Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Tråden handlar ju om att alla dömda våldtäktsmän skall tvångsvårdas. I dag tvångsvårdas alla som bedöms sjuka. Om medicinsk expertis bedömer att Kalle inte är sjuk, varför då tvångsvårda honom? Läkarna som inte kan se att han är sjuk får rimligen svårt att behandla honom.
Det är ett rent populistiskt förslag i syfte att få folk vid köksborden att rösta på den som har kommit med det. Något annat kan det knappast vara.
Jag kan mycket väl tänka mig att killen som föreslagit det här tror på det, men jag håller med dig om att han har fel. Om än inte på samma grund. Alla som bedöms sjuka tvångsvårdas absolut inte idag, tvärtom krävs det en ganska omedelbar och allvarlig fara för sig själv eller annan. Utökade möjligheter till psykiatrisk tvångsvård har stått högt på önskelistan hos många psykiatriska experter ganska länge.
Undantaget är just när man dömts till tvångsvård, då läkarna kan hålla kvar patienten mot dennes vilja längre. Framför allt när det är med särskild utskrivningsprövning. Personligen skulle jag gärna se att man inte blandar ihop psykiatrisk vård och fängelse mer än vad som är absolut nödvändigt.