2018-01-29, 18:21
Medlem
Citat:
Dopningsproverna går att öppna – äventyrar säkerheten inför vinter-OS
UPPDRAG GRANSKNING · De flaskor som ska användas vid dopningskontrollerna i OS i Sydkorea går obemärkt att öppna för att manipulera innehållet. Det avslöjar i dag den tyske journalisten Hajo Seppelt i ett samarbete med Uppdrag granskning. För Wada är avslöjandet mycket bekymmersamt, organisationen meddelar att man inleder en utredning.

Efter OS i Sotji avslöjades hur urinprov vid dopningskontrollerna byttes ut. Ryska dopade idrottare fick urinet utbytt mot rent urin utan spår av dopningsmedel.

För att undvika att något liknande ska kunna hända under OS i Sydkorea har den internationella antidopningsbyrån Wada låtit ta fram nya flaskor som ska vara säkra och omöjliga att öppna, på det vis som skedde i Ryssland.

Svårare att upptäcka dopning
Men när Uppdrag granskning tillsammans med den tyske journalisten Hajo Seppelt kontrollerar säkerheten, visar det sig att flaskorna går att öppna manuellt. Det betyder att idrottare som lämnar dopningsprov, inte kan vara säkra på om någon öppnar och manipulerar proven.

Det innebär också att det blir betydligt svårare att upptäcka dopade idrottare.

När en flaska med dopningsprov öppnas i laboratoriet går locket sönder, på så sätt blir det omöjligt för någon att kunna byta ut innehållet i provflaskan innan det anländer till laboratoriet för tester. Systemet har använts i dopningskontroller över hela världen. Under OS i Rio, fotbolls-EM i Frankrike och andra stora idrottsevenemang.

Flaskorna testades
Efter ett tips om att även de nya flaskorna gick att manipulera och skulle kunna öppnas, bara de ställdes kallt under några timmar, placerades 24 flaskor i ett kylskåp. Efter 72 timmar plockades de ut.

Flaskor som borde vara förseglade och omöjliga att öppna, gick nu enkelt att skruva upp. Flaskorna kunde öppnas och stängas utan att avge några spår. Det var därmed fortfarande möjligt att manipulera proverna, som man gjorde i Sotji.

Avslöjandet innebär att dopningskontrollerna, som ska vara garanten för en ren sport, går att ifrågasätta.

Inleder utredning omedelbart
Efter att Wada konfronterats med avslöjandet meddelar den internationella dopningsbyrån att man omedelbart inleder en utredning om säkerheten av dopningsflaskorna. Wada har haft möte med den schweiziska leverantören som säger att flaskorna inte kan öppnas om instruktionerna följs. Wada meddelar att nya säkerhetstester ska genomföras. Men tiden är knapp – det är bara två veckor kvar till OS.

Uppdrag granskning har ingått i ett internationellt samarbete och tillsammans med tyska journalisten Hajo Seppelt, Sunday Times och det digitala magasinet Republik, granskat dopningen inför OS i Sydkorea.

Den första delen i granskningen sänds i SVT1 och SVT Play klockan 20 onsdag den 31 januari.

Anmärkningsvärt, man kan ju tro att de hjälpre vissa nationer på traven.
Citera
2018-01-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Valérie Fourneyron som leder "inbjudningskommittén" har ju sagt att kriterierna skall offentliggöras. 19 nationers antidopingorganisationer har klagat på att så inte skett.
Jag har dock inte sett något annat än de diffusa anklagelserna.
Jag har dock bara min bubbla med Google och den någorlunda sajten insidethegames.biz att gå på.

Du brukar vara välinformerad. Hittar du något så lägg gärna in det.

Nej du är mer insatt och mer informerad än mig. Du spinner ju vidare på relevanta sidospår som ligger bakom allt. De flesta tror ju att detta bara handlar om sport, men så är det ju såklart inte.

Varför skulle ex Putin bry sig om sport till sådan grad att han skulle beordra om doping? Vad vinner han på att det blir några fler guldmedaljer inom OS?

Självklart är det hård träning bakom Rysslands framgångar. Det kan man komma fram till genom att titta på de svåraste idrotter som finns där det inte hjälper att dopa sig, ex gymnastik och konståkning. Vilka är mest framgångsrika där? Norge? Näe.
Citera
2018-01-29, 18:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Anmärkningsvärt, man kan ju tro att de hjälpre vissa nationer på traven.

Nog känner man sig tveksam till detta. Rodchenkov har ju påstått att man använde ett redskap, mindre än en penna, för att öppna flaskorna. Och dessutom hur "fyndet" publiceras precis före OS.

Uppdrag Granskning har kanske också sina order att följa.

Intressant att detta verkar komma precis när rättegången är över.

Citat:
Nej du är mer insatt och mer informerad än mig. Du spinner ju vidare på relevanta sidospår som ligger bakom allt. De flesta tror ju att detta bara handlar om sport, men så är det ju såklart inte.

Varför skulle ex Putin bry sig om sport till sådan grad att han skulle beordra om doping? Vad vinner han på att det blir några fler guldmedaljer inom OS?

Självklart är det hård träning bakom Rysslands framgångar. Det kan man komma fram till genom att titta på de svåraste idrotter som finns där det inte hjälper att dopa sig, ex gymnastik och konståkning. Vilka är mest framgångsrika där? Norge? Näe.

Jag är i alla fall övertygad om att härvan satts igång av
Browder, Fogel, filmproducenterna och The New York Times.

Sedan sker ju säkert doping i många länder. Men man kan bara döma utgående från bevis.

Ingen verkar ju speciellt intresserad att förbättra provtagning. Mest intresserad verkar man vara av att utdela straff.
Senast redigerad av wwr 2018-01-29 kl. 19:11.
Citera
2018-01-29, 19:06
Medlem
Citat:
Nog känner man sig tveksam till detta. Rodchenkov har ju påstått att man använde ett redskap, mindre än en penna, för att öppna flaskorna. Och dessutom hur "fyndet" publiceras precis före OS.

Uppdrag Granskning har kanske också sina order att följa.

Intressant att detta verkar komma precis när rättegången är över.

Jag är i alla fall övertygad om att härvan satts igång av
Browder, Vogel, filmproducenterna och The New York Times.

Sedan sker ju säkert doping i många länder. Men man kan bara döma utgående från bevis.

Ingen verkar ju speciellt intresserad att förbättra provtagning. Mest intresserad verkar man vara av att utdela straff.

Ja, och återigen i artikeln så framgår det rätt tydligt att det är många som verkar kunna ha tillgång till proverna. Denna lättillgänglighet, varför fortsätter man ha det så? Hade man hanterat proverna på ett seriöst sätt så hade ju ingen manipulation ens kunna ske.

Men tydligen verkar det finnas ett syfte att ha lättillgänglighet så till den grad att man till och med i år förenklar öppnandet av proverna, man vill ha en ny incident med någon infiltrerad "ryss" som ska manipulera proverna så Ryssland straffas ännu mer?

Frågan är, vem tjänar mest på att dra åt svångremmen kring Ryssland?
Citera
2018-01-29, 19:57
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ja, och återigen i artikeln så framgår det rätt tydligt att det är många som verkar kunna ha tillgång till proverna. Denna lättillgänglighet, varför fortsätter man ha det så? Hade man hanterat proverna på ett seriöst sätt så hade ju ingen manipulation ens kunna ske.

Men tydligen verkar det finnas ett syfte att ha lättillgänglighet så till den grad att man till och med i år förenklar öppnandet av proverna, man vill ha en ny incident med någon infiltrerad "ryss" som ska manipulera proverna så Ryssland straffas ännu mer?

Frågan är, vem tjänar mest på att dra åt svångremmen kring Ryssland?
Nej, att förbättra verksamheten verkar inte vara det primära. Politiker har ju ofta mer att säga till om än de som arbetar specifikt mot doping, fast även där brister ambitionerna ofta, tycker jag.

De allra mest grundläggande drivkrafterna i detta hamnar väl utanför tråden. (Jag har skrivit lite om mina gissningar, men det har blivit bortmodererat.) Att härvan är kopplad till starka geopolitiska intressen, det är jag övertygad om. Man kanske kan nöja sig med att fundera om globalistiska intressen vill attackera Ryssland (och kanske även Europa).

Dessutom verkar ju Browder driva en vendetta mot Putin. Han har ju media och förmodligen starka ekonomiska krafter bakom sig. Jag tycker citaten i tråden visar hur man har kunnat pressa IOK.

The New York Times har försökt presentera Fancy Bears hack av email som hur amerikanska idrottsorganisationer vill ta över rollen som de europeiska spelar. Men jag är inte säker jag köper den bilden.
Senast redigerad av wwr 2018-01-29 kl. 20:56.
Citera
2018-01-30, 15:19
Medlem
Shane21s avatar
Här är första delen av den nya ARD-dokumentären på engelska, gissar att det är samma film som uppdrag granskning kommer att visa senare.
Citat:
Whistleblower Rodchenkov: Putin ordered Sotschi-Operation – state-sanctioned doping already in 2008. Former director of the Moscow Anti-Doping-Lab raises serious accusations against President Vladimir Putin in a new film by the ARD doping editorial office.
http://www.sportschau.de/doping/video-doping-top-secret---the-olympic-complot-100.html
Citera
2018-01-30, 17:19
Medlem
Shane21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shane21
Här är första delen av den nya ARD-dokumentären på engelska, gissar att det är samma film som uppdrag granskning kommer att visa senare.

http://www.sportschau.de/doping/video-doping-top-secret---the-olympic-complot-100.html
Som vanligt värt att se, rekommenderas till alla som är intresserade av doping. Framkommer bli att många ryssar som tilläts delta vid Rio 2016 ej var testade innan. Thomas Bach får en hel del kritik och tyska journalister har ju länge kritiserat honom om nu detta visas i SVT kan man kanske hoppas att svenska journalister vaknar om kritiken mot IOK och Thomas Bach.

Ryssarna i denna tråd lär inte gilla denna dokumentär
Citera
2018-01-30, 19:58
Medlem
Citat:
Som vanligt värt att se, rekommenderas till alla som är intresserade av doping. Framkommer bli att många ryssar som tilläts delta vid Rio 2016 ej var testade innan. Thomas Bach får en hel del kritik och tyska journalister har ju länge kritiserat honom om nu detta visas i SVT kan man kanske hoppas att svenska journalister vaknar om kritiken mot IOK och Thomas Bach.

Ryssarna i denna tråd lär inte gilla denna dokumentär

Wow, den får man ju inte missa.
Citera
2018-01-30, 23:11
Medlem
wwrs avatar
Såpan går vidare.

Enligt denna referens så berör det ev. flaskproblemet bara flaskor som tillverkats efter Sochi-OS. Journalisterna verkar ha underrättat WADA den 19/1, lagom för att hinna skapa maximalt kaos och ofullständiga utredningar inför OS

Referensen säger att den nya modellen flaskor har tillverkats som ett svar på anklagelserna gällande Sochi. Det stämmer inte med tidigare uppgifter från företaget. Företaget har tidigare sagt att flaskorna är säkra och endast rutinmässiga förändringar har gjorts.

Företaget har heller inte kunnat öppna de nya flaskorna på det sätt de tyska (och svenska?) journalisterna påstått sig kunna göra.

Ta fram en popcorn-smiley, Flashback. Sådana här härvor är bara att garva åt. Fast synd om de idrottare som stängs av utan hållbara bevis.

Om nu "bevisen" mot de ryska handikappidrottarna var lika usla som i Rodchenkov-härvan då förstår man varför media mörklade den ännu mer. (Det är i alla fall mitt intryck.) Att diskriminera mot handikappade är ju ännu värre än mot icke funktionshindrade.

https://www.insidethegames.biz/articles/1060813/ioc-urge-wada-to-ensure-anti-doping-at-pyeongchang-2018-is-credible-and-reliable-amid-potential-inte grity-issues-with-sample-bottles

(Jag har inte möjlighet att se programmen.)
Senast redigerad av wwr 2018-01-31 kl. 00:04.
Citera
2018-01-30, 23:56
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Den fungerade tidigare idag, inte nu när jag har tid att lära.
Citera
2018-01-31, 10:15
Medlem
Citat:
Såpan går vidare.

Enligt denna referens så berör det ev. flaskproblemet bara flaskor som tillverkats efter Sochi-OS. Journalisterna verkar ha underrättat WADA den 19/1, lagom för att hinna skapa maximalt kaos och ofullständiga utredningar inför OS

Referensen säger att den nya modellen flaskor har tillverkats som ett svar på anklagelserna gällande Sochi. Det stämmer inte med tidigare uppgifter från företaget. Företaget har tidigare sagt att flaskorna är säkra och endast rutinmässiga förändringar har gjorts.

Företaget har heller inte kunnat öppna de nya flaskorna på det sätt de tyska (och svenska?) journalisterna påstått sig kunna göra.

Ta fram en popcorn-smiley, Flashback. Sådana här härvor är bara att garva åt. Fast synd om de idrottare som stängs av utan hållbara bevis.

Om nu "bevisen" mot de ryska handikappidrottarna var lika usla som i Rodchenkov-härvan då förstår man varför media mörklade den ännu mer. (Det är i alla fall mitt intryck.) Att diskriminera mot handikappade är ju ännu värre än mot icke funktionshindrade.

https://www.insidethegames.biz/articles/1060813/ioc-urge-wada-to-ensure-anti-doping-at-pyeongchang-2018-is-credible-and-reliable-amid-potential-inte grity-issues-with-sample-bottles

(Jag har inte möjlighet att se programmen.)

Har Rodde visat än hur man kunde få upp Sochi-flaskorna?
Citera
2018-01-31, 13:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Har Rodde visat än hur man kunde få upp Sochi-flaskorna?
Inte vad jag har sett.

Det ser ut som om svensk antidoping redan har beslutat att sluta använda flaskorna. Jag kan dock inte läsa artikeln, den har betalvägg. Undrar vad de använder istället, som de anser vara säkrare.
https://www.svd.se/oppnade-dopningsbehallare-oroar-iok

Citat:
Svensk antidoping slutar använda urinflaskor

Ett laboratorium i Köln slog larm om att behållarna som ska förvara dopningsprov går att manipulera.

Något som bekräftas av Svensk antidoping.

"Vi kommer därför att stoppa all användning", säger Peter Ström, tillförordnad chef på Svensk antidoping.

När media arbetar samordnat på detta vis är de ju otroligt starka. Inte många aktörer som t.ex skulle våga kräva IOK-chefens avgång, vilket ju Fogel har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in