2009-01-28, 06:42
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSD-protect

Allt trams om att polisen skulle ha tagit chansen att få skjuta mannen och dylikt är bara pinsamt. Har man inte bättre verklighetsuppfattning än så ska man inte diskutera sådana händelser utan hålla sig till skvallerdiskussioner om fadde och linda rosings senaste romanser.
Är denna hypotes, som bla jag kastat fram, så långsökt? Polisen har alltså under en lång tid fått rycka ut. Det har tydligen varit standard ända sedan maj förra året att personen ifråga fick helgpermission vilken slutade med ett haveri. Grannar skrämdes, hot uttalades och polisen fick åka dit med en stor styrka. Hade jag varit polis och omhändertagit denne man dussinvis med gånger utan att psykvården ändrade sina rutiner, och såg hur hela grannskapet fick vara ofrivilligt offer - vissa människor vågade visst inte gå ut längre - så hade jag kanske inte handlat annorlunda. Det handlar ju också om denna flathet, som vi sett i samband med Voljakkala.
Som ett brev på posten är det dags att rycka ut igen mot slutet av helgen.
Den här gången ska mannen ha skjutvapen och vara beredd att skjuta poliser. Nog fanns det polismän som då kunde känna att 'nä, nu jävlar...'. Det är klart att det då är lockande att bejaka det mönster som den sjuke mannen vill upprätta och ta chansen av att spela sin roll, med verkanseld och allt.
Vi kan ju också se det som en tidsfråga och sannolikhet - hur länge skulle sjukvården släppa ut denne man helg efter helg utan att något allvarligt hände?
Citera
2009-01-28, 08:07
Medlem
kofoot65s avatar
helt rätt o skjuta va på tiden annars går dom ju bara runt med puffrorna utan att använda dom nu vet dom att dom funkar.
Citera
2009-01-28, 09:17
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
Du jobbar som polis eller?

hur skulle du vilja ha det när det blir sådana utryckningar till kända psyksjuka?

En sak som rör till det hela är att ni poliser kan framstå som ett stort hot för dessa personerna, och att oavsett vad ni säger och gör så försvinner inte detta hotet.

Det optimala som jag ser det är att man skickar med personal från psyk, någon med lång erfarenhet från psykakuten, då behöver det inte vara en läkare, det kan räcka med en mentalskötare eller sjuksköterska som har lite mer kompetens.

allt det handlar om är pengar, och så länge den somatiska vården ser ner på psykvården och de som bestämmer snor pengar från psykvården och ger till den somatiska vården kommer det att vara kris.

Dessutom så måste lagar och regler kring utskrivna psykpatienter ändras.
psyk måste få kunna göra oanmälda hembesök, och kunna tvinga in dom för att se om de sköter sin medicinering efter utskrivning....
Och hur genomför man en sådan "intvingning" om patienten beter sig som denna man menar du? Går in i stugan, obeväpnad, och frågar om han har lust att åka med?

Ursäkta ironin men alla situationer och patienter passar inte in inom ramarna för ditt "snälla" tänk och då är konfrontation oundviklig och vilka är vi att sitta här och döma poliser med media som enda referens?

Men visst, psykvården är ju ett skämt men det är ju inte riktigt det denna tråd handlar om...
Citera
2009-01-28, 10:10
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Varför inte bara bota dom då istället för dadda dom hela tiden? Går inte det så är det bara att låsa in dom för gott och ge dom hispatjack så dom släpar sig fram som zombies. Finns ingen anledning att ha dessa kända psykfall ute i det fria.
de är friska när de skrivs ut, men lagar och regler hindrar vården att se till att de förblir friska.
Citera
2009-01-28, 10:13
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Och hur genomför man en sådan "intvingning" om patienten beter sig som denna man menar du? Går in i stugan, obeväpnad, och frågar om han har lust att åka med?

Ursäkta ironin men alla situationer och patienter passar inte in inom ramarna för ditt "snälla" tänk och då är konfrontation oundviklig och vilka är vi att sitta här och döma poliser med media som enda referens?

Men visst, psykvården är ju ett skämt men det är ju inte riktigt det denna tråd handlar om...
jag vet inte hur det skulle ha sett ut med en läkare på plats...

visst kan en konfrontation vara oundviklig, men det är en smula korkat för alla inblandade att utgå från det.

jag har inte dömt polisen för detta.
jag har påpekat att det saknas rutiner.
Citera
2009-01-28, 11:10
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
En vän till mig är granne med dåren. Piketerna var där för ett halvår sedan när han också skulle skjuta poliser. Jag har full förståelse för att man sköt mitt i målet när det gick så snabbt. Men varför var fanskapet utsläppt?
Man ska inte kalla dom fanskap för det är hela systemet som är fel.
Dom pratar att det ska vara bättre nu med LRV och LPT men den tiden med LSPV och fler psyksjukhus var bättre så man ska inte förstochfräms klaga på patienterna utan lansting och kommun
Citera
2009-01-28, 12:31
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Det optimala som jag ser det är att man skickar med personal från psyk, någon med lång erfarenhet från psykakuten, då behöver det inte vara en läkare, det kan räcka med en mentalskötare eller sjuksköterska som har lite mer kompetens.

Nu har jag aldrig jobbat på psyk men jag kan inte vara helt ute och cykla när jag påstår att väldigt få från psyk är beredda att gå in obeväpnade till en galning med kniv.
Citera
2009-01-28, 12:44
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
jag vet inte hur det skulle ha sett ut med en läkare på plats...

visst kan en konfrontation vara oundviklig, men det är en smula korkat för alla inblandade att utgå från det.

jag har inte dömt polisen för detta.
jag har påpekat att det saknas rutiner.
Nej, men det kan ju, rent teroretiskt, vara så att polis, m fl, efter otaliga utryckningar till just den mannen har såväl rutin som kunskap om hur det "brukar" fungera och agerade utefter det?

Det är ju likaledes korkat att vara övertygad om att det gått att lösa "enkelt" då man själv inte har mer info än den från Aftonbladet, typ. Alla utgår ju, spontant, ifrån att misstag har begåtts om någon beväpnad vettvilling (inget personligt påhopp på denna man) oskadliggörs.

Jag säger inte att psykvården är bra och/eller att polisen är felfri och har allting klart för sig men jag kan tänka mig att de nog inte kunde ha gjort det annorlunda än de själva, på platsen, tog beslut om denna gång. Men visst, jag v-e-t inte men det gör ju ej heller de som är övertygade om att läkare hade gjort det mycket bättre.
Citera
2009-01-28, 13:21
Medlem
Kenty-59s avatar
Machoideal bakom polisens dödsskott..??

Citat:
Det var år 2003 som rikspolisstyrelsen bestämde sig för att tvinga landets poliser använda en effektivt dödande ammunition. Kulorna heter Gold dot och öppnar upp sig till en 28 millimeter stor propeller vid träff och roterar med cirka 200 varv i sekunden.
Den som överlever en träff får livslånga skador eftersom "propellern" inte bara sliter sönder vävnad utan även nervbanor. En central träff i bålen innebär säker död och nästan lika säker död blir följden av ett skott i magen med till slamsor söndertrasade tarmar.
http://www.expressen.se/debatt/1.1446514/machoideal-bakom-polisens-dodsskott
Ja men är ju bra den stoppar "buset" den här ammunitionen, med helmantlat så riskerar man ju kulor som går rakt igenom den skjutne och skadar oskyldiga.
Har ju knappast nåt med machoideal att göra som den här artikeln vill få det till..
Citera
2009-01-28, 14:01
Medlem
Malakh-Elohims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Det pratas mycket om EL-pistol i tråden, men är den verkligen ett rimligt alternativ vid den här typen av händelser? Jag menar, inte står du och chansar på att El-pistolen får önskad effekt?

Nä, jag tror att det skulle fungera som ett komplement till batong/OC-spray, men å andra sidan, hur mycket grejer kan poliserna ha i bältet?

Kanske iofs om EL-pistolen ligger i bilen och tas fram vid särskilda ingripanden, där man kan misstänka behov av den?
El-pistol är inget bra val. Många ropar efter den men har inte en aning om hur farlig den är. Den är ett mindre dödligt vapen men knappast ofarligt. Alldeles för hög risk för hjärtfel med mera för den ska vara optimal. Skulle el-pistol finnas skulle den användas frekvent och resultatet bli därefter. Samma anledning att vi inte använder el under förhör. Alldeles för stor risk att personen avlider.
Citera
2009-01-28, 14:06
Medlem
Malakh-Elohims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Ja men är ju bra den stoppar "buset" den här ammunitionen, med helmantlat så riskerar man ju kulor som går rakt igenom den skjutne och skadar oskyldiga.
Har ju knappast nåt med machoideal att göra som den här artikeln vill få det till..
Nej men det låter bättre än sanningen att polisen skjuter fruktansvärt illa och är dåliga på hantera stress. Att skyldiga kommer till skada för att kulan går igenom händer inte. De fall den skulle gå igenom med en helmantlad går den även igenom med en hålspets för det mesta. Enda fördelen med kulan är för kriminella som bär skydd. Som har större chans att klara sig med hålspets än en helmantlad.
Citera
2009-01-28, 14:59
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Jag säger inte att psykvården är bra och/eller att polisen är felfri och har allting klart för sig men jag kan tänka mig att de nog inte kunde ha gjort det annorlunda än de själva, på platsen, tog beslut om denna gång. Men visst, jag v-e-t inte men det gör ju ej heller de som är övertygade om att läkare hade gjort det mycket bättre.
psykvården är lika bra som polisen är felfri, dvs båda har sina fel och brister som måste åtgärdas.

psykvården måste få mer ansvar, och kommunerna måste lära sig att ta det ansvar de redan har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in