• 1
  • 2
2009-01-28, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Om läkarkåren inte kan se att en person är sjuk så har de rimligen inte heller möjligheter att lägga upp en behandlingsplan. Vad skall de behandla när de inte hittar något fel?

Du citerade mitt inlägg men jag förstår inte riktigt vad ditt svar har med det att göra. Handlar det bara om psykiatrisk vård så tvivlar jag på att särskilt många av de dömda är psykiskt sjuka i den bemärkelsen. Det handlar snarare om beteenderubbningar, brist på empatisk förståelse mm.

Där är det annan, icke-medicinsk vård som gäller i huvudsak och där står Kriminalvården samt behandlingshem för det mesta. Där är jag tveksam till att man lyckas med behandling när gärningsmannen förnekar händelsen i sig eller att det var våldtäkt.
Citera
2009-01-28, 02:08
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarsnap
Du citerade mitt inlägg men jag förstår inte riktigt vad ditt svar har med det att göra. Handlar det bara om psykiatrisk vård så tvivlar jag på att särskilt många av de dömda är psykiskt sjuka i den bemärkelsen. Det handlar snarare om beteenderubbningar, brist på empatisk förståelse mm.

Där är det annan, icke-medicinsk vård som gäller i huvudsak och där står Kriminalvården samt behandlingshem för det mesta. Där är jag tveksam till att man lyckas med behandling när gärningsmannen förnekar händelsen i sig eller att det var våldtäkt.

Tråden handlar ju om att alla dömda våldtäktsmän skall tvångsvårdas. I dag tvångsvårdas alla som bedöms sjuka. Om medicinsk expertis bedömer att Kalle inte är sjuk, varför då tvångsvårda honom? Läkarna som inte kan se att han är sjuk får rimligen svårt att behandla honom.

Det är ett rent populistiskt förslag i syfte att få folk vid köksborden att rösta på den som har kommit med det. Något annat kan det knappast vara.
Citera
2009-01-28, 08:11
Medlem
Citat:
Tråden handlar ju om att alla dömda våldtäktsmän skall tvångsvårdas. I dag tvångsvårdas alla som bedöms sjuka. Om medicinsk expertis bedömer att Kalle inte är sjuk, varför då tvångsvårda honom? Läkarna som inte kan se att han är sjuk får rimligen svårt att behandla honom.

Det är ett rent populistiskt förslag i syfte att få folk vid köksborden att rösta på den som har kommit med det. Något annat kan det knappast vara.

Jag kan mycket väl tänka mig att killen som föreslagit det här tror på det, men jag håller med dig om att han har fel. Om än inte på samma grund. Alla som bedöms sjuka tvångsvårdas absolut inte idag, tvärtom krävs det en ganska omedelbar och allvarlig fara för sig själv eller annan. Utökade möjligheter till psykiatrisk tvångsvård har stått högt på önskelistan hos många psykiatriska experter ganska länge.

Undantaget är just när man dömts till tvångsvård, då läkarna kan hålla kvar patienten mot dennes vilja längre. Framför allt när det är med särskild utskrivningsprövning. Personligen skulle jag gärna se att man inte blandar ihop psykiatrisk vård och fängelse mer än vad som är absolut nödvändigt.
Citera
2009-01-28, 19:59
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glistrup
Jag är inte beredd att betala för att en brottsling ska få vård, jag vill endast få honom bestraffad. Att betala för båda blir kostsamt samtidigt som man mister en del av själva syftet med att utdöma påföljder.

Att sitta i fängelse är ju ett straff i sig. De behandlingsmodeller som finns idag reducerar återfallsfrekvensen (kan dock inte några exakta siffror) och det är ju det som är syftet. Man behandlar inte sexualbrottslingar för deras skull eller för att det är synd om dem, man behandlar de för att förhindra återfall och därmed än fler offer. Så frågan man ska ställa är således, är du beredd att betala för att färre människor ska råka ut för sexualbrott?
Citera
2009-01-28, 20:05
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Jag tror inte "vård" eller behandling av våldtäktsmän fungerar i önskad utsträckning. De som säkerligen kan tillgodogöra sig behandling är de som är "normala" killar, sådana som kanske inte är helt medvetna om vad de gjort osv.

Vill inte vara så, men även om de är våldtäktsmän så är de inte så väldigt "onormala". Många är ganska normala som du aldrig skulle kunna särskilja ut från vem som helst. Sen finns det dem som är "sjuka" och onormala.

Men av de jag stött på har majoriteten tillhört den mer "normala" gruppen.
Citera
2009-01-28, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Vill inte vara så, men även om de är våldtäktsmän så är de inte så väldigt "onormala". Många är ganska normala som du aldrig skulle kunna särskilja ut från vem som helst. Sen finns det dem som är "sjuka" och onormala.

Men av de jag stött på har majoriteten tillhört den mer "normala" gruppen.

Flertalet våldtäktsmän är "vanliga killar".. och ja vård funkar nog för dessa. Men jag tror också att straffet i sig gör att dessa killar får funderare nog att inte göra om det. De som på ett eller annat sätt är "sjuka", behöver inte klassas som störda kan röra sig om tex väldigt låg kvinnosyn i kombination med andra faktorer osv, har nog svårare att ta till sig vården/rehabiliteringen.
Citera
2009-01-28, 23:12
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Om läkarkåren inte kan se att en person är sjuk så har de rimligen inte heller möjligheter att lägga upp en behandlingsplan. Vad skall de behandla när de inte hittar något fel?

Om du läser DSM, ligger det inte långt bort att även se våldtäktsmän som sjuka.
Citera
2009-01-28, 23:13
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:

Om du läser DSM, ligger det inte långt bort att även se våldtäktsmän som sjuka (vilket de ju faktiskt är på ett sätt).
Citera
2009-01-28, 23:33
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Om du läser DSM, ligger det inte långt bort att även se våldtäktsmän som sjuka (vilket de ju faktiskt är på ett sätt).

Det görs en personutredning i samband med rättegången, och om personen bedöms vara psykiskt sjuk så finns det alla möjligheter att döma till vård redan i dag. Om personen inte bedöms vara psykiskt sjuk, varför då skicka honom till någon som skall försöka vårda honom? Att en massa friska personer döms till vård är ju den enda påtagliga effekt som detta förslag rimligen kan få.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in