2003-09-06, 10:10
Medlem
johanbtks avatar
Är det någon som vet vem är det som ligger bakom det jävulska skitprogrammet DETE REGON? Jag vill nämnligen göra något brottsligt mot personerna bakom programmet...

Varför ska media skriva spaltmetrar om Sobic.F och MsBlast när detta är 1000 gånger värre?

Jag kopplade ut modemet till förmån för 10Mbit bredband för 1 vecka sedan, men (min första sen jag flyttade hemifrån) telefonräkningen har som sagt inte kommit ännu, och jag har en sambo och kompisar som klickar lite hej vilt på allt de ser...

Är det någon som vet om man får deras "räkning" på telefonräkningen eller om man får den som en separat fakutra?

Borde jag vara orolig för denna skiten?
Citera
2003-09-06, 13:36
Medlem
MeatAbstracts avatar
oftast så brukar du slippa betala om du anmäler det till polisen eller nån datakommision.
Oftast så frias du från betalningen pga att DATE REGION te.x har för knapp information om vad du laddar ner å sånt...
en lösning på problemet är ju att dra ut telejacket som du gjort. eller så går du över till Linux lr BSD å slipper det problemet helt=)
Citera
2003-09-06, 14:42
Medlem
safts avatar
har för mig att om du skaffar ett pop up killer så ska den inte komma fram... e inte helt säker men det funkade på www.snyggast.com när jag hade AD smasher .... går o ladda ner på www.downloads.com

tröttnade på deras reklam som kommer så fort man stänger av sidan...
Citera
2003-09-06, 14:43
Medlem
safts avatar
o just de säg till om den nu funkar bra för dig skicka ett pm eller nåt heheh
Citera
2003-09-06, 15:17
Medlem
johanbtks avatar
är det någon som vet var företaget bakom DATE REGON har sitt kontor (om de har något) så att jag kan gå dit och krossa deras fönster?
Citera
2003-09-06, 16:06
Medlem
PrettyPrettyPrincesss avatar
Hittat lite information som kanske är till nytta.
Jag quotar allt.

Citat:
Om man för ett år sedan sökte på Google efter företaget "DATE REGON" hittade man ingenting. Men certifikatet är kopplat till sidan www.date.nu som bara har en logotyp och i övrigt är tom. När man stänger denna sida försöker ett ActiveX-program installera sig.

Citat:
Detta företag hamnar hos Trom Brom Srom när man söker lite bland domännamn och ipnr(-serier).

När man sedan mailar till den mailadress som står på deras hemsida www.trombrom.se så studsar mailen utan någon notis om ny mailadress. Kan man tycka vara lämpligt.

Trom Brom Srom använder sig av modemuppringningsprogrammet "DATE REGON" - någon som har erfarenheter av detta?

Citat:
*Vid "JA" av start av program från Date Regon, går ni in på en s.k betalsida. Debiteringen sker enligt vår prisinformation, dvs. 299/dygn om ni ni inte har hemligt nummer eller är spärrad i vår databas. Annars kan tjänsten komma atta debiteras direkt på er teleräkning.

Citat:
Trom Brom Srom, Internet 123, Scanbill, Call Media, GBR Gruppen, Internetbyen ApS, B-net, Internet B, Har-Exp Ltd.
299 kronor.
Hot om inkasso.
Ringer det någon klocka?
Tusentals svenskar har under de senaste åren fått sina modem kapade av de ökända porrskojarna. Förfarandet har varit detsamma sedan ”affärsidén” slog igenom i slutet på 90-talet. Surfaren går - medvetet eller omedvetet - in på en porrsajt som är riggad med en så kallad dialer, ett program som låter modemet ringa upp skojarnas modempool. Där loggas det uppringande numret och abonnenten får en faktura på (minst) 299 kronor.
Det tog lång tid innan myndigheter och operatörer kom sig för med att sätta stopp för porrskojeriet, men under det senaste året har det faktiskt hänt en del. Konsumentombudsmannen har stämt Trom Brom Srom i marknadsdomstolen för otillbörlig marknadsföring, en polisutredning om misstänkta bedrägerier pågår och Telia bjuder nu sina kunder på program som ska förhindra modemkapning.
Citera
2003-09-06, 16:24
Medlem
PrettyPrettyPrincesss avatar
http://www.winglink.com/conntroll/
Citera
2003-09-06, 16:39
Medlem
Raazs avatar
SpywareBlaster spärrar dialers, spyware och annat skit via ActiveX.
Citera
2003-09-07, 16:57
Medlem
unix_cores avatar
Ingen som funderat på att man helt enkelt kan stänga av activeX?
Citera
2003-09-07, 21:50
Medlem
Raazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unix_core
Ingen som funderat på att man helt enkelt kan stänga av activeX?

Men då kan man förlora bra saker oxå(även om dem är få)
Bättre att spärra dem onda från att irretera en, samt inte trycka Ja på nån sån fråga om dem kommer...
Citera
2003-09-07, 23:14
Medlem
safts avatar
du får väl lära de att inte trycka hejvilt
Citera
2003-09-08, 01:06
Medlem
dezs avatar
inser ni inte ?

ni sitter med system som är helt åt hellvete osäkra... byt OS, surfa inte som superuser eller administrator, det är ju helt sinnesjukt att man kan välja använda ett system som är så jävla TRASIGT !

http://www.debian.org/
http://www.apple.com/macosx/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här