2009-01-25, 22:57
Bannlyst
Bakgrund

Min bäste vän gick bort för snart 4 årsen.
Efter sig lämnade han 2 döttrar som båda var 9 år då.
De har inte samma mamma.
1 av dessa 2 tjejer far väldigt illa efter som hennes pappa var hennes allt!
Hon bor nu med sin mamma i en 3 rummare och de är 4 barn och 1 vuxen i en bruksort har de väldigt knapert helt enkelt
Hon har börjat gå på ungdoms psyk , skurit sig själv , börja röka , ligger med äldre killar och börjat bli väldigt inåtvänd ja hon matchar alla tecken för att detta kommer sluta illa!
Så hennes mamma ringde mig och hörde om ja inte kunde ringa henne pga av hennes dotter mår dåligt.
Så idag hade ja hon hos mig!
Märkte vad mycket de betydde för henne!
Så har har nu bokat upp lite skidresor mm den närmaste tiden för hon och mig.

Så gick ja in till min närmaste granne som är min syster!
Så då kom hon med iden att vi kanske skulle bli en stödfamilj för henne.
Vi bor på landet , har stort stall ,hyffsat stora ägor, skolbussen går utanför min gård både ja och min syster bor i stora hus med möjlighet till eget rum!
Finns alltid någon hemma hos mig eller hon!
Så vi uppfyller alla krav tror ja!

Hur går man nu till väga?
Och vad är de som gäller?
Citera
2009-01-25, 23:06
Medlem
Wie bitte?s avatar
Kontakta kommunens soc-kärringar. Lycka till, och hoppas tösen börjar må bättre och skärper till sig.
Citera
2009-01-25, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Bakgrund

Min bäste vän gick bort för snart 4 årsen.
Efter sig lämnade han 2 döttrar som båda var 9 år då.
De har inte samma mamma.
1 av dessa 2 tjejer far väldigt illa efter som hennes pappa var hennes allt!
Hon bor nu med sin mamma i en 3 rummare och de är 4 barn och 1 vuxen i en bruksort har de väldigt knapert helt enkelt
Hon har börjat gå på ungdoms psyk , skurit sig själv , börja röka , ligger med äldre killar och börjat bli väldigt inåtvänd ja hon matchar alla tecken för att detta kommer sluta illa!
Så hennes mamma ringde mig och hörde om ja inte kunde ringa henne pga av hennes dotter mår dåligt.
Så idag hade ja hon hos mig!
Märkte vad mycket de betydde för henne!
Så har har nu bokat upp lite skidresor mm den närmaste tiden för hon och mig.

Så gick ja in till min närmaste granne som är min syster!
Så då kom hon med iden att vi kanske skulle bli en stödfamilj för henne.
Vi bor på landet , har stort stall ,hyffsat stora ägor, skolbussen går utanför min gård både ja och min syster bor i stora hus med möjlighet till eget rum!
Finns alltid någon hemma hos mig eller hon!
Så vi uppfyller alla krav tror ja!

Hur går man nu till väga?
Och vad är de som gäller?

http://www.karlstad.se/apps/symfoni/karlstad/karlstad.nsf/($All)/F905B1172C3FB743C125744A002ED410?Open

Tel: 054-29 50 00

Ring och hör.

Jag trodde inte självaste VASA såg om sina nära och kära så mycket
Citera
2009-01-25, 23:57
Medlem
Den Dryges avatar
Tragiskt, hoppas allt löser sig.
Citera
2009-01-26, 07:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
http://www.karlstad.se/apps/symfoni/karlstad/karlstad.nsf/($All)/F905B1172C3FB743C125744A002ED410?Open

Tel: 054-29 50 00

Ring och hör.

Jag trodde inte självaste VASA såg om sina nära och kära så mycket

undrens tid är inte förbi!
Citera
2009-01-26, 08:06
Medlem
Swingys avatar
Vasa has a soft spot! Lycka till!
Citera
2009-01-26, 09:59
Moderator
blomvattnares avatar
Bra initiativ! Vad roligt att se att folk bryr sig!

Som tidigare har sagts - ring soc och anmäl intresse.
Citera
2009-01-26, 11:46
Bannlyst
Jo, som dom andra har skrivit, kontakta soc. i din kommun till att börja med, det är en ganska krånglig väg, men det är ju absolut värt om du kan få flickan att må bra.
Hoppas det ordnar upp sig. Lycka till!
Citera
2009-01-26, 17:11
Bannlyst
Vad har man för krav på sig ???
Citera
2009-01-26, 17:45
Bannlyst
Citat:
Vad har man för krav på sig ???

Vem kan bli stödperson/stödfamilj
Det viktigaste är att vara en vän och medmänniska. Därför är det bra om du inte har någon annan roll, till exempel som personal eller anhörig. Det ställs inga krav på särskild yrkeskompetens. Du kan leva ensam eller tillsammans med någon och det spelar ingen roll om du har barn eller ej. Däremot krävs det att du lever i en stabil och harmonisk livssituation och har kraft och möjlighet att ge av dig själv till någon annan.

Att vara stödperson eller stödfamilj är inget man lever på. Det är ett uppdrag som du utför vid sidan om din huvudsakliga sysselsättning

Vad gör en stödfamilj

En stödfamilj tar emot ett barn, en ungdom eller en vuxen i sitt hem. Han eller hon ges möjlighet till rekreation och miljöombyte samtidigt som anhöriga får tillfälle till avlösning och avkoppling. En stödfamilj erhåller ett arvode för uppdraget och en ersättning för extra omkostnader.

Citera
2009-01-26, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Vem kan bli stödperson/stödfamilj
Det viktigaste är att vara en vän och medmänniska. Därför är det bra om du inte har någon annan roll, till exempel som personal eller anhörig. Det ställs inga krav på särskild yrkeskompetens. Du kan leva ensam eller tillsammans med någon och det spelar ingen roll om du har barn eller ej. Däremot krävs det att du lever i en stabil och harmonisk livssituation och har kraft och möjlighet att ge av dig själv till någon annan.

Att vara stödperson eller stödfamilj är inget man lever på. Det är ett uppdrag som du utför vid sidan om din huvudsakliga sysselsättning

Vad gör en stödfamilj

En stödfamilj tar emot ett barn, en ungdom eller en vuxen i sitt hem. Han eller hon ges möjlighet till rekreation och miljöombyte samtidigt som anhöriga får tillfälle till avlösning och avkoppling. En stödfamilj erhåller ett arvode för uppdraget och en ersättning för extra omkostnader.

Ja detta är absolut inget ja tänkt och leva på!
har allt annat jobb!

MEN de finns ju alltid ett men.
Ja är straffad för massor med våldsbrott och annat smått och gott i den kategorien!
Men de är över 10 årsen.
Ligger de mig i fatet??
Citera
2009-01-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ja detta är absolut inget ja tänkt och leva på!
har allt annat jobb!

MEN de finns ju alltid ett men.
Ja är straffad för massor med våldsbrott och annat smått och gott i den kategorien!
Men de är över 10 årsen.
Ligger de mig i fatet??

Om det inte ligger kvar i belastningsregistret så borde det inte vara någon fara, de brukar kolla sådant när de utreder de som vill bli kontaktpersoner/stödfamilj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in