2009-01-25, 17:53
Medlem
Hej på er!

Har sökt, läst och funderat, men är fortfarande inte säker så därav denna post.

Verkar ha fått en skada i vänster biceps brachii korta inre huvud.

Bild (svårt att få bra bild på skadan, får duga):
http://i40.tinypic.com/dbjrir.jpg

Den rödmarkerade muskeln misstänker jag är den jag gjort illa.
http://www.exrx.net/Muscles/BicepsBrachii.html

Det hela började med att det gjorde ont så fort jag sträckte ut armen i förrgår. Misstänkte först triceps, men insåg att det måste vara biceps. Vid detta tillfälle hade jag inte träna biceps på 6 dagar, och vid det träningspasset märkte jag inget konstigt. När jag sedan körde passet idag med rygg och biceps gjorde det ont så fort jag sträckte ut armen rakt. Körde bara 3-4 halvdana set biceps innan jag insåg att det var nog rätt dumt.

Det känns som att det spänner och gör ont när jag sträcker ut armen, nedanför armvecket och nära armhålan. Misstänker att det är fästena som gör ont. Gör även ont om jag rör vid den röda och runt omkring där det blöder under huden. Gör inge ont alls att spänna muskeln men, känner att jag inte har lika stor kraft när jag gör det.

Har jag fått en muskelbristning och/eller skadat fästena? Hur länge bör jag vila innan jag kan köra för fullt igen? Bör jag undvika att träna helt eller kan jag köra ex. triceps/bröst? Vill absolut inte skada mig igen! Har jag skadat mig för att jag värmer upp för lite? Kör alltid minst 5min crosstrainer + 2-3 set med stegrande vikt innan jag kör tyngre.

Stort tack på förhand!
Citera
2009-01-25, 19:51
Medlem
Det är varken bristningar/striare, sök på google samt wikipedia vad det kan vara så får du fram förklaring förr eller senare
Citera
2009-01-25, 20:56
Medlem
ultrasounds avatar
Jag kan inte avgöra vad du drabbats av. Rodnaden, som f.ö. är rätt diskret, ser iallafall ut att sitta väldigt ytligt, skulle nästan säga hudnivå. Som jag förstått det är bicepsrupturer för det första extremt ovanligt hos män under 30 (låt oss anta att du är det), och i den mån det förekommer är det nästan uteslutande det långa huvudet som brister.

Ta ett besök till doktorn vetja. Skulle det mot örmodan vara det korta huvudet till biceps som brustit har du ju iaf kommit med en raritet
Citera
2009-01-25, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasound
Jag kan inte avgöra vad du drabbats av. Rodnaden, som f.ö. är rätt diskret, ser iallafall ut att sitta väldigt ytligt, skulle nästan säga hudnivå. Som jag förstått det är bicepsrupturer för det första extremt ovanligt hos män under 30 (låt oss anta att du är det), och i den mån det förekommer är det nästan uteslutande det långa huvudet som brister.

Ta ett besök till doktorn vetja. Skulle det mot örmodan vara det korta huvudet till biceps som brustit har du ju iaf kommit med en raritet

Jo rodnande är rätt diskret, gör dock ont i större delen av muskeln. Jag är 23 år gammal

Kanske bör besöka läkare ändå? Om inte tänkte jag köra ibumetin ett par dagar för att få lite antiinflammatorisk effekt.
Citera
2009-01-25, 21:53
Medlem
Axons avatar
Ser inte ut som en ruptur (intermuskulär ruptur) utan mer som nån form av hypertrofi som skett snabbare än huden hunnit med (tillväxtärr).

Kan du spänna muskeln fullt kan du utesluta ruptur/bristning.

mvh
Citera
2009-01-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Ser inte ut som en ruptur (intermuskulär ruptur) utan mer som nån form av hypertrofi som skett snabbare än huden hunnit med (tillväxtärr).

mvh

Tack för ditt svar Axon.

Mina överarmar har iofs ökat 10cm i omkrets på ungefär 1år 3mån. Har dock deffat och gått ner 7.5kg hittils (+9cm omkrets efter dieten).

Kan det verkligen vara hypertrofi? Så det är alltså huden som gör ont och inte muskeln? Har ändå gått ner en hel del i vikt på senare tid, borde inte detta problem uppkommit när jag var som störst? Det gör ganska ont måste jag säga. Området känns även varmt när man känner på det.

Låter dock lite logiskt ändå att det är huden som gör ont och inte musklen, eftersom jag kan spänna den utan problem.

Förslag på vad jag kan göra åt problemet? Hur länge bör jag vila?
Citera
2009-01-25, 22:15
Medlem
ultrasounds avatar
Citat:
Hur kan en ruptur vara "intermuskulär"? En ruptur som ligger mellan musklerna? Du kanske menar total eller partiell.
Citat:

mvh
Nej. En partiell ruptur behöver nödvändigtvis inte synas alls.
Citera
2009-01-25, 22:17
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedef
Tack för ditt svar Axon.

Mina överarmar har iofs ökat 10cm i omkrets på ungefär 1år 3mån. Har dock deffat och gått ner 7.5kg hittils (+9cm omkrets efter dieten).

Kan det verkligen vara hypertrofi? Så det är alltså huden som gör ont och inte muskeln? Har ändå gått ner en hel del i vikt på senare tid, borde inte detta problem uppkommit när jag var som störst? Det gör ganska ont måste jag säga. Området känns även varmt när man känner på det.

Låter dock lite logiskt ändå att det är huden som gör ont och inte musklen, eftersom jag kan spänna den utan problem.

Förslag på vad jag kan göra åt problemet? Hur länge bör jag vila?
har du full styrka och kan använda biceps med full kraft är det inte en ruptur (till 99.9%)

Jag hade uppsökt naprapat/sjukgymnast för att göra en ordentligt undersökning om inte smärtan har släppt under veckan.

Testa lite voltaren för att se vad som sker.
Citera
2009-01-25, 22:18
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasound
Hur kan en ruptur vara "intermuskulär"? En ruptur som ligger mellan musklerna? Du kanske menar total eller partiell.

Nej. En partiell ruptur behöver nödvändigtvis inte synas alls.
Jag menade Intermuskulär blödning eller Intramuskulär blödning och en partiell resp total ruptur.

Rehaben på de olika tillstånden är nämligen vitt skillda.

Lite dåligt formulerat.
Citera
2009-01-25, 22:19
Medlem
heiss avatar
Brukar alltid vara så för mig dagen efter ett bicep-pass för mig. Små röda områden som känns varma och att det gör ont när man sträcker ut den precis vid vecket. Hypertrofi som axon nämnde tror och hoppas jag att det är
Citera
2009-01-25, 22:21
Medlem
Citat:
har du full styrka och kan använda biceps med full kraft är det inte en ruptur (till 99.9%)

Jag hade uppsökt naprapat/sjukgymnast för att göra en ordentligt undersökning om inte smärtan har släppt under veckan.

Testa lite voltaren för att se vad som sker.

Jo full kraft har jag. Men kan knappast träna med full ROM utan måste stanna en bit innan för att det inte ska göra ont. Halva reps (sista delen) går utan problem, men när jag sträcker ut armen gör det ont.

Har tagit ibumetin, enda jag hade hemma. Tänkte käka ett par dagar för att se om det blir bättre.

Är det bara och vila? Vill helst inte gå tillbaka och träna för tidigt och göra illa mig igen. Är verkligen noga med träningen, vill absolut inte skada mig själv på något vis. Har jag själv orsakat mig detta pga. något slarv eller har jag bara haft otur?
Citera
2009-01-25, 22:26
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Brukar alltid vara så för mig dagen efter ett bicep-pass för mig. Små röda områden som känns varma och att det gör ont när man sträcker ut den precis vid vecket. Hypertrofi som axon nämnde tror och hoppas jag att det är
Alltså jag menade inte någon hypertrofi (muskeltillväxt som skett under en dag) utan mer under en längre tid som gjort att muskeln växt snabbare än huden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in