2013-02-28, 17:20
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Ja hård träning tenderar att ge lägre värden, men träning på hög höjd tenderar att ge högre värden.

Du som är så aktiv i tråden, kan du inte ge oss en källa till detta påstående? Du som är så insatt...
Citera
2013-02-28, 17:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuppetCitizen
Det gör jag nu inte. Jag jämför "gripandet".

Med en släng av ironi, vilket du missade. Vi önskar väl alla att man alltid kan ta fast de skyldiga på bar gärning oavsett om det är mördare eller andra brottslingar.

Med en släng av osmaklighet snarare.

Citat:
Ursprungligen postat av PuppetCitizen
Det kallas för Tredje Statsmakten av en anledning. I Norge som är den sista sovjetstaten kanske det inte har gått fram. Medias roll är at gräva och ställa folk mot väggen. Obekvämt? Ja. Men vill vi vara utan det? Nej.

Dagens media har inget med traditionell media att göra.
Citera
2013-02-28, 17:24
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Å nå frem med saklige argument inn under foliehattene i disse VM tider, det jevnstiller jeg med å forsøke å forklare "Big Bang" og "Darwin" for en gjeng religiøse fanantikere på et vekkelsesmøte. De har fått tempratur under hattene nå og best å bare la teoriene om store nasjonale konspirasjoner koke ferdig. De har nemlig lest om blodverdier i tabloidene, noe som faktisk har vært kjent og diskutert blandt de sportsinteresserte i snart 20 år, men foliehattene har jo akkurat lest om dette. Heldigvis er snart er VM over og "hattene" trasker tilbake til sine huler og hull for å koke ut nye teorier og langrennsinteresserte kan igjen diskutere saklig.

Ja, noen var ganske sikkert dopet under -90 tallet og de fleste som har fulgt med i sporten har også sine mistanker om hvem disse var. Men slikt er jo ikke interessant når det i Jantelovens navn kan spekuleres om store nasjonale hemmelige nettverk og konspirasjoner.

Ja, man kan ju komma med direkt påhopp och smutskastning också. Det hjälper "oss" att förstå hur fel ute vi är när vi blir kallade foliehattar.

Nej, dags att rannsaka sig själv, varför försvarar jag skidåkare och skidförbunden? Har jag insikt i frågan eller går jag på ren känsla? Lite självrannsakan tack, speciellt ifrån de norska herrarna som har hittat in i tråden och ylar om konspirationsteorier.
Citera
2013-02-28, 17:26
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ja men Bengt-Erik Bengtsson får ju säga vad han vill. Det är ett FAKTUM att dessa tester är otillförlitliga, och kan med bästa vilja ge en fingervisning om hur saker och ting ligger till. Detta faktum kan inte Bengt-Erik ändra på vad än han säger.

Sen vet du absolut ingenting utan att veta dessa åkares "naturliga" värden. Som jag sa tidigare så kan det vara så sjukt att ett värde på 200 på 1997-testet i Lahtis är fullt normalt, dvs ett verklig Hb på 175 visas som 200 i testet. 175 är fullt normalt för vissa. Det går INTE att med detta test säga vilka som var dopade, det kan på sin höjd ge en fingervisning. Det krävs FLER tester och / eller BÄTTRE tester. Såna finns säkert i nåt arkiv. Eller inte.

Utan att veta något mer kan testet lika gärna ha visat för lite som för mycket. Det vet inte du och inte jag heller. Det enda vi vet är att Bengt-Erik Bengtsson inte reagerade på värdena. Det mest troliga är alltså att värdena är korrekta, men vi vet inte det med säkerhet.

Det krävs fler tester för att helt säkert veta att åkarna var dopade. Totala informationsmängden räcker för att konstatera att åkarna på listan troligen var dopade.

Om du påstår att åkarna på listan absolut inte är dopade så får du väl bevisa det. För det krävs fler tester och bättre tester.
Citera
2013-02-28, 17:26
Medlem
bernad_laws avatar
Nu verkar Sverige enligt SVT text vara på väg att offentliggöra sina åkares blodvärden, och tydligen skall också Dählie göra samma sak. Problemet är bara att det inte kommer tysta foliehattarna. Det finns inga bevis, inga sakliga argument som ändrar på deras åsikter.

Antingen köper man de sjövilda teorierna om att ALLA dopat sig eller så är man personligen inblandad i det hela på något sätt, det är exakt samma resonemang fom fortgår i månlandningstråden, 9/11-tråden och alla andra tokstolletrådar.

Men vi som kanske kan ses som en smula sansade får ju intressant läsning om dessa siffror nu publiceras.
Citera
2013-02-28, 17:31
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nu verkar Sverige enligt SVT text vara på väg att offentliggöra sina åkares blodvärden, och tydligen skall också Dählie göra samma sak. Problemet är bara att det inte kommer tysta foliehattarna. Det finns inga bevis, inga sakliga argument som ändrar på deras åsikter.

Antingen köper man de sjövilda teorierna om att ALLA dopat sig eller så är man personligen inblandad i det hela på något sätt, det är exakt samma resonemang fom fortgår i månlandningstråden, 9/11-tråden och alla andra tokstolletrådar.

Men vi som kanske kan ses som en smula sansade får ju intressant läsning om dessa siffror nu publiceras.

Får programmet den effekten att åkarna och förbunden lägger korten på bordet och offentliggör blodvärdena så för det något gott med sig. Jag gillar att man kör på med öppna kort. Det ökar förtroendet och sätter press på dem som har dopat sig.
Senast redigerad av mishima 2013-02-28 kl. 17:33.
Citera
2013-02-28, 17:34
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Får programmet den effekten att åkarna och förbunden lägger korten på bordet och offentliggör blodvärdena så har det haft ett gott syfte. Jag gillar att man kör på med öppna kort. Det ökar förtroendet och sätter press på dem som har dopat sig.

Jag delar din åsikt. Blir svårt för självklara fall såsom Fauner och Smirnov att gömma sig om förbunden spelar med öppna kort. Jag väljer dock att vänta tills vi får informationen innan jag ropar hej.
Citera
2013-02-28, 17:36
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Får programmet den effekten att åkarna och förbunden lägger korten på bordet och offentliggör blodvärdena så har det haft ett gott syfte. Jag gillar att man kör på med öppna kort. Det ökar förtroendet och sätter press på dem som har dopat sig.

Ja absolut, det finns mycket få negativa effekter av att köra med helt öppna kort (några åkare med naturligt höga värden kan oskyldigt anklagas, men det är allt), så vi får hoppas att det blir effekten.

Tragiskt nog har detta dock kastat smuts på åkare som mycket väl kan visa sig vara helt rena, och jag är förundrad över just den biten.
Citera
2013-02-28, 17:37
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
1. Skulle lika gärna kunnat visa för lite? Är du korkad på riktigt? Om "alla" säger att den visar för mycket så är sannolikheten att den visar för lite försvinnande liten.

2. Man får inte sprida blodvärden och annan medicinsk info pga sådana som använder sig av valda delar och förtiger andra för att koka soppa på en spik. Fullt förståeligt att inte kreti och pleti har tillgång, vilket tex du visar.

3. Du ÄR korkad. Vad Bengt-Erik säger spelar NOLL roll. Visar apparaten för mycket så visar den för mycket OAVSETT VILKA PAPPER BENGT-ERIK SKRIVER PÅ ELLER VAD HAN SÄGER. ÄR DET SVÅRT ATT FÖRSTÅ?? Eller tror du att bengt erik kalibrerar den genom att sticka fingret i en ven? Hur kan Bengt-Erik på plats reagera om han tycker att apparaten visar för mycket? Vad är för mycket och hur kan Bengt-Erik veta det? Du är en jubelidiot.

I ditt svar på 3 så säger du "Hur kan Bengt-Erik på plats reagera om han tycker att apparaten visar för mycket? Vad är för mycket och hur kan Bengt-Erik veta det?". Hur kan då "alla" veta att den visar för mycket (i svaret på min första fråga)? "Bengt-Erik" kunde ju inte veta det.
Citera
2013-02-28, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Du som tar ordet foliehatt i var och varannan mening är knappast speciellt sansad. Snarare fanatiker på din kant.

Presentera HGB som ligger på normalvärden och som rör sig som förväntat med beaktande av den idrottsliga aktiviteten - vilket ju det finns forskare som kommer att undersöka ner på individplanet den dagen de får alla värden från Dählie et al - så kommer vi nog att omvärdera vår position i de fall som värdena rör sig som förväntat.

Finns liksom ingen anledning att misstro hela naturvetenskapen plötsligt - vi som har grund att tro att det är fusk inblandat har ju faktiskt förlitat oss på faktiska värden som är presenterade i kombination med den tilltro vi fäster till forskare som Saltin m fl.
Citera
2013-02-28, 17:41
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Hur kan du säga en sådan sak och ge folk en "" efter vad vi just bevittnat inom cykelsporten?! Är det bara inom cykelsporten konspirationer kan förekomma?
Till försvar för vår cykelintresserade vän så vill jag åtminstone påpeka att det är en ganska stor skillnad på landsnivå samt" mellan länder"-nivå och privatsponsrade stall.

Behöver inte betyda att mygel, mörkning o konspirationer inte alls förekommer såklart men det är dock en viss skillnad.

Men jag förstår inte vad som är så nytt. Att mellaneuropeiska länder o östländer brukat doping i ganska stor skala är ju inget nytt alls. Det enda som upprör folk är ju att det spekuleras om vissa norrmän.

Klart att det vore ohyggligt stort om nu norrmännen kan bevisas ha dopat sina åkare..men baserat på SVT's material kan jag än så länge inte ens höja på ögonbrynen. Ulvang o Jevne har väl haft mindre misstankar mot sig i 10 års tid minst.
Citera
2013-02-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
I ditt svar på 3 så säger du "Hur kan Bengt-Erik på plats reagera om han tycker att apparaten visar för mycket? Vad är för mycket och hur kan Bengt-Erik veta det?". Hur kan då "alla" veta att den visar för mycket (i svaret på min första fråga)? "Bengt-Erik" kunde ju inte veta det.

Är du korkad på riktigt eller bara djävligt dum i huvet?

Vart vill du komma? Testerna tas och B-E godkänner de värden som apparaten visar. Vilka andra siffror skulle han kunna godkänna? Hur fan tänker du?

Att apparaten sen visar fel kan väl för fan inte B-E börja strula med då. Att den visar för mycket vet man redan då och senare. Vad är så svårt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in