Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-26, 07:47
Medlem
koljas avatar
Hej.

JAg kör min backup via en bat-fil och xcopy. Nu har jag bytt till vista och av någon anledning fungerar inte en av raderna. Jag vill göra backup på mina dokument, som jag förstår det ligger dessa i

C:\Users\[jag]\Documents\

men

xcopy C:\Users\[jag]\Documents\ Q:\[jag]\Documents\ /H /R /Y /D /S /Q

ger svaret "ogiltig sökväg 0 filer kopierades"

Var ligger felet? Jag har provat att köra bat filen som administratör med samma resultat
Citera
2009-01-26, 08:09
Medlem
koljas avatar
hittade felet. Det är den avslutande slashen som ställde till det...
Citera
2009-01-26, 12:24
Medlem
onemans avatar
Kanske är lite off topic, men i Vista kan du använda Robocopy istället. Det är till och med så att om man läser i hjälpen till xcopy (xcopy /?) så står det "NOTE: Xcopy is now deprecated, please use Robocopy." överst.
Det finns även ett GUI till Robocopy.
Citera
2009-01-26, 12:32
Medlem
koljas avatar
Kan jag bara byta xcopy till robocopy i bat-filen utan att göra andra förändringar?

/H /R /Y /D /S /Q pametrarna i xcopy fungerar bra för mig, men jag har glömt vad de gjorde individuellt och orkar inte kolla vad motsvarande parametrar heter i robcopy. Heter dom samma är det ju lungt.

Samtidigt får jag lite "varför laga något som fungera"-vibbar, men om är xcopy gamalt och robocopy gör samma sak får jag väl byta...
Citera
2009-01-26, 13:05
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolja
Kan jag bara byta xcopy till robocopy i bat-filen utan att göra andra förändringar?
Det vet jag inte.

Citat:
/H /R /Y /D /S /Q pametrarna i xcopy fungerar bra för mig, men jag har glömt vad de gjorde individuellt och orkar inte kolla vad motsvarande parametrar heter i robcopy. Heter dom samma är det ju lungt.
Det är ju inte så många parametrar att gå igenom, xcopy /? | find "/H" visar ju t ex att /H gör så att xcopy kopierar dolda och systemfiler.

Citat:
Samtidigt får jag lite "varför laga något som fungera"-vibbar, men om är xcopy gamalt och robocopy gör samma sak får jag väl byta...
Om det funkar som det ska kan du säkert fortsätta använda xcopy utan problem, men då går du samtidigt miste om eventuella förbättringar.
Citat:
Robocopy is notable for capabilities above and beyond the built-in Windows copy and xcopy commands, including the following:

* Ability to tolerate network outages and resume copying where it previously left off (incomplete files are noted with a date stamp corresponding to 1980-01-01 and contain a recovery record so Robocopy knows from where to continue).
* Ability to correctly copy attributes, owner information, alternate data streams, auditing information, and timestamps by default, without the need for numerous often forgotten command line switches.
* Ability to correctly copy NTFS ACLs, (when /COPYALL provided), and to assert the Windows NT "backup right" (/B) so an administrator may copy an entire directory, including files denied readability to the administrator.
* Persistence by default, with a programmable number of automatic retries if a file cannot be opened.
* A "mirror" mode, which keeps trees in sync by optionally deleting files out of the destination that are no longer present in the source.
* Ability to copy large numbers of files that would otherwise crash the built-in XCOPY utility.
* A progress indicator on the command line that updates continuously.
http://en.wikipedia.org/wiki/Robocopy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in