2009-01-25, 19:44
Medlem
Fifics avatar
Jag vet inte riktigt om det finns redan en tråd om det här men jag hittade inte en så jag startade en ny....!

Jag har fått ett konstigt problem med min dator och jag vet inte vad ja kan göra åt det.

Jo, det är så att jag vill installera om min Windows XP, men när jag stoppar in skivan och startar om datorn så får jag fel meddelande.
Det står någonting om att min hårddisk inte är inkopplad, typ "det finns ingen hårddisk som är inkopplad" osv.
Jag har använt samma skiva flera gånger och det har fungerat. Men det gör det inte nu. Jag har bränt nya skivor men det händer hela tiden samma sak.
Jag tror inte att det är min hårddisk som inte är inkopplad eftersom jag kan ju använda datorn som vanligt.
Citera
2009-01-28, 08:36
Medlem
Fifics avatar
Är det ingen som vill/kan hjälpa mig ?
Citera
2009-01-28, 10:12
Medlem
Kronans avatar
Vad har du för hårddisk? Kanske behövs någon drivrutin till disken
Citera
2009-01-28, 10:16
Medlem
atms avatar
Hittas din hårddisk i bios?

Gör den inte det, se till att kablarna sitter rätt alt att hårddisken är hel.

Hittar bios disken så kanske din bootordning är fucked, se till att du har CD-boot aktivierat och som först på listan på prioritetsordning.

Annars kan minnesfel ge de mest bisarra fel.
Citera
2009-01-28, 12:29
Medlem
Fifics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atm
Hittas din hårddisk i bios?

Gör den inte det, se till att kablarna sitter rätt alt att hårddisken är hel.

Hittar bios disken så kanske din bootordning är fucked, se till att du har CD-boot aktivierat och som först på listan på prioritetsordning.

Annars kan minnesfel ge de mest bisarra fel.

Tack för att du la ner tid på min fråga...

Alltså, jag har inte en aning om hur jag kan kolla upp dem sakerna.
Jag kör en HP Pavilion dv6000 bärbar dator.

Och allt har fungerat bra, jag har inte dragit ut några sladdar eller något annat.
Jag ville formetera om datorn med XP (inte äkta) skiva men det gick inte, jag fick det där fel meddelandet.

Skulle vara trevligt om du kunde förklara lite bättre så jag kunde lära mig.

Jag är en noob inom detta område!
Om du kan säga hur jag ska kolla vilken hårddisk jag har så kommer jag att säga så fort jag vet, då kanske du kommer ha lite lättare att förstå.

Tack i förhand
Senast redigerad av Fific 2009-01-28 kl. 12:42.
Citera
2009-01-28, 14:04
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fific
Tack för att du la ner tid på min fråga...

Alltså, jag har inte en aning om hur jag kan kolla upp dem sakerna.
Jag kör en HP Pavilion dv6000 bärbar dator.

Och allt har fungerat bra, jag har inte dragit ut några sladdar eller något annat.
Jag ville formetera om datorn med XP (inte äkta) skiva men det gick inte, jag fick det där fel meddelandet.

Skulle vara trevligt om du kunde förklara lite bättre så jag kunde lära mig.

Jag är en noob inom detta område!
Om du kan säga hur jag ska kolla vilken hårddisk jag har så kommer jag att säga så fort jag vet, då kanske du kommer ha lite lättare att förstå.

Tack i förhand
Eftersom dom tipsen du fått mest verkat som grekiska för dig så antar jag att du inte varit inne och fifflat med några inställningar Ring HP så får du full support med installationen, du kanske behöver tanka SATAdrivrutiner för att Windows ska hitta hårddisken.
Citera
2009-01-28, 21:15
Medlem
Fifics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Eftersom dom tipsen du fått mest verkat som grekiska för dig så antar jag att du inte varit inne och fifflat med några inställningar Ring HP så får du full support med installationen, du kanske behöver tanka SATAdrivrutiner för att Windows ska hitta hårddisken.

Men hur kan jag laddar ner SATA Drivrutiner till min data?
Hur hittar jag rätt, eller jag vet inte ens hur eller vad jag ska ladda ner...
Kan du försöka hjälpa mig?
Jag har Windows XP Proffesional SP3...om du behöver vad jag har i RAM minne osv, säg till.
Citera
2009-01-28, 21:17
Medlem
hottentotts avatar
googla på sata drivers sedan namnet på din dator.
Citera
2009-01-28, 22:11
Medlem
Fifics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentott
googla på sata drivers sedan namnet på din dator.

Okej, tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in