Citat:
Allt trams om att polisen skulle ha tagit chansen att få skjuta mannen och dylikt är bara pinsamt. Har man inte bättre verklighetsuppfattning än så ska man inte diskutera sådana händelser utan hålla sig till skvallerdiskussioner om fadde och linda rosings senaste romanser.
Är denna hypotes, som bla jag kastat fram, så långsökt? Polisen har alltså under en lång tid fått rycka ut. Det har tydligen varit standard ända sedan maj förra året att personen ifråga fick helgpermission vilken slutade med ett haveri. Grannar skrämdes, hot uttalades och polisen fick åka dit med en stor styrka. Hade jag varit polis och omhändertagit denne man dussinvis med gånger utan att psykvården ändrade sina rutiner, och såg hur hela grannskapet fick vara ofrivilligt offer - vissa människor vågade visst inte gå ut längre - så hade jag kanske inte handlat annorlunda. Det handlar ju också om denna flathet, som vi sett i samband med Voljakkala.
Ursprungligen postat av GSD-protect
Allt trams om att polisen skulle ha tagit chansen att få skjuta mannen och dylikt är bara pinsamt. Har man inte bättre verklighetsuppfattning än så ska man inte diskutera sådana händelser utan hålla sig till skvallerdiskussioner om fadde och linda rosings senaste romanser.
Som ett brev på posten är det dags att rycka ut igen mot slutet av helgen.
Den här gången ska mannen ha skjutvapen och vara beredd att skjuta poliser. Nog fanns det polismän som då kunde känna att 'nä, nu jävlar...'. Det är klart att det då är lockande att bejaka det mönster som den sjuke mannen vill upprätta och ta chansen av att spela sin roll, med verkanseld och allt.
Vi kan ju också se det som en tidsfråga och sannolikhet - hur länge skulle sjukvården släppa ut denne man helg efter helg utan att något allvarligt hände?