2009-01-27, 14:23
Medlem
Var gör man detta? Är det AC3-filter som ska användas? Har det i MPC, och den spelar inte upp annat än HD-filer... Har problem med att det inte kommer nån bild, endast ljud till filmer.

Detta gäller DivX- och XviD-filer. MP4-filer beter sig tvärtemot, de visar bild men inget ljud!

Varje gång jag startar en film med WMP, står det att den hämtar codecsrutiner. Så vad kan felet vara?
Citera
2009-01-27, 16:02
Moderator
Psilosophers avatar
Prova att installera om WMP efter att du hämtat codecs. Funkade für mich.
Citera
2009-01-27, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Prova att installera om WMP efter att du hämtat codecs. Funkade für mich.
Testade faktiskt det innan, och den säger att det inte går att avinstallera det, för att någon fil har tagits bort som krävs för det :S

Testade även att hämta en ny WMP 11 och installera, men det blev ingen skillnad.
Citera
2009-01-27, 18:12
Moderator
Psilosophers avatar
Varför kör du inte VLC mediaplayer? Spelar alla filer utan problem. Bästa programmet för att kolla på film, enligt min uppfattning.
Citera
2009-01-27, 18:18
Medlem
erikkkkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Varför kör du inte VLC mediaplayer? Spelar alla filer utan problem. Bästa programmet för att kolla på film, enligt min uppfattning.
1: Den klarar inte att köra full-HD-filmer.
2: Den ger lika mycket ljud från bakhögtalarna som framhögtalarna, om det är en vanlig filmfil med stereoljud, vilket förstör filmen.
Senast redigerad av erikkkkk 2009-01-27 kl. 18:28.
Citera
2009-01-27, 18:21
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikkkkk
1: Den klarar inte att köra full-HD-filmer.
Det gör den visst, men den är inte så värst snabb på att rendera skiten..
Citat:
2: Den ger lika mycket ljud från bakhögtalarna som framhögtalarna, om det är en vanlig filmfil med stereoljud, vilket förstör filmen.
It's all about your settings, sir...
Citera
2009-01-27, 18:31
Medlem
erikkkkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Det gör den visst, men den är inte så värst snabb på att rendera skiten..

It's all about your settings, sir...
Ljudproblemet är möjligen inställningar, men hittills har ingen kunnat lösa det.

Att VLC inte klarar HD är erkänt, dess codecs stöder inte det.
Har du någon lösning på ljudproblemet i VLC, då?
Citera
2009-01-27, 18:54
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Att VLC inte klarar HD är erkänt, dess codecs stöder inte det.
Har du någon lösning på ljudproblemet i VLC, då?
Testade just en .1080p.BluRay.x264.mkv i vlc. Visst, det laggar en hel del, inte på något som helst sätt användbart, men det funkar. 720p är dock stabilt.

Menyn Audio>Audio Device>5.1 eller Stereo. Finns även lite inställningar under Tools>Preferences>Audio.

Själv kör jag mest mpc homecinema + ffdshow tryouts, eventuellt nån mkv-splitter också, minns inte... Funkar finfint till typ allt.
Citera
2009-01-27, 22:31
Medlem
erikkkkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Testade just en .1080p.BluRay.x264.mkv i vlc. Visst, det laggar en hel del, inte på något som helst sätt användbart, men det funkar. 720p är dock stabilt.

Menyn Audio>Audio Device>5.1 eller Stereo. Finns även lite inställningar under Tools>Preferences>Audio.

Själv kör jag mest mpc homecinema + ffdshow tryouts, eventuellt nån mkv-splitter också, minns inte... Funkar finfint till typ allt.
Har varit och pillat rätt mkt i VLC, utan resultat. Det första du säger, gäller ju endast för de filmer med stöd för 5.1. Ganska svårt att få 5.1-ljud om de inte är inspelade med det :P Ska kanske tillägga att det funkar perfekt i VLC med de filer som har stöd för 5.1.
Senast redigerad av erikkkkk 2009-01-27 kl. 22:39.
Citera
2009-01-27, 22:50
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Har varit och pillat rätt mkt i VLC, utan resultat. Det första du säger, gäller ju endast för de filmer med stöd för 5.1. Ganska svårt att få 5.1-ljud om de inte är inspelade med det :P Ska kanske tillägga att det funkar perfekt i VLC med de filer som har stöd för 5.1.
Därför menar jag att du skall testa att köra de filmerna i stereo. Om VLC tutar ur sig tvåkanalsljud men du ändå får (o-)ljud i alla högtalare, så lär det ju inte vara VLCs fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in