2009-01-26, 10:14
Medlem
Hejsan! Har sökt runt här på FB utan att ha hittat mitt problem... därför jag startar denna tråden.

Har haft mycket spyware och andra virus på datorn och det enda rätta var att göra en ominstallaion. Först satte jag in xpskivan som jag har original men innan jag kunde börja va jag tvungen att avinstallera servicepack 2.

Efter avinstallationen så stod det nåt i stil med "dessa program kommer kanske inte fungera som de ska" vilken inte spelar någon större roll då jag ändå ska installera om datorn, tänkte jag. Efter avinstallationen av servicepack 2 försvann alla färger och min "grafik" va 4bitars. Jag tänkte inte mer på det utan startade xpskivan och på började ominstallationen.

Men efter "installationen förbereds", första steget av installationen, startas datorn om. Där fortsätter inte installationen utan jag får välja om jag ska starta Windows xp eller välja installation från skivan. När jag då väljer installation så hänger sig hela datorn, inte ens "bluescreen" kommer upp. Skärmen är bara svart och har detta tecknet som bara blinkar: -

Jag provade därefter att starta windows xp med hjälp av skivan men grafiken är 4bitars och denna procedur fortsätter hela tiden även när jag provar att installera om windows via skivan igen, när jag inloggad på windows xp.

Så nu tänkte jag höra med er huruvida jag ska göra med installationen? Hur ska jag fortsätta installationen?

Vore oerhört tacksam för hjälp!
Citera
2009-01-26, 10:19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Det du bör göra för att allt skall gå rätt till från början till slutet, är att du:

Först ser till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)
Spara övriga Drivrutiner på t.ex. USB-minne/Cd/DVD-skiva!

Kör gärna även en "Kefinder" som plockar fram den regnyckel du har i dag.. så du har en giltig nyckel till ominstallationen.
[/url]

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..
Vill du ha en kort & enkel steg för steg beskrivning så kommer det en här:

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.WinGuider.se
Dessa guider förstärker datorns säkerhet så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras, samtidigt som den optimala
installationen ser till att plocka ut maximal prestanda ur din dator.
Den använder du om du vill få en snabb och säker dator att använda länge utan rensningar och problem!
Citera
2009-01-26, 20:10
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Först satte jag in xpskivan som jag har original men innan jag kunde börja va jag tvungen att avinstallera servicepack 2.
Bootade du från CD skivan ?
Det måste du göra, sen ska du formatera innan du installerar på nytt.

Se till att ha drivrutiner tillgängliga efter ny installation.
Om du inte har dom på CD, ladda ner från datortillverkarens hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in