2008-05-02, 18:00
  #2029
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes_
tack tack Hade faktiskt tänkt att sätta några.. Hur är det med Solrosor förresten,- köper man dom som sticklingar eller måste man så frön från basic? Hade också tänkt mig olika sorters Vallmo. Jag har en fundering över de olika sorterna. Har nyligen sått Pionvallmo (Black Peony) i mitt nya land, men på de bilder jag sett har jag uppmärksammat att dess kapslar är betydligt mindre än t.ex Papaver Somniferum. Detta borde väl i sin tur resultera i en mindre mängd Opiumlatex vid skörd?

Jupp, de kan ge mindre, men du vet aldrig om de mindre kapslarna är potentare om du gör the... Jag sår en tre fyra sorter varje år.

Solrosor kan du om du har tur hitta småplantor av, men dyrt. Sätter du några frö inomhus nu, och planterar ut efter frost, så växer de som fasiken, med litet gödsel. De är ibland de mest snabbväxande jag vet om...

Min lista för i år:
Pionvallmosorter:

Black peony
Pink peony
Vit fjädervallmo

Sedan har jag kvar av påsen från den turkiska butiken, med vita frön där det står att de är från turkiet ( jag tror att det är persian white eller så, för de var grymt potenta, de orsakade som sagt ett redigt rus, då jag inte kunde stå... Blommorna är tidiga, vita med en mörkare markering, och ruskigt starka..)
De skall så klart ut de med.
__________________
Senast redigerad av StorMamma 2008-05-02 kl. 18:04.
Citera
2008-05-02, 18:40
  #2030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Jupp, de kan ge mindre, men du vet aldrig om de mindre kapslarna är potentare om du gör the... Jag sår en tre fyra sorter varje år.

Solrosor kan du om du har tur hitta småplantor av, men dyrt. Sätter du några frö inomhus nu, och planterar ut efter frost, så växer de som fasiken, med litet gödsel. De är ibland de mest snabbväxande jag vet om...

Min lista för i år:
Pionvallmosorter:

Black peony
Pink peony
Vit fjädervallmo

Sedan har jag kvar av påsen från den turkiska butiken, med vita frön där det står att de är från turkiet ( jag tror att det är persian white eller så, för de var grymt potenta, de orsakade som sagt ett redigt rus, då jag inte kunde stå... Blommorna är tidiga, vita med en mörkare markering, och ruskigt starka..)
De skall så klart ut de med.
Jo, jag har också för mig att Solrosor är duktiga på att växa, kanske växtnäring gynnar deras tillväxt? Oj. verkar som du haft tur när du hittade dina "Turkiska frön". Man kanske ska ta och gå igenom varje sådan butik i stan och hoppas på att de har några Vallmofrön av den styrka du tycks ha funnit!
__________________
Senast redigerad av Johannes_ 2008-05-02 kl. 18:42.
Citera
2008-05-02, 19:24
  #2031
Medlem
listlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Blir det klart så fort där uppe? Alltså. Fast att Du sådde på hösten.

Nej, altså jag bestämde mig på hösten att jag ska odla våren -08
Kanske skrev lite otydligt..
Citera
2008-05-02, 19:38
  #2032
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listless
Nej, altså jag bestämde mig på hösten att jag ska odla våren -08
Kanske skrev lite otydligt..

Du satt alltså och drack te på dessa odlade nu på våren?
Citera
2008-05-02, 19:49
  #2033
Medlem
listlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Du satt alltså och drack te på dessa odlade nu på våren?

Nej, det var vallmo sparade från skörden hösten -07. Inte odlade av mig dock.
Citera
2008-05-02, 20:00
  #2034
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listless
Nej, det var vallmo sparade från skörden hösten -07. Inte odlade av mig dock.

Fy tusan vad gott.

Hur kändes det? Nickade Du till?
Citera
2008-05-02, 21:18
  #2035
Medlem
listlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Fy tusan vad gott.

Hur kändes det? Nickade Du till?

Jo ja tycker om opiater annars också så de var riktigt trevligt..
Citera
2008-05-03, 18:23
  #2036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Beror återigen på jordmån och gödsling om du gör det. Toppar du, dröjer det längre, men med fler pods.
Läste och det stämmer enligt min egen erfarenhet,
att plantor som står tätt av någon anledning ger många små pods,
Fast att ha en eller få stora pods är ju helt klart att föredra. Iaf om man vill ha opium, för Te spelar det väl ingen större roll.
Citera
2008-05-03, 18:26
  #2037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma

Sedan har jag kvar av påsen från den turkiska butiken, med vita frön där det står att de är från turkiet ( jag tror att det är persian white eller så, för de var grymt potenta, de orsakade som sagt ett redigt rus, då jag inte kunde stå... Blommorna är tidiga, vita med en mörkare markering, och ruskigt starka..)
De skall så klart ut de med.

Persian White, stora pods och blommor som blommar betydligt tidigare än alla de andra sorterna.
Borde alla odla, så kan man skörda under en längre tid.

H&C tycker jag är bra till Te
Citera
2008-05-03, 18:30
  #2038
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katcha
Persian White, stora pods och blommor som blommar betydligt tidigare än alla de andra sorterna.
Borde alla odla, så kan man skörda under en längre tid.

H&C tycker jag är bra till Te

Ja, jag misstänker att det den sorten. En stor påse (gul) med vita frön i, står "Made in Turkey" på den på baksidan, jag tror jag betalade 18 kronor för 400 gram.. Ett kap.
Citera
2008-05-03, 20:16
  #2039
Medlem
oscar1616s avatar
Får nog ta och besöka en sån där "turk-affär" vill också ha

Trevligt att ha dig tillbaks Stormamma
Citera
2008-05-03, 22:35
  #2040
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1616
Får nog ta och besöka en sån där "turk-affär" vill också ha

Trevligt att ha dig tillbaks Stormamma

Tack!

Sakta men säkert..

De där turkiska påsarna finns med både blå och vita frön i. Jag kan inte säga vilket som är bäst, eftersom jag inte testat de blå fröna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in