2009-01-28, 14:19
Medlem
CharlieRs avatar
Vad roligt att det uppskattades! Hoppas nu verkligen att det går bra för dig, glöm inte att uppdatera i tråden och berätta vad som hjälper och inte, och hur dygnsrytmen förändras.
Citera
2009-01-28, 15:36
Medlem
Mitt dygn är också åt helvete om man jämför med "normala" människor som sköter 08-17 jobb. Men dessvärre har jag ingenting att göra överhuvudtaget på dagarna så det finns ingen anledning att gå upp svintidigt och så vidare.

Så det får vara som det är tills jag har något att sysselsätta mig med.

mvh
Citera
2009-01-28, 15:37
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KhemSedjet
Men dessvärre har jag ingenting att göra överhuvudtaget på dagarna så det finns ingen anledning att gå upp svintidigt och så vidare.
Vad gör du då på nätterna som du inte kan göra på dagarna istället?
Citera
2009-01-28, 17:00
Medlem
Hordaks avatar
Jag har också vänt totalt på dygnet. Jag bor ganska långt norrut och en sommar (ljust hela tiden) då jag var ledig gick jag och la mig senare och senare. Var ganska konstigt att gå till affären och handla åtta på morgonen för att sedan gå hem och lägga mig. För att vända tillbaka dygnet tror jag att jag sakta gick och la mig lite tidigare varje natt/morgon.

För mycket koffein kan ge ångest och en massa andra jobbiga symtom. Jag kan ganska snabbt få en underlig känsla som är ångest blandat med välbefinnande. Eller jag får en känsla av att jag bara vill vidare, att framför mig finns något väldigt härligt och väntar på mig, och jag vill dit nu.
Citera
2009-01-28, 17:29
Medlem
Får ni verkligen ingen ordning på det kan ni prova "kronoterapi" dvs vända dygnet framåt 2 timmar i taget under 2 veckors tid. Skall fungera utmärkt. Var själv sjukskriven 2v från plugget för att göra det, men det sprack en vecka efter att jag var klar. Men fungerar bra för många.
Citera
2009-01-28, 18:05
Medlem
-o-s avatar
Jag tycker ni gör lite stor sak av det, jag har inte gått i skola/jobbat på Ca ett år, dvs bara glidigt, då har det blivit sjuka mängder dygnsvändning, ok det gör ju inget? fast om man vet att det händer nåt kul om två dagar så får man vara vaken så pass länge att man går och lägger sej mellan 17:00-22:00.
Sen är allt löst, inga problems alls.
Citera
2009-01-28, 18:11
Medlem
Citat:
Sen är allt löst, inga problems alls.

Sen kan det ju få värre konsekvenser. Man misslyckas att komma i tid till saker man borde göra etc.
Citera
2009-01-28, 21:13
Medlem
-o-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Sen kan det ju få värre konsekvenser. Man misslyckas att komma i tid till saker man borde göra etc.

Ja, ifall man inte får reda på saker i god tid, eller orkar hålla sej vaken tillräckligt länge.
Citera
2009-01-28, 21:53
Medlem
Eller att man behövde vara uppe tidigt dagen för och därmed skippade sömnen, men inte somnar före 4 ändå. Sådana här problem kan vara jävligt mycket mer komplicerade än att "stanna upp så vänds det". I synnerhet om man haft sitt vända dygn länge.
Citera
2009-01-29, 11:10
Medlem
Citat:
Eller att man behövde vara uppe tidigt dagen för och därmed skippade sömnen, men inte somnar före 4 ändå. Sådana här problem kan vara jävligt mycket mer komplicerade än att "stanna upp så vänds det". I synnerhet om man haft sitt vända dygn länge.

Jag har väl haft det så här i en vecka nästan.

Nu lyckades jag vara vaken sedan kl 23 på kvällen tills 21 på kvällen andra
dagen och jag somnade, men vaknade tyvärr med kl 23 som om kroppen
"visste" att nu ska jag vakna för så är mina vardagliga sömnrutiner tyvärr.

Så jag ringde mama och blev tillsagd att sova ändå, så jag låg å försökte
somna å somnade igen och sov iaf till 4, sedan vaknade jag och hade svårare
att somna om och låg mer bara i halvsömn till klockan 6, då började jag kolla
på Parlamentet på datorn tills 8:30 sedan klev jag upp å diskade å ät frukost.

Jag känner mig rätt halvborta i skallen men när jag rör på mig intensivt så blir
jag piggare, jag begriper inte det konstiga fenomenet att mer fysisk ansträngning
gör mig piggare rent psykiskt. Fysisk aktivtet for the win säger jag bara!

/ Max.
Citera
2009-01-29, 14:07
Medlem
-o-s avatar
Citat:

Som jag redan har skrivit lite högra upp så har jag hållt på såhär i ungefär ett år, utan att missa något viktigt, några tv program då och då bara.

Nej, det krävs en man av rätt virke för att klara av det här, hör jag nu, häromdan vaknade jag 9 på morgonen, gick och lade mej dagen efter 9 på kvällen.

Nej så länge man kan hantera det så är det ingen som blir lidande.
Citera
2009-01-29, 14:28
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
För övrigt kan jag rekommendera de där Phillips WakeUp Light. Svindyra, men helt klart värda pengarna. En lampa som gradvis lyser upp rummet mer och mer, tills du vaknar av ljuset. Fungerar skitbra för mig.

Två tillägg till många bra tips:

1) En billigare variant är Dmtech Wake Me Up hos SIBA för 499:-

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2182393

2) Melatonin används över stora delen av världen och är ett av världens mest sålda tillskott. Det är effektivt mot sömnproblem, tinnitus och jet-lag. Någon risk för tillvänjning finns troligen inte. Mellan 20 och 30 miljoner amerikaner använder melatonin. I USA är det också receptfritt medan det i Sverige knappt går att få utskrivet av läkare. Läs vidare på:

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/842
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/N...ge____831.aspx

Mvh,

LL
Senast redigerad av LagomLagom 2009-01-29 kl. 14:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in