Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-01-27, 00:30
Medlem
Xindaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dvärgen
Sitter på en MacBook version 10.4.11 vet inte om du behöver veta mer?

Har två portar, testat bägge nu, ingen skillnad.

Bara för att testa hastigheten så satte jag i mitt rätt gamla USB minne på 1 gb och la över ett Prison break-avsnitt, det tog 2 min plus några sek. Testade sedan på hårddisken, vilken bör gå snabbare, där tog det 30 min.

Då kan vi utesluta att det är usb 1 och även utesluta de problem som brukar uppkomma när man försöker sätta strömkrävande usb prylar i tangentbordskontakten. (På en vanlig stationär mac.)
Citera
2009-01-27, 00:32
Medlem
Deliras avatar
Citat:

Bara för att testa hastigheten så satte jag i mitt rätt gamla USB minne på 1 gb och la över ett Prison break-avsnitt, det tog 2 min plus några sek. Testade sedan på hårddisken, vilken bör gå snabbare, där tog det 30 min.

Vill inte framstå som allvetande, men, du har alltså en MacBook med OS X version 10.4.11. Nu vet jag inte om det kommit några patchar efter denna. Har du testat att köra systemuppdateraren? Jag använder oftast FireWire eftersom jag upplever det som driftsäkrare, jag vet inte vilken version 10.4 var i när 10.5 kom heller.

Jädrigt besvärligt läge hur som helst. USB2 ska det vara bra fart i och du har helt klart något problem. Vad vettefan dock. I alla fall i nuläget. Hoppas att någon kan kliva in och lösa biffen.
Senast redigerad av Delira 2009-01-27 kl. 00:34.
Citera
2009-01-27, 00:42
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:

Du har redan hittat felet i din EDIT några poster upp.

Du har fel i katalogstrukturen. du behöver ett kraftfullare program än skivverktyg gissar jag, men testa att göra en så djup formatering som möjligt på disken (med skivverktyg).
Citera
2009-01-27, 00:45
Medlem
Dvärgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars

Du har fel i katalogstrukturen. du behöver ett kraftfullare program än skivverktyg gissar jag, men testa att göra en så djup formatering som möjligt på disken (med skivverktyg).

Okej, men hur gör man ''en så djup formatering som möjligt'' då?
Citera
2009-01-27, 00:46
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars

Kan man nollställa i formateringar numera? (Jag har alltså inte testat på flera år, så jag har ingen aning, men det är väl så djupt man kan gå, eller har jag fel?)
Citera
2009-01-27, 09:25
Medlem
Citat:
Okej, men hur gör man ''en så djup formatering som möjligt'' då?
Nu sitter jag med 10.5.5 (Engelskt) och om jag inte minns fel så var det lite, lite annorlunda i 10.4. Men ungefär så här (översätt själv):

Du öppnar Skivverktyg och väljer din LaCie-disk
1. väljer tabben "Erase" (blir väl "radera" på svenska)
2. väljer format Mac OS Extended (Journaled)
3. trycker på knappen "Security Options" ("säkerhetsval" kanske?)
i fönstret som öppnas kan du först testa med "Zero out data" (funkar det inte att ladda till din LaCie efter det kan du prova de andra två, 7-pass erase och 35-pass erase)
4. Klicka OK
5. Klicka "Erase"
Citera
2009-01-27, 09:45
Medlem
RogerAndOuts avatar
Citat:

Har du laddat ned Lacie Update Tool (finns på deras hemsida under produktsupport). Du kan ha haft otur och fått en hårddisk med gamla drivrutiner, alltså USB 1.0.

I övrigt tyder ju ovanstående på att det är hårddisken det är fel på, jag tycker du skall testa det jag skrev. Om detta inte funkar, kontakta Lacie Support, de är mycket hjälpsamma och om den är nyinköpt med kvitto kvar skall det nog ordna sig på något vis!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in