2003-09-08, 13:25
Medlem
Beatrixs avatar
Ok, jag håller inte på och hackar som många andra här gör varför min fråga kanske är korkad för vissa...

Jag vill ha mina cd-skivor som samlingsskivor så jag slipper springa och byta skiva hela tiden (ja, jag är lat).
Alltså har jag teoretiskt fattat hur man ska göra; rippa till mp3-format, bränna dem på cd och vips så är det klart.

Men
1) Vilken bitrate ska man välja när man rippar utan att förlora för mycket musikkvalitet?
2) Hur får jag låtarna att hamna i samma ordning com på cd:n? En polare sa att jag skulle göra en pl-fil. Vad är det och hur gör jag den?
3) Kan man göra ett omslag med låtnamnen "automatiskt" ?

Jag har en Delldator, XPhome och EasyCDCreator5 Platinum. Och nej, jag vill inte "bara tanka ner" något annat bättre, snabbare, snyggare osv. Man ska väl kunna göra detta med det jag har eller?

BingBong
/Beatrix
Citera
2003-09-08, 13:43
Medlem
1) Testa med att rippa i olika varianter och se vad du tycker är acceptabel ljudkvalité. Själv tycker jag att allt under 160kbps låter illa. Helst kör jag med 192kbps.

2) Du kan i de flesta brännarprogram bestämma ordningen genom drag & drop med musen. ECDC borde klara det också.

3) Vet jag inte riktigt. Antar att det beror på vad för låtinformation du har gett filerna (ID3 tag). Kolla ditt brännarprograms manual.

Att tänka på:

Om du vill kunna spela mp3-CD:n i din fristående stereo (eller CD-freestyle) så måste den stödja mp3-formatet. Gör den inte det måste måste du bränna CD:n som Audio-CD och då ryms det betydligt färre låtar.

Bränn mp3-CD som Data-CD (alltså inte Audio-CD).
Citera
2003-09-11, 14:14
Medlem
Beatrixs avatar
Tack, jag ska prova.

/B
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem