Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-01-26, 21:23
Medlem
Hej!
Har idag köpt en ny extern skärm till macbooken min.
Men när jag stänger macbookens lock, så stängs allt av.
Hur gör man för att bara använda den externa och ha macbooken stängd?
Citera
2009-01-26, 21:27
Medlem
tältpinnes avatar
Det finns förmodligen en applikation för detta, annars vaknar ju macen till liv igen när du använder tangetbord/mus eller klickar på fjärrkontrollen.
Citera
2009-01-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Det finns förmodligen en applikation för detta, annars vaknar ju macen till liv igen när du använder tangetbord/mus eller klickar på fjärrkontrollen.

Testade ett program som heter coffein, eller något liknande. Men det funkade inte. När jag stänger macbookens lock och knappar på mitt externa tangentbord och klickar med externa musen, så händer det ingenting. Har jag missat något måntro?

edit; Caffeine,heter det jag testade,som inte funkade.
Senast redigerad av Meetoo 2009-01-26 kl. 21:38.
Citera
2009-01-26, 21:54
Medlem
♫♫♫s avatar
Programmet du ska ha heter Insomniax.
Citera
2009-01-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ♫♫♫
Programmet du ska ha heter Insomniax.
Tack så mkt. Det funkar kanon med det programet.
Men nu undrar jag om macen inte kan ta skada av att ha den stängd?
Tänker på värmen främst!
Citera
2009-01-27, 00:58
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
Tack så mkt. Det funkar kanon med det programet.
Men nu undrar jag om macen inte kan ta skada av att ha den stängd?
Tänker på värmen främst!

Skada vet jag inte, men den kan nog stänga ner sig (vila månne, inte testat själv, tänker inte heller göra, jag gillar att ha två skärmar sida vid sida) om det blir jobbigt för den. Av rent säkerhetsmässiga skäl då.
Citera
2009-01-27, 01:00
Medlem
Okej. Ja,tanken var att jag skulle ha dubbla skärmar också. Men köpte en 26 tums skärm,och macbookens skärm kändes ju, minst sagt, liiiiten.
Citera
2009-01-27, 01:08
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
Okej. Ja,tanken var att jag skulle ha dubbla skärmar också. Men köpte en 26 tums skärm,och macbookens skärm kändes ju, minst sagt, liiiiten.

Perfekt för mail och MSN alltså.

Jag har MacBook Pro med inkopplad ACD 23", så storleksförhållandet är mindre (eller hur det nu blir). Detta innebär ju att jag kan fläska upp worddokument och PDF'er på den lilla skärmen och använda båda i arbetet på ett annat sätt. Men jag tycker inte man ska förringa 13,3" i extra skärmyta för det.
Citera
2009-01-27, 01:34
Medlem
Tillbakadragens avatar
Men varför har du den stängd alls? Jag kanske missar något. Men för att endast använda externa skärmen gör jag såhär:

1. Lägger datorn i vila genom att fälla ner locket.
2. Väcker datorn med mitt externa tangentbord. Då blir den externa (VGA f.ö.) skärmen default, och macbookens lilla skärm förblir "död".
3. Fäller upp locket och låter fläktarna få luft.

Problem?
Citera
2009-01-27, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakadragen
Men varför har du den stängd alls? Jag kanske missar något. Men för att endast använda externa skärmen gör jag såhär:

1. Lägger datorn i vila genom att fälla ner locket.
2. Väcker datorn med mitt externa tangentbord. Då blir den externa (VGA f.ö.) skärmen default, och macbookens lilla skärm förblir "död".
3. Fäller upp locket och låter fläktarna få luft.

Problem?

Funkar inte för mig att göra så. Måste man ha blåtands tangentbord och mus, för att det ska fungera ? Någon inställning jag har missat?
Citera
2009-01-27, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Perfekt för mail och MSN alltså.

Jag har MacBook Pro med inkopplad ACD 23", så storleksförhållandet är mindre (eller hur det nu blir). Detta innebär ju att jag kan fläska upp worddokument och PDF'er på den lilla skärmen och använda båda i arbetet på ett annat sätt. Men jag tycker inte man ska förringa 13,3" i extra skärmyta för det.

Nej, du har kanske rätt. Men nu får det vara som så att jag använder den externa. Funderar på att köpa ett laptopställ eller så, så att den lilla kommer upp en bit. Även om den står på tå, når den inte upp
Citera
2009-01-27, 02:23
Medlem
Nuu så funkar det utan att ha något program installerat för att kunna stänga skärmen på macbooken.
Läste via google att man först ska ta ut alla kablar ur macbooken, sen lägga den i vila dvs. stänga locket och när man pillar in alla kablarna i usb-portarna så ska macbooken vakna , vilket den nu gjorde.

Tänkte det kunde vara bra att skriva,så att andra som har samma problem vet hur dom ska göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in