2009-01-26, 01:24
Medlem
doschznis avatar
Satt i bilen tidigare ikväll och åkte genom Mora, då såg jag en snubbe som blivit stoppad av en civil polisbil.
Kom då att tänka på att det skulle kunna behövas en tråd här på flashback som varnade för dessa civilbilar.

Denna bil sågs alltså 26:e Januari i Mora. Går antagligen också i Borlänge/Falun.
Fordonsidentifikation
Regnr: ECZ853
Fabrikat: VOLVO V70 POLIS
Färg: LGRÖN
Fordonsår: 2007

I Ghostrider 5 nämns också en bil som går i Stockholm City.
Fordonsidentifikation
Regnr: RWL630
Fabrikat: VOLVO S + V70
Färg: MGRÖN
Fordonsår: 2000

Uppdatera gärna med fler bilar om ni stöter på någon.
Citera
2009-01-26, 01:25
Medlem
Brottweilers avatar
Med tanke på hur samhället ser ut idag, skulle det behövas fler civila poliser
Citera
2009-01-26, 01:31
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottweiler
Med tanke på hur samhället ser ut idag, skulle det behövas fler civila poliser
Japp, det tycker jag absolut. Eller kanske fler polisbilar som åker omkring och avbryter "brottslingarna"... Alltför mycket bråk och misshandel som inte uppmärksammas.

Det kanske helt enkelt är det svenska folket som inte ingriper som är problemet.
Citera
2009-01-26, 01:34
Medlem
Gbg.BestCoasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doschzni
Satt i bilen tidigare ikväll och åkte genom Mora, då såg jag en snubbe som blivit stoppad av en civil polisbil.
Kom då att tänka på att det skulle kunna behövas en tråd här på flashback som varnade för dessa civilbilar.

Denna bil sågs alltså 26:e Januari i Mora. Går antagligen också i Borlänge/Falun.
Fordonsidentifikation
Regnr: ECZ853
Fabrikat: VOLVO V70 POLIS
Färg: LGRÖN
Fordonsår: 2007

I Ghostrider 5 nämns också en bil som går i Stockholm City.
Fordonsidentifikation
Regnr: RWL630
Fabrikat: VOLVO S + V70
Färg: MGRÖN
Fordonsår: 2000

Uppdatera gärna med fler bilar om ni stöter på någon.

Trevligt initiativ! Hoppas fler fyller på med fler bilar/städer? Göteborg efterfrågas?
Citera
2009-01-26, 01:40
Medlem
doschznis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4283
Japp, det tycker jag absolut. Eller kanske fler polisbilar som åker omkring och avbryter "brottslingarna"... Alltför mycket bråk och misshandel som inte uppmärksammas.

Då tycker jag hellre att fler polisbilar som åker runt och tar tag i riktiga brott är att föredra, och inte någon som åker runt och kollar så att folk har bälte på sig.
Citera
2009-01-26, 12:04
Medlem
Citat:
Då tycker jag hellre att fler polisbilar som åker runt och tar tag i riktiga brott är att föredra, och inte någon som åker runt och kollar så att folk har bälte på sig.

Misshandel är väl ett riktigt brott? Eller .......
Citera
2009-01-26, 12:50
Medlem
Kenty-59s avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=13960
Finns redan tråd..
Citera
2009-01-26, 13:28
Medlem
Citat:

För folk som kör dubbelt så fort som man får eller gör livsfarliga omkörningar är ju okej. Att dö i trafiken är ju mycket bättre än att någon gör inbrott i ditt källarförråd.
Citera
2009-01-26, 13:51
Medlem
doschznis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
För folk som kör dubbelt så fort som man får eller gör livsfarliga omkörningar är ju okej. Att dö i trafiken är ju mycket bättre än att någon gör inbrott i ditt källarförråd.

Det är skillnad på brott och brott. Att civila polisbilar och runt och tar "fartdårar" som åker 20km/h över hastighetsbegränsningen är i min mening slöseri. Få isåfall igång alla fartkameror som är utsatta längs vägarna redan och låt poliserna reda upp och förebygga grövre brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
https://www.flashback.org/showthread.php?t=13960
Finns redan tråd..
Frågade mod. innan jag postade, han uppmanade mig att posta här och om det redan fanns en tråd så skulle de slås ihop.
Citera
2009-08-02, 04:32
Medlem
DrLECTERs avatar
Polisens Fordonspark

Har läst alla de inlägg som behandlat polisens fordon speciellt den civila sidan.
Intresset för denna myndighets fordon har i alla tider varit ett stort intresse hos vissa målgrupper i samhället.
Och det är långt ifrån enbart de kriminella.
De som tycker det är ett konstigt intresse får väl tycka det.
Själv har jag alltid följt alla sorters fordon inom olika instanser i samhället.
BILAR, TÅG, FLYG, ja allt som har en planlagd sida för att det helt enkelt ska fungera.

Jag gick igenom mina anteckningar som gäller polisfordon för Sverige.
Det f n äldsta fordonet är tydligtvis en motorcykel av märke:
Harley Davidson mbrun fr 1927. Saknar tyvärr reg nr på denna men den lär finnas på polistekniska musseet i Stockholm.
Totalt innehöll mina anteckningar över polisens fordon ett antal av drygt 5400 st.

Hur många fordon polisen innehar idag år 2009 går att få reda på i CBR centrala biregistret.
Det finns dock ett stort mörkertal när det gäller leasing- fordon inom polisen.
SÄPOs FORDON har här på FLASHBACK ofta diskuterats och lämnats ut.
Detta är dock en mycket liten del av de olika fordon som SÄPO använder sig av i sitt arbete.

Sedan Sveriges inträde i EU har SÄPO via EUROPOL ex. använt sig av ett antal andra länders reg nr och nationsbeteckningar på sina fordon.
Alltså kan en bil med exempelvis franskt reg. nr. innehålla SÄPO folk.
Detta för att så lite som möjligt synas i samhällsbilden.
Uppfinngsrikedomen är stor bland brottslingar därav måste sådana enheter som SÄPO ligga tätt efter.
Andra länders säkerhetspoliser arbetar på liknande sätt.

Storbritanien hade redan innan terror- attentaten i London ett långt
utvecklat tankesätt att "dribbla bort" de element i samhället som de verkar mot.

Dr Lecter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in