• 1
  • 2
2009-01-28, 16:48
Medlem
Är de runt 300 000 eller vad är det? Tycker jag ser olika siffror lite överallt. Och är de bara av svält och sjukdomar då oxå?
Citera
2009-01-28, 17:33
Bannlyst
Det måste vara olika siffror. Hur ska man räkna alla de som svultit ihjäl, dött av sjukdomar och undernäring eller krigshändelser i största allmänhet? Det finns inget svar på den frågan. Det vore konstigt om man räknade en jude som av en slump råkat få en bomb i huvudet för "förintad i gasugnen i Auschwitz".
Senast redigerad av fläskbak 2009-01-28 kl. 17:36.
Citera
2009-01-28, 17:36
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
Är de runt 300 000 eller vad är det? Tycker jag ser olika siffror lite överallt. Och är de bara av svält och sjukdomar då oxå?

Då du startar en sådan här tråd anser jag att du först av allt ska specificera vad du anser om vilka judars död Tyskland och dess allierade ska "hållas ansvariga" för.
Inkluderar det judar dödade i strid mot Sovjetarmén, och judar dödade som partisaner? Inkluderar det varje jude som avled på axelmaktskontrollerat territorium 1939-45?

Någon exakt siffra är det knappast någon som kan erbjuda dig - i intervallet mellan omkring 300.000 och någon miljon judar omkomna p.g.a. axelmakternas politik och krigets härjningar torde de revisionistiska forskarnas uppskattningar ligga. Och den revisionistiska ståndpunkten, baserad på det tillgängliga dokumentära materialet och avsaknaden av teknisk bevisning, är förstås att inga "gaskammare" begagnades för att "mörda judar".
Citera
2009-01-28, 17:36
Medlem
Stahlhammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Det måste vara olika siffror. Hur ska man räkna alla de som svultit ihjäl, dött av sjukdomar och undernäring eller krigshändelser i största allmänhet? Det finns inget svar på den frågan. Det vore konstigt om man räknade en jude som av en slump råkat få en bomb i huvudet för "förintad i gasugnen i Auschwitz".

Men hur många judar blev av en slump uppradade och skjutna, på ett ungefär?
Citera
2009-01-28, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stahlhammer
Men hur många judar blev av en slump uppradade och skjutna, på ett ungefär?

Det var säkerligen många judar som blev skjutna utan att den som sköt juden funderade på om det var en jude eller icke-jude som han siktade på.
Senast redigerad av fläskbak 2009-01-28 kl. 17:51.
Citera
2009-01-28, 17:53
Medlem
FritzDaCats avatar
Yad Vashems tre miljoner namn överstiger i alla fall vida revisionisternas 'några hundra tusen'.

http://www.yadvashem.org/wps/portal/...s.7_0_A/7_0_9E

Yad Vashem, together with its partners, has collected and recorded here the names and biographical details of half of the six million Jews murdered by the Nazis and their accomplices. Millions more still remain unidentified: It is our collective duty to persist until all their names are recovered.

Så vad tror då revisionisterna?
De angivna personerna har överlevt kriget?
De har levt inkognito?
De har aldrig funnits?

Citera
2009-01-28, 19:47
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Yad Vashems tre miljoner namn överstiger i alla fall vida revisionisternas 'några hundra tusen'.

http://www.yadvashem.org/wps/portal/...s.7_0_A/7_0_9E

Yad Vashem, together with its partners, has collected and recorded here the names and biographical details of half of the six million Jews murdered by the Nazis and their accomplices. Millions more still remain unidentified: It is our collective duty to persist until all their names are recovered.

Så vad tror då revisionisterna?
De angivna personerna har överlevt kriget?
De har levt inkognito?
De har aldrig funnits?

Det intressanta här är att det antagligen kommer avfärdas som propaganda. Något som ska förstärka "förintelsemyten". Men frågorna du ställer är intressanta. Man kan ju även undra var alla judar tog vägen. Försvann de mystiskt, eller? För att det fanns betydligt fler judar innan kriget råder det väl ingen tvekan om. Eller?

För egen del så tror jag att siffran är betydligt över mijlonen men inte så hög som 5-6 miljoner.
Citera
2009-01-28, 20:09
Medlem
Ezzelinos avatar
Fritz: de "tre miljonerna" Förintelsekultens tempel Yad Vashem i Jerusalem skrapat ihop är ytterst tvivelaktiga - någon smått elak revisionist registrerade om jag inte missminner mig sitt husdjur där bland "hjältarna och martyrerna", och det släpptes utan koll igenom (kanske en ödla som hette Ephraim Shapiro?):

http://www.theawarenesscenter.org/shapiro_ephraim.html

"Dubbelbokningar" lär också förekomma (dvs. samma individ förekommer flera gånger under olika namn). Framförallt finns där inga bevis för att tyskarna skulle ha "Förintat" dessa olyckliga judar - att även judar dog under det kataklysmiska världskriget är det ingen som ifrågasätter.

Jag tror dessutom det är på sin plats att länka till en elementär grundkurs om vad revisionister och tvivlare verkligen säger - läs och begrunda:

http://vho.org/Intro/GB/index.html
Citera
2009-01-28, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Då du startar en sådan här tråd anser jag att du först av allt ska specificera vad du anser om vilka judars död Tyskland och dess allierade ska "hållas ansvariga" för.
Inkluderar det judar dödade i strid mot Sovjetarmén, och judar dödade som partisaner? Inkluderar det varje jude som avled på axelmaktskontrollerat territorium 1939-45?

Någon exakt siffra är det knappast någon som kan erbjuda dig - i intervallet mellan omkring 300.000 och någon miljon judar omkomna p.g.a. axelmakternas politik och krigets härjningar torde de revisionistiska forskarnas uppskattningar ligga. Och den revisionistiska ståndpunkten, baserad på det tillgängliga dokumentära materialet och avsaknaden av teknisk bevisning, är förstås att inga "gaskammare" begagnades för att "mörda judar".

Jag avser alla judar som dog på tyskt territorium. Jag räknade väl kanske inte med judar som dog som partisaner, inte soldater i Sovjetarmèn eller i polska armèn heller först o främst, (osäker på om de ska räknas med) men tänkte mer på de som har dött i läger av svält sjukdomar, och de som dött av insatstrupper i öster. För i öst säga de ju dött ca 1-1,5 miljoner (rimligtvis borde de flesta av dessa vara judar).
Senast redigerad av Big_Cohones 2009-01-28 kl. 20:21.
Citera
2009-01-29, 22:55
Medlem
che_danis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
det låter rimligt, skulle kunna tro att de inte var ens den största gruppen som dog.
Citera
2009-01-30, 21:22
Medlem
feldgraus avatar
Ni får gärna diskutera allt möjligt, men i just den här tråden diskuteras det allså hur många judars död som revisionister erkänner. Inte något annat. /MOD

/feldgrau
Citera
2009-01-31, 09:52
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
de "tre miljonerna" Förintelsekultens tempel Yad Vashem i Jerusalem skrapat ihop är ytterst tvivelaktiga
Vilka av dessa tre miljoner är tvivelaktiga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in