Citat:
Ursprungligen postat av Johannes_
tack tack

Hade faktiskt tänkt att sätta några.. Hur är det med Solrosor förresten,- köper man dom som sticklingar eller måste man så frön från basic? Hade också tänkt mig olika sorters Vallmo. Jag har en fundering över de olika sorterna. Har nyligen sått Pionvallmo (Black Peony) i mitt nya land, men på de bilder jag sett har jag uppmärksammat att dess kapslar är betydligt mindre än t.ex Papaver Somniferum. Detta borde väl i sin tur resultera i en mindre mängd Opiumlatex vid skörd?
Jupp, de kan ge mindre, men du vet aldrig om de mindre kapslarna är potentare om du gör the... Jag sår en tre fyra sorter varje år.
Solrosor kan du om du har tur hitta småplantor av, men dyrt. Sätter du några frö inomhus nu, och planterar ut efter frost, så växer de som fasiken, med litet gödsel. De är ibland de mest snabbväxande jag vet om...
Min lista för i år:
Pionvallmosorter:
Black peony
Pink peony
Vit fjädervallmo
Sedan har jag kvar av påsen från den turkiska butiken, med vita frön där det står att de är från turkiet ( jag tror att det är persian white eller så, för de var grymt potenta, de orsakade som sagt ett redigt rus, då jag inte kunde stå... Blommorna är tidiga, vita med en mörkare markering, och ruskigt starka..)
De skall så klart ut de med.