Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Å andra sidan är det ganska obehagligt med en kyrkogård mitt inne stan. ´Vem vill bo ett stenkast från en massa gravar. Tänk att vid frukostbordet blicka ut över nåt hundratal gravar med vetskapen att några meter under marken ligger lik i olika grader att upplösning och förruttnelse.
Förklaringen till att dessa kyrkogårdar finns mitt inne i stan är väl att när de anlades var det i utkanten av stan, sen har stan växt och nu har vi dem mitt framför näsan.
Varför inte flytta dessa dödens parker till lite mer undamskymda platser? Samtidigt skulle ju då värdefull tomtmark frigöras.
Antar att du menar t ex Västra kyrkogården som ligger i närheten av Mariaplan. Jag har ungefär hälften av min släkt på mammas sida begraven där så jag, och troligen även alla andra som har anhöriga där, är inga anhängare av det förslaget.
Det skulle kräva att man "fryser" kyrkogården under många år så att ingen/väldigt som har sina anhöriga där är kvar i livet. Först då kan det vara aktuellt, även om det fortfarande känns moraliskt felaktigt.
Dessutom är det behändigt att kunna ta vagnen till kyrkogården när blommorna behöver vattnas på våren, på så sätt är det bra att ha den någorlunda centralt. Alla åldringar som inte kan/får köra bil men som kanske ändå vill besöka sin make/maka någon eller några gånger i veckan tycker nog också att det är ganska praktiskt att inte behöva tigga skjuts till kyrkogården av släktingar så fort man ska dit.