2009-02-11, 23:02
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojke
Å andra sidan, är Nordstan verkligen centralt? Känns mer som att Vasastan är hjärtat av staden och Nordstan respektive Majorna är utkanterna. Vilka, mer än Lerumsbor (och, kanske det visar sig nu, Hisingsbor?), hänger vid Nordstan?

Allt hänger på var man bor.
Bor man norr och öster om centrum så är Nordstan mest centralt medan om man bor söderom är det Korsvägen och i väster Järntorget.
Citera
2009-02-11, 23:49
Medlem
snömannens avatar
Mellan bangatan och ekedalsgatan - inte långt från Majvallen -. finns en litenn begravningsplats. Skulle inte denna kunna bybyggas? Det rör sig om utmärkt tomtmark i ett attraktivt område.

Men bygga på en gammal begravningsplats är väl tabu?
Citera
2009-02-11, 23:50
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Mellan bangatan och ekedalsgatan - inte långt från Majvallen -. finns en litenn begravningsplats. Skulle inte denna kunna bybyggas? Det rör sig om utmärkt tomtmark i ett attraktivt område.

Men bygga på en gammal begravningsplats är väl tabu?

Det skulle innebära katastrof.
Har du inte sett Polstergeist?
Citera
2009-02-12, 01:30
Bannlyst
Bebygga kyrkogårdar, parker, naturområden och fotbollsplaner. Haha, ni är verkligen alltför lustiga

Varför bebygga stora fina naturområden som Slottskogen och Heden när vi har otroligt mycket plats att förtäta på i övrigt? Varför bebygga dessa överhuvudtaget? Bebygg den sk centrala älvstaden så är iallafall jag jäkligt nöjd. Någon nämnde Ringön. Jag tycker Ringön är alltför centralt för att behålla sunkiga industrier på. Visst kan man behålla industrier centralt men just dessa vid Ringön och Frihamnen känns inte särskilt motiverande att behålla. Hur ser inte det ut för turister och liknande som åker över Göta älvbron? Alldeles uppsträms har vi ju industrierna Lärje, Backa, Sävenäs med flera.
Citera
2009-02-14, 21:35
Bannlyst
Efter att idag ha åkt spårvagn neråt Mölndal känner jag mig rätt deprimerad. Fulare område finns fan inte Vet att det finns stora planer på att fräscha upp det här området Någon som kan berätta lite om vad detta innebär samt när man tänker göra det?
Citera
2009-02-15, 16:36
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Efter att idag ha åkt spårvagn neråt Mölndal känner jag mig rätt deprimerad. Fulare område finns fan inte Vet att det finns stora planer på att fräscha upp det här området Någon som kan berätta lite om vad detta innebär samt när man tänker göra det?

Tycker området har göteborgskaraktär. Det skall se ut så.
Dessutom är motorvägen mot Kungälv ännu fulare.
Citera
2009-02-16, 01:27
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Det skulle innebära katastrof.
Har du inte sett Polstergeist?

Å andra sidan är det ganska obehagligt med en kyrkogård mitt inne stan. ´Vem vill bo ett stenkast från en massa gravar. Tänk att vid frukostbordet blicka ut över nåt hundratal gravar med vetskapen att några meter under marken ligger lik i olika grader att upplösning och förruttnelse.

Förklaringen till att dessa kyrkogårdar finns mitt inne i stan är väl att när de anlades var det i utkanten av stan, sen har stan växt och nu har vi dem mitt framför näsan.

Varför inte flytta dessa dödens parker till lite mer undamskymda platser? Samtidigt skulle ju då värdefull tomtmark frigöras.
Citera
2009-02-16, 08:34
Medlem
across avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Å andra sidan är det ganska obehagligt med en kyrkogård mitt inne stan. ´Vem vill bo ett stenkast från en massa gravar. Tänk att vid frukostbordet blicka ut över nåt hundratal gravar med vetskapen att några meter under marken ligger lik i olika grader att upplösning och förruttnelse.

Förklaringen till att dessa kyrkogårdar finns mitt inne i stan är väl att när de anlades var det i utkanten av stan, sen har stan växt och nu har vi dem mitt framför näsan.

Varför inte flytta dessa dödens parker till lite mer undamskymda platser? Samtidigt skulle ju då värdefull tomtmark frigöras.
Antar att du menar t ex Västra kyrkogården som ligger i närheten av Mariaplan. Jag har ungefär hälften av min släkt på mammas sida begraven där så jag, och troligen även alla andra som har anhöriga där, är inga anhängare av det förslaget.

Det skulle kräva att man "fryser" kyrkogården under många år så att ingen/väldigt som har sina anhöriga där är kvar i livet. Först då kan det vara aktuellt, även om det fortfarande känns moraliskt felaktigt.

Dessutom är det behändigt att kunna ta vagnen till kyrkogården när blommorna behöver vattnas på våren, på så sätt är det bra att ha den någorlunda centralt. Alla åldringar som inte kan/får köra bil men som kanske ändå vill besöka sin make/maka någon eller några gånger i veckan tycker nog också att det är ganska praktiskt att inte behöva tigga skjuts till kyrkogården av släktingar så fort man ska dit.
Senast redigerad av acros 2009-02-16 kl. 08:37.
Citera
2009-02-16, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av acros
Antar att du menar t ex Västra kyrkogården som ligger i närheten av Mariaplan. Jag har ungefär hälften av min släkt på mammas sida begraven där så jag, och troligen även alla andra som har anhöriga där, är inga anhängare av det förslaget.

Det skulle kräva att man "fryser" kyrkogården under många år så att ingen/väldigt som har sina anhöriga där är kvar i livet. Först då kan det vara aktuellt, även om det fortfarande känns moraliskt felaktigt.

Dessutom är det behändigt att kunna ta vagnen till kyrkogården när blommorna behöver vattnas på våren, på så sätt är det bra att ha den någorlunda centralt. Alla åldringar som inte kan/får köra bil men som kanske ändå vill besöka sin make/maka någon eller några gånger i veckan tycker nog också att det är ganska praktiskt att inte behöva tigga skjuts till kyrkogården av släktingar så fort man ska dit.
Detta låter kanske dumt, men jag ser faktiskt Västra kyrkogården som en park. Nog för att det ligger massor av döda där men den dära känslan av grönt innfinns ju där ändå.
Citera
2009-02-17, 15:48
Medlem
Frihamnen bort till Lindholmen bör absolut bebyggas snarast. Flytta stenas railferry eller vad den nu heter ut till arendal istället och bygg bostäder hela vägen bort till SVT.
Västlänken ser jag fortfarande ingen poäng med, känns mer som avundsjuka "Stockholm bygger/har tågtunnel, Malmö bygger/har tågtunnel, Vi i göteborg måste också ha tågtunnel!!"
Citera
2009-02-17, 16:12
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLoser
Frihamnen bort till Lindholmen bör absolut bebyggas snarast. Flytta stenas railferry eller vad den nu heter ut till arendal istället och bygg bostäder hela vägen bort till SVT.
Västlänken ser jag fortfarande ingen poäng med, känns mer som avundsjuka "Stockholm bygger/har tågtunnel, Malmö bygger/har tågtunnel, Vi i göteborg måste också ha tågtunnel!!"

Vi har redan en tågtunnel.
Dessutom vad skulle det vara för fel med att förbättra kommunikationerna.
Citera
2009-02-17, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLoser
Det kan säkert vara som du säger. Men du glömmer den faktiska nyttan med tunneln. Kapaciteten söderifrån till Göteborg måste förbättras, och där utgör nuvarande Gårdatunneln en flaskhals. Man vill ju utöka trafiken och turtätheten. En tunnel ger genomgående pendeltågslinjer. Men det ska inte stickas under stol med att det finns andra lösningar för att få genomgående linjer och få bort säckstationen. Men västlänken ger ju även stationer runt om i centrum. Dock har man gjort flera tabbar vid planerandet gällande dessa stationers placeringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in