2009-01-29, 19:27
Medlem
Mescalitos avatar
Hejsan, behöver hjälp med följande uppgift:

För ett visst värde på det reella talet a har...

n^a * (Sigmatecken) 1/(n + k^2)

...ett ändligt gränsvärde (ej lika med noll) då n går mot evigheten. Bestäm detta tal a och vilket gränsvärde som fås.
Ovanför Sigmatecknet: n
Under sigmatecknet: k=1

Ska jag använda formeln för geometrisk summa? I så fall, vad är kvoten i det här fallet?
Citera
2009-01-31, 17:37
Medlem
Den här uppgiften var verkligen inte självklar hur den skulle lösas, men när jag väl hade kommit på hur jag skulle göra var den enkel.

Knepet är att approximera summan med en integral:
∑ 1/(n + k²) ~ ∫ 1/(n + t²) dt

Se om du klarar den utifrån detta tips. Jag fick fram att vi skall ha a = 1/2 och att gränsvärdet i detta fall blir π/2. (Med a < 1/2 blir gränsvärdet 0, och med a > 1/2 blir gränsvärdet ∞.)
Citera
2009-01-31, 22:08
Medlem
Mescalitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Den här uppgiften var verkligen inte självklar hur den skulle lösas, men när jag väl hade kommit på hur jag skulle göra var den enkel.

Knepet är att approximera summan med en integral:
∑ 1/(n + k²) ~ ∫ 1/(n + t²) dt

Se om du klarar den utifrån detta tips. Jag fick fram att vi skall ha a = 1/2 och att gränsvärdet i detta fall blir π/2. (Med a < 1/2 blir gränsvärdet 0, och med a > 1/2 blir gränsvärdet ∞.)

Tackar ödmjukast, ditt tips räckte Kauchys integralkriterium is the shit. Om någon är intresserad av att se uträkningen så är det bara att pm'a.
Citera
2009-02-01, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mescalito
Tackar ödmjukast, ditt tips räckte Kauchys integralkriterium is the shit. Om någon är intresserad av att se uträkningen så är det bara att pm'a.

Funktionsteori?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in