Citat:
Ursprungligen postat av Schadenfreude
Fråga till Surfingbird: har du tagit upp de 8000 kvinnor från Auschwitz som anlände till Belsen i april 44? Finns avresan från Auschwitz dokumenterad någonstans? Om inte, kan du förklara varför? Du driver väl tesen att i princip ingen transporterades vidare från A, hur förklarar du då denna transport?
Jag har fått fram uppgifter om transporter från Auschwitz, men i mycket begränsad omfattning.
Detta kan beror på olika orsaker.
1. Det finns information som jag inte har fått fram
2. Det har endast företagits transporter i begränsad omfattning
3. En kombination av ovanstående
Om punkt ett gäller, kan det vara så att avsaknaden av information styrker att transporter i olika omfattning har skett. Det kan även vara så att den saknade informationen styrker att inga transporter alls har skett. Avsaknad av information är alltid "ett svart hål" i forskning.
Det kan också vara så att jag har all information men att det p.g.a. att det inte skett transporter finns någon dokumentation.
Vad man kan konstatera är att det finns dokumentation som visar att transporter av människor till Auschwitz har genomförts i stor omfattning. Frågan är då varför ingen information finns om transporter från Auschwitz. Anledningen till att man dokumenterar "intransporter" borde inte skilja sig från behovet att dokumentera "uttransporter".
Till saken hör att en transport av 8000 kvinnor från Auschwitz är en marginell händelse i jämförelse med omfattningen av "intransporter". 8000 människor kan man få med på ett eller ett par större tågsett.
De siffror som jag hittills fått fram beträffande "intransporter" visar att över en miljon människor transporterats in. Om 8000 människor transporterats ut så... ja, du förstår säkert vad jag vill komma fram till.
Någon kanske kan hjälpa till med att få fram uppgifter om transporter av människor från Auschwitz? Observera att tågtransporter till lägret finns dokumenterat, så det är dokumentation av tågtransporter från som jag söker, inte uppgifter om antal människor, utan dokuemnation om genomförda transporter, dvs tåg som avgått. När i tiden och med hur många.
Nästa steg är att sätta tågtransporternas tidsangivelser i relation till andra personers beskrivningar.
Ett exempel är att jag funnit en vittnesskildring från Warzawa som beskriver en uppsamling och transport av judar från Ghettot. Denna transport har jag sedan kunnat hitta i dokumentation från Reichbahn.
Dessa två källor är helt oberoende av varandra, och visar hur man kan bygga upp en teori om vad som faktiskt har skett.