrön gror när dagstemperaturen börjar stiga till +17 på dagarna.

Men om du förgror nu inomhus i 1-2 veckor och omplanterar i krukor som du sedan ställer utomhus eller planterar i god jord kan du kanske få blommor framimot september. Inte helt omöjligt iaf om vädret är på din sida. Men det är nog kanske i senaste laget nu...
Senast redigerad av noexcess 2013-06-24 kl. 18:27.
Citera
2013-06-24, 18:53
Medlem
oldox77 måste ju mena kornvallmo eller jättevallmo. Ingen av dem är potent.
Citera
2013-06-24, 20:40
Medlem
Citat:
oldox77 måste ju mena kornvallmo eller jättevallmo. Ingen av dem är potent.

Kornvallmo faller nog bort med tanke på "stora röda blommor". Så det som finns kvar är väl The Giant som du nämner som "jättevallmo". Och som sagt ingen av dessa producerar några nämnvärda mängder av alkaloider av den sort som är eftertraktade av narkomaner.

För övrigt vill jag nog tro, oldox, ( tvärt i mot vad jag skrev tidigare ) att du nog kan så frö på friland, även om det är lite sent, och få skörd i september om du håller fröna fuktiga första tiden och verkligen vårdar och sköter om din plantering... Men då måste du verkligen se till att ytlagret är fuktigt. Solen kan vara djävligt varm nu och torka ut ytjorden och fröna och då skiter det sig....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in