2013-03-01, 09:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Smirnov har inte haft någon som helst koll på sina blodvärden under karriären...

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/smirnov-om-proverna-det-ar-bara-att-hamta/

Gunde tycker det är konstigt

Per Elofsson och Gunde går hårt åt och pressar de andra nu.. bra.

Vid en direkt fråga till Wassberg igår visade det sig att han inte heller hade någon koll på sina blodvärden.
Citera
2013-03-01, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Reagerade också på det. Normalvärdet ligger enligt Stockholms läns landstings egna "råd och vård" hemsida på mellan 135-175. Dessa anses alltså som normalvärden. 2,5 % av befolkningen ligger över detta.

Det går ju inte ihop med Saltins uttalande. Vad är det jag missar?

Man ska nog inte blanda in sjukvård. När de sätter ett "normalvärde" är det endast en angivelse för vilket värde som inte utgör en hälsofara.

Saltin har självklart mycket större kunskap än samtliga Sveriges landsting har tillsammans inom aktuellt område.
Citera
2013-03-01, 10:08
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Ok Tack. Nu vet jag inte vad du refererade till när du skrev "gå sönder" men detta förhindrar ju knappast idrottsskador.

Gå sönder = överträning, med alla de konsekvenser det kan ge
Citera
2013-03-01, 10:08
Medlem
foool13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vid en direkt fråga till Wassberg igår visade det sig att han inte heller hade någon koll på sina blodvärden.

Helt annan tidsepok än Smirnov.
Citera
2013-03-01, 10:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Helt annan tidsepok än Smirnov.

Fast det var ju ganska många som uppenbarligen inte hade koll och orsaken är helt enkelt att FIS tog prov, men proven saknade betydelse. De åkare som sysslade med systematisk dopning hade antagligen en "dålig" rådgivare som höll reda på värden. De åkare som inte sysslade med dopning hade inget intresse av värdena. Summa summarum var det inte alls konstigt att åkarna inte hade någon koll på sina värden.
Citera
2013-03-01, 10:20
Medlem
Nu presenterar svenska skidlandslagets läkare blodvärdena för de nuvarande svenska åkarna. Går att läsa på svt text just nu. I mina ögon ser samtliga värden bra ut.
Citera
2013-03-01, 10:23
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yonaz21
Sen är det ju HELT OTROLIGT att Damsgaard skött dopingtesterna i Lance Armstrongs stall tidigare! Jag börjar mer och mer tro på att det faktiskt ligger ganska många norska oljemiljoner bakom mörkläggning av väldigt avancerad doping!

Vi måste ju få bort Damsgaard som antidopingexpert för FIS. Han kan ju inte fortsätta!
Hysj ikke si dette til noen, det er egentlig en statshemmelighet blandt oss nordmenn som vil alle "mørkar", men det var derfor Norge begynte å utvinne olje i -70 åra. Det var en nøye uttenkt plan, slik at vi kunne få penger til å bestikke dopingleger, sprenge store rom i fjell langt inne i den norske fjellheimen og utvikle hemmelige laboratorier der, bare slik kunne vi bli best i verden i sport.

Men hysj igjen, det gjaldt bare langrenn, ikke i andre sporter og det gjaldt bare herrelandslaget i -90 årene og ikke damene. Siden -90 årene har alle nordmenn konspirert for å holde på denne mørke hemmeligheten, men nå orker jeg ikke presset lenger, sannheten må bare ut....

Og jo, Norge brukte også noen oljemilliarder på å hjelpe USA til å innbille verden at de landet på månen også, jeg tror miljøet rundt Lance også var innvolvert i dette.....

Citera
2013-03-01, 10:33
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Hysj ikke si dette til noen, det er egentlig en statshemmelighet blandt oss nordmenn som vil alle "mørkar", men det var derfor Norge begynte å utvinne olje i -70 åra. Det var en nøye uttenkt plan, slik at vi kunne få penger til å bestikke dopingleger, sprenge store rom i fjell langt inne i den norske fjellheimen og utvikle hemmelige laboratorier der, bare slik kunne vi bli best i verden i sport.

Men hysj igjen, det gjaldt bare langrenn, ikke i andre sporter og det gjaldt bare herrelandslaget i -90 årene og ikke damene. Siden -90 årene har alle nordmenn konspirert for å holde på denne mørke hemmeligheten, men nå orker jeg ikke presset lenger, sannheten må bare ut....

Og jo, Norge brukte også noen oljemilliarder på å hjelpe USA til å innbille verden at de landet på månen også, jeg tror miljøet rundt Lance også var innvolvert i dette.....

Skitkul hördu... Hö Hö Hö. Det enda ni Norgeapologeter kommer med är höga skrik, förlöjliganden, konspirationsbeskyllningar, kassa skämt och otrevligheter. Hur tror du att normala människor reagerar på att sådana argument är era enda argument?

Jag skrev tidigare och jämförde norrmännens förhållande till sina skidhjältar med muslimernas förhållande till profeten Mohammed. Som detta utvecklar mig måste jag snart be muslimerna om ursäkt för den jämförelsen. Sällan har man upplevt en så arrogant och hysterisk lättkränkthet som från norrmännen i det här fallet.
Senast redigerad av baggebo1 2013-03-01 kl. 10:36.
Citera
2013-03-01, 10:41
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Nu presenterar svenska skidlandslagets läkare blodvärdena för de nuvarande svenska åkarna. Går att läsa på svt text just nu. I mina ögon ser samtliga värden bra ut.
"Åkare 15, man" ligger ganska högt.
Citera
2013-03-01, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Dravel

Varför publicerar ni inte bara era värden?
Citera
2013-03-01, 10:49
Medlem
Allt handlar ju egentligen om pengar.
Det var lite det som den finska dokumentären var inne på. Ju bättre åkarna är desto fler människor intresserar sig för sporten och vill se den på tv, och därmed vill även fler sponsorer vara med. Så alla är egentligen vinnare på att åkarna fuskar. Skidförbunden får mer sponsorpengar, och media säljer fler tidningar, samtidigt som folket får sina "ikoner".
Win-win.win.

Mitt i det här hamnar åkaren som en liten spratteldocka. Klart åkaren pressas att ta otillåtna medel, blir nog svårt att stå emot.

Om norskarna var dopade? vet inte, men vore konstigt om ingen av dem någonsin använde "fel" metoder på det smutsiga nittiotalet. Om Smirnov var dopad? högst sannolikt, han dementerade det ju inte direkt i Debatt i svt iallafall. Han var ganska undvikande.
Citera
2013-03-01, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Härlig att se Sverige pressa på. Vi har alltid varit ett ärligt, öppet och rakryggat folk. Norge har alltid varit en bakvattenprovins till Danmark och Sverige. Denna fiskeby som är fyllt med ett malligt rövarepack, som har mindervärdeskomplex, till befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in