2009-01-26, 20:59
Medlem
Dalailamas avatar
Här sitter man nu då.. Första juridikstudierna...

Fixat en lagbok och har köpt en bibba tjocka böcker á 400 sidor styck, civilrätt mm.

hur bör man nu lägga upp studierna? Ska man läsa böckerna och sedan slå upp samtliga laghänvisningar i lagboken och läsa dem för att lära sig att hitta i lagboken?

Ska man läsa böckerna nogrannt och försöka memorera de uttryck som man inte kan? (vilket för mig ter sig som en omöjlighet)?

Alla tips och råd uppskattas
2009-01-26, 21:25
Medlem
amengiv1s avatar
Går du i sthlm har du fått läsanvisningar via fastreg, där står det vad du ska läsa till varje seminarium. Precis som i gymnasiet, så det är mycket gratis. Läs litteraturen en ggn det räcker antagligen beroende på hur lätt du har för att ta in info. Sen är det bara att pressa tentafrågor och stödläsa det du känner dig osäker på sista veckan.
2009-01-26, 21:46
Medlem
Böckerna avhandlar ju i praktiken en viss lag paragraf för paragraf, så du ska sitta och läsa boken och samtidigt ha lagtexten uppslagen. Lycka till, du kommer komma in i det snabbt!
2009-01-26, 21:49
Medlem
Paladias avatar
Läs igenom Civilrättsboken ordentligt. I övrigt kan du skumma igenom litteraturen, finnes en bok om etik så kan denna bortses ifrån.
2009-01-26, 21:58
Medlem
amengiv1s avatar
Författare Titel
Bernitz m fl Finna Rätt, 10 u, 2008 Vissa partier är halvbra, ingen katastrof om du inte läser den

Heuman, Lars Process- och straffrätt för juridisk översiktskurs, 22 u, 2009Skumma

Höök, Rolf Studiematerial för juridisk introduktionskurs, 7 u, 2004Bra bok, HD's domskäl bör läsas i de bifogade rättsfallen. Gör alla övningsfrågor

Leijonhufvud, Madeleine Etiken i Juridiken, 3 u, 2007Skitbok

Malmström, Åke
och Agell, Anders Civilrätt, 20 u, 2007Läses noggrant

Wennberg, Susanne Introduktion till straffrätten, 8 u, 2008skumma

Min bedömning av litteraturläget i den listan jag hittade
2009-01-26, 22:13
Medlem
TTKs avatar
Det finns redan gott om trådar om studietips i allmänhet och för jiken i synnerhet. Pröva att söka.

Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in