2016-10-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Möjligt att det är fel översatt men det står i artikeln.
-Det är väldigt trist att man nästan har bivit beskylld för att ha gjort något fel. Jag har till och med lämnat in en ansökan om min munsårssalva, säger Heidi Weng som lider av astma.
Den som skrev artikeln hade nog bråttom, knappt en bokstav rätt i följande stycke:

"– Det är väldigt trist att man nästan har bivit beskylld för att ha gjort något fel. Jag har till och med lämnat in en ansökan om min munsårssalva, säger Heidi Weng som lider av astma."

Den första meningen är en sammanfattning av vad Flugstad Östberg säger. Det Weng säger i reportaget är att hon söker på de mediciner hon använder hos Antidoping Norge (dvs. gör sökningar i deras register/listor el. likn.) för att kontrollera att de hon använder är tillåtna, vilket de är, och att hon bl.a. sökt på munsårssalvor.
Citera
2016-10-16, 21:55
Medlem
Tror ny artikel VG Sport
http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/professor-johaug-maa-ikke-bli-offer-for-at-norge-skal-vise-at-vi-er-best-i-klassen/a/23821278/

Ingressen:
"Professor Dag Vidar Hanstad advarer mot at Johaug-saken blir en signalsak for Norge som antidoping-nasjon."

Han fruktar att Johaug ska få ett hårt straff för att visa att Norge tar doping på allvar och det tycker han vore orättfärdigt, att hon inte bör bli ett offer för detta.

Ja, jag säger då det.
Senast redigerad av cleolin 2016-10-16 kl. 21:57.
Citera
2016-10-16, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Tror ny artikel VG Sport
http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/professor-johaug-maa-ikke-bli-offer-for-at-norge-skal-vise-at-vi-er-best-i-klassen/a/23821278/

Ingressen:
"Professor Dag Vidar Hanstad advarer mot at Johaug-saken blir en signalsak for Norge som antidoping-nasjon."
Vad betyder advarer?

Edit: oki, såg nu att du editerat ditt inlägg. Ja, då förstår jag innebörden i hans uttalande.

Min åsikt: typiskt trams för att flytta fokus, och försöka påverka domen till att bli lindrigare. Genomskinligt värre. Ok att man vill att de ska bli transparenta, men inte genomskinligt på detta pinsamma sättet.

Det är en ny och transparent organisation som måste till. Och det NU.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-16 kl. 22:01.
Citera
2016-10-16, 21:57
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Har dopingkommissionen i Norge (ett bra land) sagt något om när Johaug (en duktig norsk idrottskvinna) väntas få sin dom? Hur länga ska norrmännnen (ett bra folkslag) hållas på halster? Uppgiften "uppemot sex veckor" har swishat förbi. Kan det verkligen stämma?
👍😊
Citera
2016-10-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Vad betyder advarer?
Varnar för ungefär.
Citera
2016-10-16, 22:04
Bannlyst
Citat:
Varnar för ungefär.
Tack. Såg sedan din edit. Sådana här utspel kommer att stå som spön i backen, och är helt och hållet väntade. Bara att hoppas och tro att beslutande instans ej låter sig påverkas, utan är helt och hållet objektiva i sin bedömning. Annars kommer denna geggan att fortsätta diskuteras under många herrans år framöver.
Citera
2016-10-16, 22:07
Medlem
Citat:
Tror ny artikel VG Sport

Ingressen:

Han fruktar att Johaug ska få ett hårt straff för att visa att Norge tar doping på allvar och det tycker han vore orättfärdigt, att hon inte bör bli ett offer för detta.

Ja, jag säger då det.
Sammanfattning av artikeln:
Det är synd om Johaug, allt som sades på presskonferensen är sant, Johaug bör få ett kort straff, Sverige är dumma.
Men Lena Andersson på DN är bra (hon som skrev den flummiga artikeln)

Finns det några vettiga journalister i Norge?
Senast redigerad av MrAsparagus 2016-10-16 kl. 22:12.
Citera
2016-10-16, 22:08
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Fråga: hur SKA det gå till när man kontrollerar salvor?
Många menar att idrottare inte kan skylla på läkare utan att idrottare i slutändan bär ansvaret för att kontrollera allt själva.

Hur noga förväntas man vara?
Även om man får nåt som läkaren säger är okej, ska man sitta och kontrollera produkten själv i fem minuter innan man vågar använda den? Gå igenom alla aktiva ingredienser på innehållsförteckningen och checka ifall var och en av dom förekommer på listan över dopingklassade ämnen? Eller har idrottare tillgång till nån dopingrelaterad söktjänst där man kan slå upp produkter?
Vad anses va en normal och fullgod producedur?
Man kollar i Wadas lista över förbjudna ämnen. Finns t.o.m en iphone-app för detta.

http://list.wada-ama.org/

F.ö. skriker det doping lång väg om namnet ClosteBOL. Krävs knappast en hjärnfysiker för att misstänka att det är en anaBOL steroid.
Senast redigerad av -tramS- 2016-10-16 kl. 22:11.
Citera
2016-10-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Vad betyder advarer?

Edit: oki, såg nu att du editerat ditt inlägg. Ja, då förstår jag innebörden i hans uttalande.

Min åsikt: typiskt trams för att flytta fokus, och försöka påverka domen till att bli lindrigare. Genomskinligt värre. Ok att man vill att de ska bli transparenta, men inte genomskinligt på detta pinsamma sättet.

Det är en ny och transparent organisation som måste till. Och det NU.
Så känner jag också, att man gör allt för att förminska det skedda och flytta fokus.

Det finns minst ett stort problem om hon skulle få ett löjligt straff och det är alla andra som fått straff för liknande händelser. Plus förstås alla andra följder.

Såg bl a en kommentar under artikeln av en (norr)man som tycker att Norge ska bojkotta all vinteridrott om Johaug straffas för detta. Haha. Det kan de ju göra.
Citera
2016-10-16, 22:32
Medlem
Att det inte var uppenbart från början?
Sämsta tekniken av alla löpare, men frustar på i samma tempo från start till mål.
Citera
2016-10-16, 22:34
Medlem
Citat:
Såg bl a en kommentar under artikeln av en (norr)man som tycker att Norge ska bojkotta all vinteridrott om Johaug straffas för detta. Haha. Det kan de ju göra.
Läste lite av kommentarerna till artikeln och norrmännen är helt hjärntvättade alternativt är inne i någon slags förnekelsefas.

Några få kommentarer hade en lite mer nyanserad bild.
Citera
2016-10-16, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Sammanfattning av artikeln:
Det är synd om Johaug, allt som sades på presskonferensen är sant, Johaug bör få ett kort straff, Sverige är dumma.
Men Lena Andersson på DN är bra (hon som skrev den flummiga artikeln)

Finns det några vettiga journalister i Norge?

Nu är det ju inte signerat en journalist utan en professor vilket är mer belysande. Journalister, professorer, experter. Norrmännen mobiliserar och kastar in allt man har för att skademinimera och försvara fusket och ljugandet. Påeldade av zombierna i kommentatorsflödet.

Det är inte att överdriva när jag säger att hela Norge bedriver en ödeskamp för hur trovärdiga man kommer att verka i omvärldens ögon framöver. Både som idrottslig nation men även akademiskt, kulturellt och rättsligt.

Det går inte särskilt bra Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in