2007-08-09, 17:41
Medlem
Hans-Ludwigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Knäpp ett litet kort och posta här.. Kom ihåg att bladen skall icke vara spetisga lik som en orbunke utan som ett salladsblad

jo dom ser mer ut som sallad än ormbunkar får väll smyga iväg ikväll och plocka några för test

domhär har jag hittat på ett annat ställe
http://img406.imageshack.us/my.php?image=vallmocp9.jpg
något att satsa på?
Citera
2007-08-09, 17:54
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Hade tänkt försöka mig på en liten smygis utomhusodling nästa sommar. Har hittat ett bra ställe för en liten ganjaodling, med fet jord där det växer nässlor och är mycket sol. Rinner en bäck i närheten.

Men vilken typ av jord och övriga växtförhållanden passar för vallmo? Om man kollar på de vilda brukar de växa där det är torr och mager jord, lite sandig.

Är det samma för opievallmo? I så fall blir det inte bra att odla dem där jag tänkt ha cb:n.
Citera
2007-08-09, 18:15
Medlem
gurgalofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans-Ludwig
något att satsa på?

Det är somniferum...
Citera
2007-08-10, 01:46
Medlem
Vallmo gillar lite torrare jord , men mycket näring är ju alltid bra(där brännässlor växer).
Inte så stor skillnad på CB och vallmo, både gillar väl dränerad jord.
fast vallmo kanske klarar sig på magrare jord och konkurreras inte like lätt ut där, men om du kan gå dit och rensa så är det ju inte problem.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hade tänkt försöka mig på en liten smygis utomhusodling nästa sommar. Har hittat ett bra ställe för en liten ganjaodling, med fet jord där det växer nässlor och är mycket sol. Rinner en bäck i närheten.

Men vilken typ av jord och övriga växtförhållanden passar för vallmo? Om man kollar på de vilda brukar de växa där det är torr och mager jord, lite sandig.

Är det samma för opievallmo? I så fall blir det inte bra att odla dem där jag tänkt ha cb:n.
Citera
2007-08-10, 08:34
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans-Ludwig
jo dom ser mer ut som sallad än ormbunkar får väll smyga iväg ikväll och plocka några för test

något att satsa på?

Japp, den fina sorten!
Citera
2007-08-10, 13:49
Medlem
Arcanums avatar
På Konsum där jag bor finns en påse vallmofrön från företaget Santa Maria. Fröna är tydligen vita. Vad kan det vara för några? Är det somniferum?
Citera
2007-08-10, 13:51
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanum
På Konsum där jag bor finns en påse vallmofrön från företaget Santa Maria. Fröna är tydligen vita. Vad kan det vara för några? Är det somniferum?

Vet faktiskt inte, men jag har sett många sorters somniferum-frön, och alla har varit grå/svarta.
Citera
2007-08-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack
Vet faktiskt inte, men jag har sett många sorters somniferum-frön, och alla har varit grå/svarta.

Bruna är vanligt också. Har aldrig någonsin sett vita somniferumfrön.
Citera
2007-08-12, 14:10
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katcha
Vallmo gillar lite torrare jord , men mycket näring är ju alltid bra(där brännässlor växer).
Inte så stor skillnad på CB och vallmo, både gillar väl dränerad jord.
fast vallmo kanske klarar sig på magrare jord och konkurreras inte like lätt ut där, men om du kan gå dit och rensa så är det ju inte problem.

Nej, inga problem att gå dit nån gång i veckan och pyssla om plantorna. Tänkte markbereda redan nu i höst med att rensa och vända jorden, eventuellt lägga på lite hästskit.

Bara det inte blir för fett för vallmon? Växter som får mer näring än de behöver brukar bli liksom uppblåsta och tänker att det kan påverka halten aktiva ämnen? Eller är jag ute och cyklar nu?
Citera
2007-08-13, 12:22
Medlem
Okay, En liten fråga bara, Jag har hittat en massa vallmo hos en nära släkting i dennes rabatt! Hur ser jag om detta är den sort som innehåller Opium? jag Kan väl försöka beskriva hur dom ser ut Bladen liknar (på dom större plantorna) sallads-blad och Kapslarna på dessa är runda ska se om jag inte kan orda en bild och en liiiiten till fråga bara, Jag hade tänkt att göra Teé på alla dessa kapslar, ca 100st skulle jag tro men jag läste någonstans att man ska ta ut fröna Tar man ENDAST ut dessa om man vill åt fröna, alltså det gör inget om fröna är kvar i kapseln när man gör teé på det? Ska försöka ordna bilder
Citera
2007-08-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarn
Okay, En liten fråga bara, Jag har hittat en massa vallmo hos en nära släkting i dennes rabatt! Hur ser jag om detta är den sort som innehåller Opium? jag Kan väl försöka beskriva hur dom ser ut Bladen liknar (på dom större plantorna) sallads-blad och Kapslarna på dessa är runda ska se om jag inte kan orda en bild och en liiiiten till fråga bara, Jag hade tänkt att göra Teé på alla dessa kapslar, ca 100st skulle jag tro men jag läste någonstans att man ska ta ut fröna Tar man ENDAST ut dessa om man vill åt fröna, alltså det gör inget om fröna är kvar i kapseln när man gör teé på det? Ska försöka ordna bilder

Ja, låter som papaver somniferum. Fröna kan vara kvar när du gör te. De kan smaka lite bittert men för egen del märker jag det knappt.
Citera
2007-08-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EkorrOrnitolog
Ja, låter som papaver somniferum. Fröna kan vara kvar när du gör te. De kan smaka lite bittert men för egen del märker jag det knappt.

Okay tack för svaret Ekorren Men hur många kapslar tror du att jag behöver? Kapslarna är inte så hemskt stora dom är lite mindre än en vindruva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in