• 8
  • 9
2009-02-22, 19:23
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
http://www.holocaust-history.org/aus...body-disposal/

ger ju i och för sig ett helt annat svar. 40% hittade jag skämmigt nog på en rollspelsida, men det var det absolut högsta jag kunde hitta. Det finns lägre också. Vill du veta det?

Om jag inte kommer ihåg alldeles fel så var vi också inne på att krigshandlingar kunde dödat judarna och då undrade jag vilka krigshandlingar mer exakt.

Förutom de andra frågorna som jag ännu inte fått besvarart. Det är väl i och för sig inte så viktigt, men jag tänkte det kan se illa ut om du levererar påståenden som du inte kan styrka.

Förr min del är det okej om du halkade på tangenterna i hastigt mod. Funkar det för dig också?
Jag tycker det ser mer illa ut när du inte ens bemödar dig om att kommentera det faktum att Wiesel och hans far föredrog att vandra västerut tillsammans med sina brutala bödlar i stället för att invänta befrielsen från öst! verkar inte det märkligt?
Citera
2009-02-26, 17:16
Medlem
Schadenfreudes avatar
Fråga till Surfingbird: har du tagit upp de 8000 kvinnor från Auschwitz som anlände till Belsen i april 44? Finns avresan från Auschwitz dokumenterad någonstans? Om inte, kan du förklara varför? Du driver väl tesen att i princip ingen transporterades vidare från A, hur förklarar du då denna transport?
Citera
2009-02-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schadenfreude
Fråga till Surfingbird: har du tagit upp de 8000 kvinnor från Auschwitz som anlände till Belsen i april 44? Finns avresan från Auschwitz dokumenterad någonstans? Om inte, kan du förklara varför? Du driver väl tesen att i princip ingen transporterades vidare från A, hur förklarar du då denna transport?

Ingen seriös förespråkare för den rådande historieskrivningen om förintelsen, eller Auschwitz, påstår att absolut inga människor/fångar trasporterades därifrån.

Det är välkänt att i vissa fall så skickades det fångar vidare till andra ex. läger, som t ex Belsen Belsen (Anne Frank t ex). Jag tror det finns dokument som visar detta t o m.

Men, det är lika välkänt att inga av dessa transporter vidare, vare sig till andra läger eller annorstädes, är en en bråkdel i antal av de människor som skickades till Auschwitz eller som är spårlöst borta efter att ha ankommit Auschwitz. Alltså finns det inga stöd för att deportationer från lägret kan täcka det antal människor som saknas sedan de kom till Auschwitz.

Dr Tinnitus
Citera
2009-02-26, 17:35
Medlem
Schadenfreudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ingen seriös förespråkare för den rådande historieskrivningen om förintelsen, eller Auschwitz, påstår att absolut inga människor/fångar trasporterades därifrån.

Det är välkänt att i vissa fall så skickades det fångar vidare till andra ex. läger, som t ex Belsen Belsen (Anne Frank t ex). Jag tror det finns dokument som visar detta t o m.

Men, det är lika välkänt att inga av dessa transporter vidare, vare sig till andra läger eller annorstädes, är en en bråkdel i antal av de människor som skickades till Auschwitz eller som är spårlöst borta efter att ha ankommit Auschwitz. Alltså finns det inga stöd för att deportationer från lägret kan täcka det antal människor som saknas sedan de kom till Auschwitz.

Dr Tinnitus
Förvisso, men jag fick intrycket att det enligt Surfingbird knappt fanns några dokumenterade avresor alls. Trots allt är ju transporten av 8000 kvinnor från Auschwitz såpass stor att det borde vara dokumenterat.
Citera
2009-02-26, 17:50
Medlem
Citat:
Förvisso, men jag fick intrycket att det enligt Surfingbird knappt fanns några dokumenterade avresor alls. Trots allt är ju transporten av 8000 kvinnor från Auschwitz såpass stor att det borde vara dokumenterat.

Ja, det borde vara dokumenterat. Men, det är inte detsamma som att dokumentet finns kvar idag. Det kan ju ha blivit förstört medvetet eller omedvetet.

Fast skulle jag stå där med näven i syltburken och fundera på vilka dokument jag borde förstöra, så fick nog dokument på "normala" transporter inom eller mellan lägren gärna vänta, medan man rusar med bensinduken i högsta hugg till högen med dokument på själva massmördandet av fångar med gas kulor eller annat.

För ska man ta det på djupet lite så var det väl inte ens lovligt att massarkebusera krigsfångar, vilka nazisterna sköt massor med ryska fångade soldater. Redan där bör de ha gjort sig skyldiga till brott mot både krigslagar och mänskligheten.

Till saken hör väl att inte ryssarna själva var så snälla mot nazisterna som de fångade in. Men det kanske nazisterna skulle ha tänkt på innan de startade kriget.

Dr Tinnitus
Citera
2009-02-27, 12:00
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:

Jag har fått fram uppgifter om transporter från Auschwitz, men i mycket begränsad omfattning.

Detta kan beror på olika orsaker.

1. Det finns information som jag inte har fått fram
2. Det har endast företagits transporter i begränsad omfattning
3. En kombination av ovanstående

Om punkt ett gäller, kan det vara så att avsaknaden av information styrker att transporter i olika omfattning har skett. Det kan även vara så att den saknade informationen styrker att inga transporter alls har skett. Avsaknad av information är alltid "ett svart hål" i forskning.

Det kan också vara så att jag har all information men att det p.g.a. att det inte skett transporter finns någon dokumentation.

Vad man kan konstatera är att det finns dokumentation som visar att transporter av människor till Auschwitz har genomförts i stor omfattning. Frågan är då varför ingen information finns om transporter från Auschwitz. Anledningen till att man dokumenterar "intransporter" borde inte skilja sig från behovet att dokumentera "uttransporter".

Till saken hör att en transport av 8000 kvinnor från Auschwitz är en marginell händelse i jämförelse med omfattningen av "intransporter". 8000 människor kan man få med på ett eller ett par större tågsett.

De siffror som jag hittills fått fram beträffande "intransporter" visar att över en miljon människor transporterats in. Om 8000 människor transporterats ut så... ja, du förstår säkert vad jag vill komma fram till.

Någon kanske kan hjälpa till med att få fram uppgifter om transporter av människor från Auschwitz? Observera att tågtransporter till lägret finns dokumenterat, så det är dokumentation av tågtransporter från som jag söker, inte uppgifter om antal människor, utan dokuemnation om genomförda transporter, dvs tåg som avgått. När i tiden och med hur många.

Nästa steg är att sätta tågtransporternas tidsangivelser i relation till andra personers beskrivningar.

Ett exempel är att jag funnit en vittnesskildring från Warzawa som beskriver en uppsamling och transport av judar från Ghettot. Denna transport har jag sedan kunnat hitta i dokumentation från Reichbahn.

Dessa två källor är helt oberoende av varandra, och visar hur man kan bygga upp en teori om vad som faktiskt har skett.
Citera
2009-02-27, 21:55
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfingbird_swe
Ett exempel är att jag funnit en vittnesskildring från Warzawa som beskriver en uppsamling och transport av judar från Ghettot. Denna transport har jag sedan kunnat hitta i dokumentation från Reichbahn.

Dessa två källor är helt oberoende av varandra, och visar hur man kan bygga upp en teori om vad som faktiskt har skett.
Det vore bra om du kunde börja redovisa källor också.
Citera
2009-02-27, 21:59
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
500-1000 pers kan du ju få in på ett tåg.
Citat:
Ursprungligen postat av Surfingbird_swe
8000 människor kan man få med på ett eller ett par större tågsett.
Vad gäller här egentligen?
Citera
2009-02-27, 23:00
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
Vad gäller här egentligen?

Är det någon motsättning mellan påståendena?
Båda kan naturligtvis gälla.

/VV
Citera
2009-02-27, 23:11
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
Det vore bra om du kunde börja redovisa källor också.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det väl dokumenterat att det har anlänt tåg till Auschwitz, men inte att det har avgått några tåg.

Det är mycket lätt att bara länka till alla uppgifter om tåg som finns, men jag skulle vilja ha hjälp med att få fram uppgifter om tåg som avgått från Auschwitz. Att det har avgått tåg råder det väl i och för sig ingen tvekan om, eftersom tåg som anländer måste åka tillbaka, men jag vill ha information om att det åkt med personer på dessa tåg.

Eller är det så att det inte finns några sådana transporter?

Vissa påstår ju att Auschwitz är en omlastningsplats, men var i helskotta finns uppgifterna om vilka som har åkt vidare?

Vi kan börja med den här länken, som jag inte tidigare har fått någon respons på. I denna anges en hel uppgifter om människor som anlänt till Auschwitz. Nu vill jag ha uppgifter om vart dessa har transporterats efteråt. Tills vidare utgår vi från att Auschwitz är deras sista anhalt.

http://www.deathcamps.org/occupation/glaser.htm

När man möter vittnesskildringar, kan man söka på den här länken för att se var dessa vittnen befann sig.

https://www.flashback.org/leave.php...directory.html

Sedan har vi den här boken som visar viss information om tågtransporter.

"Sonderzüge nach Auschwitz" av Raul Hilberg

Om man använder sig av dessa "sökfunktioner" kan det bli ganska spännande att läsa skildringar om vad som hänt.
Senast redigerad av Surfingbird_swe 2009-02-27 kl. 23:30.
Citera
2009-02-28, 12:56
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Är det någon motsättning mellan påståendena?
Båda kan naturligtvis gälla.

/VV
Ja, så är det säkert. Jag har ingen vidare koll på de tåg som användes.
Vad var det egentligen för tåg som folk transporterades i? Hur såg de ut inuti? Hur stora var vagnarna? Hur många vagnar per tåg? Hur många människor fick det plats i varje vagn?
Jag kanske har missat någon länk där detta tas upp.
Citera
2009-02-28, 13:15
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
Ja, så är det säkert. Jag har ingen vidare koll på de tåg som användes.
Vad var det egentligen för tåg som folk transporterades i? Hur såg de ut inuti? Hur stora var vagnarna? Hur många vagnar per tåg? Hur många människor fick det plats i varje vagn?
Jag kanske har missat någon länk där detta tas upp.

Här hittar du lite beskrivningar över själva "resandet", lite av en makaber reseskildring.

http://www.kz-zuege.de/inhalt.htm

Så här såg själva vagnarna ut.

http://de.wikipedia.org/w/index.php?...20070623201711

Lite fakta om antal vagnar och transporter:

"zwei Züge pro Tag vom Distrikt Warschau nach Treblinka,
ein Zug pro Tag vom Distrikt Radom nach Treblinka,
ein Zug pro Tag vom Distrikt Krakau nach Belzec und
ein Zug pro Tag vom Distrikt Lemberg nach Belzec.
Nach Wiederinstandsetzung von Gleisen sollten ab November drei weitere Züge täglich nach Sobibor und Belzec verkehren. Insgesamt standen jedoch nur 22 Güterwagen bereit. Erst nach der Kartoffelernte würden weitere Waggons zur Verfügung stehen."

Källa: http://de.wikipedia.org/wiki/Deporta...orte_und_Daten

För att få ihop ett logsikt samband, söker man på de namn som anges, och vissa av dem hittar man i sökfunktionen som Plackers har länkat till tidigare i tråden.

Sedan kan man kolla tågavgångar i de andra länkar som finns, alternativt hos Reichbahn.

Ett digert men intressant jobb. Den som lägger ner lite tid på detta kommer att bli rikligt belönad, med information som visar att transporter har skett i den omfattning som anges.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in