2017-03-12, 18:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Anser du att Johaug har fuskat om hennes historia är sann ? Med ditt resonemang är svaret ja. Ditt resonemang blir konstigt. För säg att hennes historia är sann, då kan det knappast ses som en medveten handling för att vinna fördelar. Men hon har fortfarande brutit mot reglerna, dock inte för att vinna fördelar. Så ditt resonemang är inte helt vattentätt.

Jag vet, ordet om och det är omöjligt att bevisa bla bla bla. Men fortfarande, ditt resonemang håller inte helt eftersom regelverket också omfattas av regler för incidenter där en utövare inte gjort något med uppsåt (medvetet).

Men, det jag tycker är inte speciellt märkligt. Det är grunderna för demokratisk rättspraxis. Med mitt resonemang har hon inte fuskat om hennes historia är sann. Däremot faller det inte under god tro, ty hon visste eller borde ha vetat att undersöka detta bättre innan hon använde det.

Hon skulle inte ha fuskat, men dömas för oaktsamhet.
Citera
2017-03-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De som tycker att det är »ohederligt« att ifrågasätta det enkla förhållningssättet att medicinering borde vara förbjudet i elitidrott och sådana som anser att utövare borde ha ett moraliskt större ansvar än det reglerna föreskriver.
Ok, detta blev jävligt enkelt att bemöta, eftersom jag helt enkelt inte påstått detta!

Citat:
Jag har några enkla principer:

- reglerna gäller
- den som följer reglerna fuskar inte
- det som inte har bevisats kan inte anföras
- rykten är för skvallertanter på kafferep

Absolut, men detta har jag ju näppligen ifrågasatt.

Blanda inte bort korten.
Citera
2017-03-12, 18:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag kan hålla med dig om jantelagen, ett exempel är hanteringen och känslorna kring Björn Ranelid. När det gäller Björgen är det så enkelt att folk har starka misstankar om fult spel enligt det jag skrev.

När jag var yngre tyckte jag också att massan var idioter. Sen blir man äldre och inser att de allra flesta är normalintelligenta, och att man inte ska underskatta budskapet eller det bakomliggande resonemanget i en majoritets åsikt.

Tror att du glömmer att massan fördummar. Tror inte folket i Norge är dummare än vi svenskar, även om vi ju brukar skämta om det. I Norge håller man på sina åkare i lika stor utsträckning som dessa åkare bespottas i Sverige. Det är inte måttligt vilka starka ord som används. Det finns mycket som talar för att de svenskar som nu vräker ut smädelser hade jublat om samma åkare tillhört den egna nationen.

Citat:
Du underskattar folk och tror att deras verbala uttryck exakt speglar bakomliggande tankeprocess.

Nej, jag skrev ju att de går på känsla och då är det inte eftertanke som präglar uttryckssättet. Titta på en läktare hur in i helvete illa folk uppför sig. Inte alls konstigt att det ser ut som det gör i världen.

Citat:
Nä så är det inte för mig och har inget med känslor att göra ,utan jag ser förutom regelrätta regelbrytare även de som fuskare som mha fiffel och manipulering skaffar sig fördelar de inte borde ha. ( tex hur norrmännen får läkare att ge astmadiagnoser till höger och vänster osv osv som har diskuterats i oändlighet).

Fast nu gällde det Björgen. Är hon en fuskare?

Citat:
En retorisk fråga. Om man nu om ett år kommer fram till att Björgens medicin ska förbjudas utan dispensmöjlighet och man fastslår att långvarit bruk ger anabola effekter osv, och att Björgen då lägger av. Tycker du då att hennes insats i skidåkningen kan ses likvärdig med säg kallas tex? Eller känner du att hennes prestation är lite "fusk"?

Fusk kan det aldrig bli eftersom hon varit helt öppen med vad hon gör angående just denna bit. Jag kan för övrigt inte gå i försvar för Björgen gällande alla förehavanden. Jag vill emellertid inte döma henne heller eftersom jag inte har något att anföra.

Naturligtvis skulle jag se hennes prestation lika bra som den var eftersom hon följde då gällande regler. Det blir ju märkligt att börja döma någon i efterskott efter nya regler. Att du ens ställer frågan tycker jag är märkligt.
Citera
2017-03-12, 18:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigeskonsul
Ok, detta blev jävligt enkelt att bemöta, eftersom jag helt enkelt inte påstått detta!

Absolut, men detta har jag ju näppligen ifrågasatt.

Blanda inte bort korten.

Så bra då har vi samma åsikt.
Citera
2017-03-12, 18:33
Medlem
Citat:
Men, det jag tycker är inte speciellt märkligt. Det är grunderna för demokratisk rättspraxis. Med mitt resonemang har hon inte fuskat om hennes historia är sann. Däremot faller det inte under god tro, ty hon visste eller borde ha vetat att undersöka detta bättre innan hon använde det.

Hon skulle inte ha fuskat, men dömas för oaktsamhet.

Fast går vi tillbaka till förra sidan är det just det du säger (utifrån din syn på fusk), att Johaug har fuskat även om henne historias är sann. För du skrev väldigt tydligt: I min värld betyder fortfarande »fuska« att man bryter mot gällande regler.

Med det resonemanget så Johaug en fuskare, även om hennes historia är sann. För hur man än vrider och vänder på det så har hon brutit mot reglerna.

Och nu ångrar du dig så fort någon påpekar bristerna. Då är det helt plötsligt inte fusk.
Citera
2017-03-12, 18:35
Medlem
Citat:
Tror att du glömmer att massan fördummar. Tror inte folket i Norge är dummare än vi svenskar, även om vi ju brukar skämta om det. I Norge håller man på sina åkare i lika stor utsträckning som dessa åkare bespottas i Sverige. Det är inte måttligt vilka starka ord som används. Det finns mycket som talar för att de svenskar som nu vräker ut smädelser hade jublat om samma åkare tillhört den egna nationen.

Nej, jag skrev ju att de går på känsla och då är det inte eftertanke som präglar uttryckssättet. Titta på en läktare hur in i helvete illa folk uppför sig. Inte alls konstigt att det ser ut som det gör i världen.

Fast nu gällde det Björgen. Är hon en fuskare?

Fusk kan det aldrig bli eftersom hon varit helt öppen med vad hon gör angående just denna bit. Jag kan för övrigt inte gå i försvar för Björgen gällande alla förehavanden. Jag vill emellertid inte döma henne heller eftersom jag inte har något att anföra.

Naturligtvis skulle jag se hennes prestation lika bra som den var eftersom hon följde då gällande regler. Det blir ju märkligt att börja döma någon i efterskott efter nya regler. Att du ens ställer frågan tycker jag är märkligt.

Ja jag tycker allt tyder på att Björgen har medicinska metoder som bygger på manipulering osv och för mig är hon en fuskare helt enkelt har för övrigt pratat med en norrman som också tycker att hon inte räknas pga medicinerna.

Man får tycka olika. Inte så mkt att diskutera.
Citera
2017-03-12, 18:36
Medlem
Citat:
Fast går vi tillbaka till förra sidan är det just det du säger (utifrån din syn på fusk), att Johaug har fuskat även om henne historias är sann. För du skrev väldigt tydligt: I min värld betyder fortfarande »fuska« att man bryter mot gällande regler.

Med det resonemanget så Johaug en fuskare, även om hennes historia är sann. För hur man än vrider och vänder på det så har hon brutit mot reglerna.

Och nu ångrar du dig så fort någon påpekar bristerna. Då är det helt plötsligt inte fusk.

Han är något av en "motvallskärring". No pun intended
Citera
2017-03-12, 18:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Fast det var ju endast för att jag där glömde det ord som jag tidigare skrev. Det jag tycker och menar finns i ett tidigare inlägg till dig:

(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Citat:

Fast det är således inte min uppfattning. Medvetet brutit mot reglerna.

Citat:

Nej då, jag står fast vid det jag tycker. Att jag i ett inlägg som jag skrev snabbt missade ett ord innebär inte att jag tycker något annat än det jag tycker.

Ska jag skriva det igen: Fusk = att medvetet bryta mot gällande regler.

Du får gärna skriva om ditt inlägg till mig nu. Om du däremot vill använda någon gammal barntaktik att påstå att »sagt är sagt« och kan inte ändras så har jag inte så mycket att tillägga.
Citera
2017-03-12, 18:44
Medlem
I något tidigare inlägg i tråden talas det om olika metaboliter som skall skilja sig på det viset att spårningstiden är annorlunda. Tror jag läste om att t.ex "S1" är en "long-term metabolite". Är det någon som vet om metaboliterna i provet någonsin kommer redovisas nu i.o.m att CAS blivit inblandat eller om CAS bara tar ställning till vissa frågor? Kommer all data att bli offentligjord efter CAS utslag?
Citera
2017-03-12, 18:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja jag tycker allt tyder på att Björgen har medicinska metoder som bygger på manipulering osv och för mig är hon en fuskare helt enkelt har för övrigt pratat med en norrman som också tycker att hon inte räknas pga medicinerna.

Man får tycka olika. Inte så mkt att diskutera.

Jodå, det utmärker ju »massan« att fabricera egna sanningar. Det är för övrigt ett väl använt knep i diktaturer också.
Citera
2017-03-12, 18:45
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Jag har några enkla principer:

- reglerna gäller
- den som följer reglerna fuskar inte
- det som inte har bevisats kan inte anföras
- rykten är för skvallertanter på kafferep
Tråden heter Vintersport och dopingrykten. Lämna tråden! Det är en mycket enkel princip.
Citera
2017-03-12, 19:00
Medlem
Citat:
Fast det var ju endast för att jag där glömde det ord som jag tidigare skrev. Det jag tycker och menar finns i ett tidigare inlägg till dig:

(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Fast det är således inte min uppfattning. Medvetet brutit mot reglerna.

Nej då, jag står fast vid det jag tycker. Att jag i ett inlägg som jag skrev snabbt missade ett ord innebär inte att jag tycker något annat än det jag tycker.

Ska jag skriva det igen: Fusk = att medvetet bryta mot gällande regler.

Du får gärna skriva om ditt inlägg till mig nu. Om du däremot vill använda någon gammal barntaktik att påstå att »sagt är sagt« och kan inte ändras så har jag inte så mycket att tillägga.

Nej, jag tänker inte skriva om det. Men du är jävligt snabb med att hugga och påpeka fel som du tycker att alla andra har gjort i sina inlägg. Då är det att personen är ointellektuell eller att du vet bättre om vad personen menade med sitt inlägg än vad denne vet själv.

Du har inte tänkt på att andra personer som skriver här slänger ihop sina inlägg snabbt, vilket leder till att de missar ord eller till att formuleringen blir fel? Men då gäller tydligen barntaktiken sagt är sagt och dessa personer är allt från ohederliga till ointellektuella. Jag tycker att du ofta kommer med bra inlägg, men jag tycker att du ibland har en överlägsen ton som inte är befogad. Särskilt om man ska resonera utifrån att det kan bli fel om man skriver snabbt och "sagt är sagt-taktiken".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in