2009-01-26, 20:53
Medlem
Hej!
Det är så att jag ska tenta av en kurs och då måste jag ha förstått vad dessa i rubriken innebär.
Då jag är totalt värdelös i politik så tänkte jag höra med er om jag har fattat detta rätt?

Citat:
Kommissionen:
Det är kommissionen som representerar Unionen utåt mot världen.
Det är bara kommissionen som får/kan lägga fram ett nytt förslag till EU, det är också upp till kommissionen att se till att om/när något ska verkställas.
Dem ska också tillvara EU:s gemensamma intressen, förslå nya lagar och se till att dessa nya lagar verkställs och följs.
Kommissionen fungerar som EU:s regering.
Kommissionen består av 27st kommissionärer, en ifrån varje medlemsstat.
En kommissionär väljs ut av medlemsstatens regering.
En kommissionär får inte ta emot instruktioner ifrån någon nationell regering.
Utom kommissionären ska endast se till EU:s bästa samt EU:s intressen.

Ministerråd:
Består av 27st nationella ministrar, en ifrån varje medlemsstat.
Vilka ministrar som samlas beror på frågan, om det T.ex. handlar om jordbruk så samlas 27st jordbruksministrar.
Rådet har inte en fast ordförande utom rådet byter ordförande var 6:e månad.
Ibland så står rådet ovanför parlamentet, men har då endast en rådande roll till kommissionen.
Men inom dem flesta områden är rådet och parlamentet likaställda i beslutningsprocessen och då krävs det ett godkännande ifrån båda.
Ministerrådets huvudsakliga uppgifter är att lagstifta EU-rätt, godkänna EU:s budget och att sluta internationella avtal.

Parlament:
751st medlemmar totalt, medlemmarna kommer ifrån dem olika medlemsstaterna.
Parlamentet är direktvalt var femte år med allmän rösträtt om vem som ska representera ditt land.
Dem olika partierna sitter i så kallade block där alla inom samma block för samma politik.
Fast dem har samma politiska åsikter så kan dem ha delade meningar om medlemskapet i EU.
Detta resulterar i att det blir massa tjafs inom parlamentet.
Parlamentets huvudsakliga uppgifter är att kontrollera kommissionen, Ta beslut angående EU:s budget och lagstifta EU-rätt.

Alla i parlamentet måste vara eniga om en fråga, om en säger nej så blir det nej på frågan.
Citera
2009-01-27, 14:41
Bannlyst
Ja, men det finns fler maktstrukturer. Bland annat tusentals hemliga byråkrater och lobbygrupper som ofta skriver lagförslag och annat som rådet och kommissionen antar som lagar eller kraftigt inspireras av. ECB har väl också en rejäl makt i organisationen som kallas EU.
Citera
2009-01-27, 15:33
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dettakort
Ja, men det finns fler maktstrukturer. Bland annat tusentals hemliga byråkrater och lobbygrupper som ofta skriver lagförslag och annat som rådet och kommissionen antar som lagar eller kraftigt inspireras av. ECB har väl också en rejäl makt i organisationen som kallas EU.

Insynen i just ECB är väl dessutom minimal, då deras protokoll är hemligstämplade i 30 år. Detta skall jämföras med Riksbanken som publicerar protokoll några veckor(?) efter de penningpolitiska sammanträdena. Se exempel...
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=28999

Enligt denna finns det 785 ledamöter och 20 utskott i Europaparlamentet:
http://www.regeringen.se/sb/d/2474
Senast redigerad av Mandelbrot 2009-01-27 kl. 15:57. Anledning: Andrade antal utskott och ledamöter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in