2013-02-23, 16:36
Medlem
MuscleSharks avatar
Sorry Norge, men det är något som inte stämmer.
När sanningen väl kommer fram så kommer ingen att bli förvånad.
Citera
2013-02-23, 16:38
Medlem
I senaste vetenskapens värld så diskuterades det ju att gamla dopingprov sparades i x antal år och kunde återanalyseras med ny teknik. Kanske det som hänt?
Citera
2013-02-23, 16:45
Medlem
topdawgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Vet ej om denna länk varit i tråden http://www.expressen.se/sport/langdskidor/josefsson-pa-vm-for-att-pressa-stjarnorna/

Vad tror ni om Gunde Swahn? Hur har han klarat det tuffa motståndet? Bara AXA gröt?
Det hadde vært interessant å se en graf som sammenlignet medaljefangsten til Svan under hans storhetstid med de norske utøverne i samme periode, slik det ble gjort mellom Dæhlie og svenskene tidligere i denne tråden.

Bare for å illustrere hvor horebillig den argumentasjonen er ...
Citera
2013-02-23, 16:48
Medlem
Norrbaggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Ja, det får du håpe på.
Citera
2013-02-23, 18:08
Medlem
Norskarna rusar till försvar, komiskt. Hoppas bara sanningen kommer fram någon dag, tror både Norge som Sverige har mycket smutsig tvätt att rena. Finland, Ryssland etc.. har blivit avslöjade, att tro att vi skulle vara unika är orimligt, öppna ögonen.
Citera
2013-02-23, 18:21
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark

Håller med,ligger en hund begraven här.
Såg en dokumentär förra veckan,och om jag inte minns fel så kan man ta EPO upp till en viss mängd året runt utan att det ger utslag på dagens dopningsprov.
Detta för tankarna tillbaka till Daehli,Ulvang,Mikkelsplass,Aalsgaard mfl. alla slutade väl ungefär när det kom metoder för att testa för bloddopning.
Skumt i alla fall.
Citera
2013-02-23, 18:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Såg en dokumentär förra veckan,och om jag inte minns fel så kan man ta EPO upp till en viss mängd året runt utan att det ger utslag på dagens dopningsprov.
Detta för tankarna tillbaka till Daehli,Ulvang,Mikkelsplass,Aalsgaard mfl. alla slutade väl ungefär när det kom metoder för att testa för bloddopning.
Skumt i alla fall.

Fast vad som hände för 20 år sedan är en sak för sig. Varför skulle vara mer dopad än Svan till exempel?

Att Norge är så bra beror ju på att de har ett enormt bruttounderlag att arbeta med. I nästa skede har de bra metoder och bra förutsättningar att förädla bruttounderlaget till ett effektivt nettounderlag. Det är trist, men sant. Någon måste alltid vara bäst och det är väl mest sannolikt att det blir den som har lyckats förut.

Vad som hände på 60-, 70- och 80-talet är en sak för sig. Wada bildades ju inte förrän 1999.
Citera
2013-02-23, 18:53
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast vad som hände för 20 år sedan är en sak för sig. Varför skulle vara mer dopad än Svan till exempel?

Att Norge är så bra beror ju på att de har ett enormt bruttounderlag att arbeta med. I nästa skede har de bra metoder och bra förutsättningar att förädla bruttounderlaget till ett effektivt nettounderlag. Det är trist, men sant. Någon måste alltid vara bäst och det är väl mest sannolikt att det blir den som har lyckats förut.

Vad som hände på 60-, 70- och 80-talet är en sak för sig. Wada bildades ju inte förrän 1999.

Min jämförelse med 90-talet var att det inte var en eller två tävlande som lyckats pricka formen.
Kan även jämföra med DDR i friidrott,där det inte heller var en eller två som prickat formen,utan större delen utav laget.
Så även det norska damlandslaget i längdskidor.
Vi kommer väl ihåg vad som hände med det finska landslaget i Lahti.
Tycker det skumt iaf.
Citera
2013-02-23, 18:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Min jämförelse med 90-talet var att det inte var en eller två tävlande som lyckats pricka formen.
Kan även jämföra med DDR i friidrott,där det inte heller var en eller två som prickat formen,utan större delen utav laget.
Så även det norska damlandslaget i längdskidor.
Vi kommer väl ihåg vad som hände med det finska landslaget i Lahti.
Tycker det skumt iaf.

Fast jag förstår fortfarande inte vad 70-/80-/90-talet har med idag att göra. Det kan ha varit riktigt mycket värre än vi ens anar för 20-40 år sedan.
Citera
2013-02-23, 19:04
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Skumt i alla fall.

Kolla bara på bevismaterialet mot Armstrong. Läkarna kom på hur man skulle "lura" testerna på 5 minuter när dom introducerades. Och som du säger gjorde man istället så att man delade upp doserna i mycket mindre delar och utan problem kunde man ta det på kvällen och sköt det rakt i en ven en dag och när man sedan vaknade dagen efter var spåren från EPO borta. För sannolikheten för att en oanmäld inspektion skulle göras mitt på natten under personens uppladdning för tävlingar var i princip lika med noll.
Spåren försvann alltså under natten men den effekt medlet gav satt kvar.

Säger absolut inte att någon norrman skulle vara/ha varit dopad men man måste förstå att rena prover absolut inte betyder ren tävlan.

En liten undran, kazaken Vladimir Smirnov som många pekat ut som brukare av doping många gånger var väl god vän även utanför sporten med Björn Dählie?
Citera
2013-02-23, 19:09
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast jag förstår fortfarande inte vad 70-/80-/90-talet har med idag att göra. Det kan ha varit riktigt mycket värre än vi ens anar för 20-40 år sedan.
Jag jämför fenomenet som sådant.
Ofta är det landslagsläkare och tränare som ligger bakom dopning,så var det i DDR,så var det i finska skidlandslaget i Lahti,det vet vi för det är bevisat.
Nu vet vi inte hur det är i Norge,ingenting är ju bevisat,men jag ser slående likheter.
Och ni som missade denna dokumentären "När hjältarna ljuger" om hur det går till bakom kulisserna i ett skidlandslag kan titta.

http://www.svt.se/dox/nar-hjaltarna-ljuger
Citera
2013-02-23, 19:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
En liten undran, kazaken Vladimir Smirnov som många pekat ut som brukare av doping många gånger var väl god vän även utanför sporten med Björn Dählie?

Smirnov är ryss, men tävlade för Kazakstan och således kazakstanier. Han var god vän med många. Han har ju SM-guld för Stockvik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in