2009-01-26, 20:31
Medlem
kofoot65s avatar
Hittade en sida med saltgodis på http://www.worldofsweets.de/licorice...?lang=1&pgNr=0

ska beställa där i från senare när plånboken tillåter =)
Citera
2009-01-26, 21:08
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterNice
Fanns iaf tidigare att köpa på Apoteket. Och ja det är skitsalt, och gott!

Saknar "Salmingar" (Haribo) i lösgodishyllan nu för tiden, en favorit utan att vara jättesalt, men god lakrits.
Annars jävligt lätt att framställa själv
Citera
2009-01-26, 21:22
Medlem
justsome1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Eftersom att jag hatar lakrits så ska jag ta och smyga mig härifrån och vara tyst ett tag... Tanken med inlägget var att säga att ja (||||) ska förmodligen vara salta S. Populärt på skolor och fritidsgårdar. Annars är väll djungelvrål och Turkisk peppar bra? Säger min laktritsätande kusin i alla fall.

tror faktiskt han menare (||||) och inte salta s :P

Har själv ätit såna som han troligtvis beskriver, dem påminner dock lite om salta s, fast avlånga istället för runda, också är det någon text på dem, lite sega och fastnar mellan tänderna är dem dock.. Dem finns att köpa på lokala turkbutiken i lösvikt, ialf här :P
Citera
2009-01-26, 21:23
Medlem
justsome1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Annars jävligt lätt att framställa själv
man får gärna säga hur också?
Citera
2009-01-26, 21:27
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justsome1
tror faktiskt han menare (||||) och inte salta s :P

Har själv ätit såna som han troligtvis beskriver, dem påminner dock lite om salta s, fast avlånga istället för runda, också är det någon text på dem, lite sega och fastnar mellan tänderna är dem dock.. Dem finns att köpa på lokala turkbutiken i lösvikt, ialf här :P

Och det står K mitt på dem. Så att de skulle heta Salta S låter konstigt.

Det är mitt favoritgodis just nu. Gillar inte godis egentligen, bara salt lakrits. Dessa K-lakritsar är rätt salta men jag vill ochså ha starkare grejer! De där hårda dödskallarna är okej men som sagt de är hårda (=sämre) plus att det salta försvinner direkt.

Sen vill jag ha turkisk peppar (de små mjukare pluttarna) på lösvikt. Mums filibaba att knöka truten full och börja tugga
Citera
2009-01-26, 23:01
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justsome1
man får gärna säga hur också?
Neutralisation!

Blanda ammoniak och saltsyra så får du salmiak eller som det också heter ammoniumklorid.

Annars kan du köpa 5 kg här.
http://www.nifelheimkemi.se/?s=zoom&pb=0&productId=658

Det borde ju räcka en livstid såvidare du inte svullar salmiak men hur nyttigt det är kan man fråga sig.
Citera
2009-01-28, 12:16
Medlem
Glericuss avatar
Jo de är ju sant, kategorin Livsnjutare och finsmakare är kanske lite bättre, jag sökte på godis, sen gjorde jag en post i den kategorin :P

Men jag har fortfarande inte fått nå riktigt bra tips på nått som är löjligt salt =)
Citera
2009-01-28, 18:43
Medlem
Cineastens avatar
Om du kan nöja dig med hårda karameller och bor i Stockholm eller reser hit någon gång så kan du besöka butiken Lakritsroten på Odengatan (15 eller 17). Den butiken är fylld till bredden med olika sorters lakrits. De har något som kallas salta avloppsrör. De är gröna till färgen, hårda och riktigt dundersalta tills man slickat bort saltet förstås. Hysteriskt goda är de men man kan inte stoppa i sig för många eftersom det blir för salt för gommen.

Annars är ju Djungelvrål helt okej ifall man lyckas hitta de påsarna där godisbitarna är helt vita av salt. Sist jag hittade dem var på någon av Finlandsbåtarna.

Jag har f.ö. för mig att det skrevs i media under 90-talet (93-94 nån gång) om nåt importerat salt respektive surt godis som var så starkt att barn började gråta när de åt det och somliga fick skador i gommen (precis som med Djungelvrål i början av 80-talet). Jag tror bara det släpptes i skåne innan godiset drogs tillbaka så jag fick aldrig chansen att testa dem.
Citera
2009-01-29, 23:54
Medlem
Glericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Om du kan nöja dig med hårda karameller och bor i Stockholm eller reser hit någon gång så kan du besöka butiken Lakritsroten på Odengatan (15 eller 17). Den butiken är fylld till bredden med olika sorters lakrits. De har något som kallas salta avloppsrör. De är gröna till färgen, hårda och riktigt dundersalta tills man slickat bort saltet förstås. Hysteriskt goda är de men man kan inte stoppa i sig för många eftersom det blir för salt för gommen.

Annars är ju Djungelvrål helt okej ifall man lyckas hitta de påsarna där godisbitarna är helt vita av salt. Sist jag hittade dem var på någon av Finlandsbåtarna.

Jag har f.ö. för mig att det skrevs i media under 90-talet (93-94 nån gång) om nåt importerat salt respektive surt godis som var så starkt att barn började gråta när de åt det och somliga fick skador i gommen (precis som med Djungelvrål i början av 80-talet). Jag tror bara det släpptes i skåne innan godiset drogs tillbaka så jag fick aldrig chansen att testa dem.

Tack =) Ja jag har hört rykten om domdär rören, antar att jag måste prova dom. Såg att butiken ska starta en online butik också. Tycker tillverkarna är lite rasistisk, dom borde göra dom med en varningstext.
Citera
2011-01-29, 13:58
Medlem
.
Citera
2011-01-29, 14:22
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterNice
Fanns iaf tidigare att köpa på Apoteket. Och ja det är skitsalt, och gott!

Saknar "Salmingar" (Haribo) i lösgodishyllan nu för tiden, en favorit utan att vara jättesalt, men god lakrits.

Om du har ett "Hemmakväll" i närheten så har de sådana där. Brukar bunkra ibland.

Annars är ju salta dödskallar riktigt salta. Ni vet, hårda och med pulver inuti.
Citera
2011-01-29, 14:34
Medlem
valleros avatar
Gammal tråd ser jag, men om det något jag är expert på så är det salmiak. För sanna salmiakälskare finns ju Lakritsroten på Sveavägen. De har bla. lakritsremmar som verligen är extremt salta, holländsk DZ lakrits, Isländska tablettaskar med supersalt lakrits, salmiakrutor (dom gamla tablettaskarna) etc. Annars kan man ju köpa rent salmiakpulver på Essencefabriken i Stockholm och "spetsa" lakritsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in