Citat:
Ursprungligen postat av
grobiankungen
Jag kan hålla med dig om jantelagen, ett exempel är hanteringen och känslorna kring Björn Ranelid. När det gäller Björgen är det så enkelt att folk har starka misstankar om fult spel enligt det jag skrev.
När jag var yngre tyckte jag också att massan var idioter. Sen blir man äldre och inser att de allra flesta är normalintelligenta, och att man inte ska underskatta budskapet eller det bakomliggande resonemanget i en majoritets åsikt.
Tror att du glömmer att massan fördummar. Tror inte folket i Norge är dummare än vi svenskar, även om vi ju brukar skämta om det. I Norge håller man på sina åkare i lika stor utsträckning som dessa åkare bespottas i Sverige. Det är inte måttligt vilka starka ord som används. Det finns mycket som talar för att de svenskar som nu vräker ut smädelser hade jublat om samma åkare tillhört den egna nationen.
Citat:
Du underskattar folk och tror att deras verbala uttryck exakt speglar bakomliggande tankeprocess.
Nej, jag skrev ju att de går på känsla och då är det inte eftertanke som präglar uttryckssättet. Titta på en läktare hur in i helvete illa folk uppför sig. Inte alls konstigt att det ser ut som det gör i världen.
Citat:
Nä så är det inte för mig och har inget med känslor att göra ,utan jag ser förutom regelrätta regelbrytare även de som fuskare som mha fiffel och manipulering skaffar sig fördelar de inte borde ha. ( tex hur norrmännen får läkare att ge astmadiagnoser till höger och vänster osv osv som har diskuterats i oändlighet).
Fast nu gällde det Björgen. Är hon en fuskare?
Citat:
En retorisk fråga. Om man nu om ett år kommer fram till att Björgens medicin ska förbjudas utan dispensmöjlighet och man fastslår att långvarit bruk ger anabola effekter osv, och att Björgen då lägger av. Tycker du då att hennes insats i skidåkningen kan ses likvärdig med säg kallas tex? Eller känner du att hennes prestation är lite "fusk"?
Fusk kan det aldrig bli eftersom hon varit helt öppen med vad hon gör angående just denna bit. Jag kan för övrigt inte gå i försvar för Björgen gällande alla förehavanden. Jag vill emellertid inte döma henne heller eftersom jag inte har något att anföra.
Naturligtvis skulle jag se hennes prestation lika bra som den var eftersom hon följde då gällande regler. Det blir ju märkligt att börja döma någon i efterskott efter nya regler. Att du ens ställer frågan tycker jag är märkligt.