2005-04-19, 10:02
Medlem
StorMammas avatar
Ringblommorna kan du radså tunt om du vill, typ framför vallmon, eller något sådant. De har större frö, så de är lätta att placera rätt.

Solrosor tar egentligen mindre plats, eftersom de blir HÖGA, men det finns lägre växande också. De gillar gödning, jag brukar be ungarna pinka på mina solrosor... De är också lätta att så, stora frön där med.

Om du har en liten markplätt så kan du alltid ha någon-några blomkrukor ute också. Fina sommarblommor brukar kosta 5-10 kronor per planta.

Annars så får du börja jävlas på riktigt.

Det du gör ( odlar) är inte olagligt. Det är heller inte olagligt att plocka och torka dem. Så kärringen har INGET att komma med.
Citera
2005-04-19, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Det du gör ( odlar) är inte olagligt. Det är heller inte olagligt att plocka och torka dem. Så kärringen har INGET att komma med.

Nej, jag vet. Men det tror jag inte kvinnan i fråga vet vilket kan skapa en del olägenheter. Tycker det är tråkigt att behöva känna sig som en skummis varje gång man går ut i trädgården, särskilt när jag inte gjort nåt för att förtjäna det. Det hon indirekt sa (direkt är dom alltid för fega för) var ju; Jag håller ögonen på dig din ligist! Men jag ska försöka förtränga den kommentaren och lugnt fortsätta som innan. Om det kommer mer får jag överväga payback. Det finns ingen som har rent mjöl i påsen, i synnerhet inte såna som hon. Det kommer bli förödande för hennes rykte i kafferepskretsarna, så kan hon inte tjalla vidare iaf.

Så, diskutera gärna vidare nu, ska inte störa mer.
Citera
2005-04-19, 12:19
Medlem
StorMammas avatar
Du stör inte, detta kan bli intressant.

Jag fattar bara inte vad kärringen skulle kläcka ur sig detta för..?

Vad jag menar är att 100.000 personer odlar vallmo i detta land, som spånads och prydnadsväxter. Det är just därför du skall köpa en påse med ringblommor för 9 kronor, och solrosorna också förstås.

Själv har jag sått rosa pionvallmo i helgen, jag vet inte hur de är kvalitetsmässigt ( engelskt frö ) men de var så väldigt vackra med puderrosa bollar, så jag skall ha dem tillsammans med mina färgstarka dahlior.

DET kommer att bli vackert.

Testar också i år fröna: Papaver somniferum " Cherry glow" + " Seriously scarlet" och en engelsk fröfirmas " Hen and chickens". Förutom kryddbutikens frön då.
Citera
2005-04-19, 13:04
Medlem
Vet inte heller, därför jag blev så ställd. Men jag känner igen en fientlig röst när jag hör en. Nåja, det värsta börjar lägga sig nu. Vet bara att hon är områdets största skvallerkärring, att jag skulle bli skonad känns otroligt. Visste att det här området betöd trubbel, men är man fattig så är man.

Hurvida fröna du testar är bra vet du nog bättre än jag. Pionvallmo kan variera ganska mycket i potens, men visst är dem fina. Om man har utrymme skadar det aldrig att experimentera runt. Cherry Glow har jag hört bra omdömen om, över medel i potens. Och H&C är samma om inte ännu bättre. Men man vet aldrig, dom tycks ge fler och fler blommor samma behandling som the Giant, vilket gick från OK till urkass på ganska kort tid.
Kryddvallmo kan vara rena guldgruvan ibland. I synnerhet dem från turkiet, iran osv. Under mitt år i storstan hittade jag riktigt bra frön i en trevlig liten gammaldags kryddbutik (som tyvärr har klappat igen). 90% grobarhet och blommor man i vanliga fall bara ser i filmklipp på aktuellt.

Förmodligen är det redan nämnt, men sluta vattna blommorna efter kronbladen ramlat av. Ämnena koncentreras, och det är ingen lösryckt teori som vissa verkar tro, utan sanning. Vissa brukar oroa sig för andra blommors välfärd, dem som inte är i samma stadie, men de klarar ganska lätt en vecka eller två utan vatten.
Citera
2005-04-19, 14:16
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Kryddbutik lät fint!
Skall köpa ett par 1000 frön senare har jag tänkt, men det får vänta lite,..
Citera
2005-04-19, 14:45
Medlem
Sqrewdrivers avatar
sök funktionen funkar inte för mig,
men jag har försökt.. kan man lösa upp
råopium i alkohol? [inte för att dricka]
Citera
2005-04-19, 17:54
Medlem
Sovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrewdriver

Ja, det går fint. Du kan lösa det i vatten med men är det alkohol håller det längre eftersom alkoholen konserverar opiumet.
Citera
2005-04-19, 18:07
Medlem
Sqrewdrivers avatar
hehe fan vad fint.

då skall det sås i rabetten imorrn...

Dobbel Dunderbubbel... mmm
Citera
2005-04-19, 18:34
Medlem
StorMammas avatar
Citat:

Oh Yeah!

Det kallas Laudanum, och stark 99% sprit är bäst... Alla borde känna en seriös gammeldags hembrännare!

Tror jag petade ned litet om det i första inlägget.

Jo, jag vet att H&C fröna varierat en del, de jag har i år är engelska, vi får se. Cherry glow köpte jag för att de var billiga, och jag är alltid öppen för något nytt.

Men köp INTE " the giant" den är framtagen för att vara lågmorfinhaltig och då blir den automatiskt skitful i min trädgård. Det finns en annan sort med ngt rysk/polsktklingande namn som är detsamma, jag ska ta rätt på vad den heter exakt och posta här, så att man kan undvika den.

Men faktum är att Dannebrogen, Danska Flaggan, Victorian Cross som samma sort kallas ( Röd med vitt kors) inte alls är illa, tvärtom. Och den finns överallt att köpa i fröfirmornas sortiment.

Från turkbutiken nere på hörnet köptes vallmofrö;
På min fröpåse så står det " Ursprungsland Turkiet" testade grobarheten inomhus här på vintern i en kruka bara, och över 90% av dem grodde. Det skall bli kul att se vad det blir av dem. Jag menar, en JÄTTEPÅSE 500gram räcker till några hektars sådd....
För 11:50.
Citera
2005-04-19, 21:02
Medlem
Sqrewdrivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Oh Yeah!

Det kallas Laudanum, och stark 99% sprit är bäst... Alla borde känna en seriös gammeldags hembrännare!

Jorå han bor i badrummet, om man extraherar THC ur en
CB planta[med alkohol] och blandar dem 2 borde man
få dunder dobbel hej kom och hjälp mig holk?

Typ så känns det jag kör på idag iallafall.
Citera
2005-04-19, 22:49
Medlem
Sovas avatar
Citat:
Jorå han bor i badrummet, om man extraherar THC ur en
CB planta[med alkohol] och blandar dem 2 borde man
få dunder dobbel hej kom och hjälp mig holk?

Typ så känns det jag kör på idag iallafall.

Skillnaden mellan cannabispreparat och opium är att cannabis går att eldas på direkt medan man röker det medan opiumet ska förångas. Du kan ju köpa en vapourizer och röka blandningen i den men det kommer inte att gå att röka på normalt sätt.
Citera
2005-04-20, 13:31
Medlem
Sqrewdrivers avatar
Vad händer med opium innehållet om jag bränner blandningen som
vanligt CB? jag menar det borde ju förångas då det blir styggt varmt i
koppen? eller så kanske man skall köra på en Vaperizerkopp.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in