Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-25, 15:43
Medlem
jagvillhas avatar
Tjenare!

Kanske ska nämna vad jag har för dator..
Amd 6000+ x2
2GB @800mhz
400GB samsung disk
8600GT 256mb
Kör med Windows vista ultimate 64bit (Hel svensk version),med dom senaste uppdateringarna

Upplever min dator seeeeeg nästan hela tiden.

Seg på ladda upp saker, som t.ex öppna mina dokument och öppna mozilla
Program slutar svara ganska ofta och dator startar om sig ofta då hela systemet har hängt sig.
När folk skriver på msn till mig så kan det hände att jag får deras meddelande flera timmar efter dom har skickat dem! Min internet anslutning är stabil

Jag har aktivt virus skydd (F-secure) och det finner inga problem i systemet

Har formaterat om datorn flera gånger och kört med Vista ultimate 32bitars Engelsk version (Vilket språk borde inte spela någon roll?)

Haft min dator i 1år och i början körde jag med Xp pro och då fungerade allt perfekt, men nu har jag vant mig vid vista och kan knappt tänka mig att gå tillbaka till Xp igen. Jag orkar verkligen inte ta backup på allt och lägga på Xp, tycker min dator ändå borde klara av vista.

Bjuder på stavfelen..

Någon som vet vad felet kan vara?
Citera
2009-01-25, 16:11
Bannlyst
Det är ju egentligen en snabb dator du har. Den ska kunna köra Vista64 strålande. Personligen så kör jag oxå Vista64, har gjort det över ett år, och jag kör faktiskt en hel del riktigt krävande applikationer, och många också. I praktiken så tycker jag Vista känns snabbare än XP, totalt sett.
Då har jag en rätt gammal dator p4 3.0ghz, 7600gs, 4gb, 4x750gb samsung.

Jag skulle rekommendera att du kör 4gb, minne är ju billigt som sjutton idag.
När min dator börja sakta sega sig, typ var tredje månad då kör jag "ccleaner", sen blir den snabb! CCleaner rensar datorn från tillfälliga filer som ligger och skräpar.

Ladda nér spybot oxå, det tar bort en massa spyware och malware som slöar ner datorn. Båda programmen är freeware.

Sen kan du också pröva att byta antivirusprogram, jag kör avg gratisversionen, den duger och är blixtsnabb. Alla andra virusprogramm tycker jag bara verka slöa ner datorn ganska ordentligt oxå.
Senast redigerad av PanamaxSun 2009-01-25 kl. 16:15.
Citera
2009-01-25, 16:15
Medlem
jagvillhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanamaxSun
Jag skulle rekommendera att du kör 4gb, minne är ju billigt som sjutton idag.
När min dator börja sakta sega sig, typ var tredje månad då kör jag "ccleaner", sen blir den snabb! CCleaner rensar datorn från tillfälliga filer som ligger och skräpar.

Tack för svar

Joh, jag kör CCleaner ganska ofta och den rensar hur mycket skit som helst, den frigör bara mer plats på hårddisken känns det som. Hjälper inget på prestandan

Får nog bli att uppgradera till 4gb eller 8
Citera
2009-01-25, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillha
Tack för svar

Joh, jag kör CCleaner ganska ofta och den rensar hur mycket skit som helst, den frigör bara mer plats på hårddisken känns det som. Hjälper inget på prestandan

Får nog bli att uppgradera till 4gb eller 8

Jo, det är nog bra.

Pröva spybot oxå. Du kan ha en massa spyware och malware. Sådana slöar ner som helsike ibland.
Citera
2009-01-25, 16:27
Medlem
bananpastejs avatar
Jo, fixa så du får 4 gb ram är ju inte dyrt.
Sen kanske hårddisken börjat kruppa lite?
Citera
2009-01-25, 18:10
Medlem
jagvillhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananpastej
Jo, fixa så du får 4 gb ram är ju inte dyrt.
Sen kanske hårddisken börjat kruppa lite?
Kruppa?
Citera
2009-01-25, 19:59
Medlem
bananpastejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillha
Kruppa?

Om det börjar bli svårt att läsa/skriva ifrån hårddisken.
Har varit med om då hårddiskar som sjungit på sista versen segat ner hela datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in