2012-01-18, 18:40
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Var mening att jag skulle postat detta tidigare. Men som fingervisning om man tittar på antal FIS-registrerade (de som ansökt om FIS-kod och tävlingschip hos FIS för att kunna tävla på tävlingar med FIS-status) så har Norge per 2012 ungefär lika många registrerade som de länder du nämner plus Tyskland.

Det är inget facit då majoriteten av inhemska tävlingar inte har FIS-status, men det visar ändå att man inte kan ska underskatta Norges bredd i längdskidor.

Norge kom upp i runt 1700 här: http://www.fis-ski.com/uk/competitorbiographies.html?listid=&lastname=&gende r=M&sector=CC&firstname=&nation=NOR&status=O&fisco de=&Search=Search&limit=100

Och övriga något liknande tillsammans.

Ok, det var helt klart mer än jag förväntade mig. Men poängen var egentligen inte att övriga världen har fler utövare utan mer att påpeka att, att använda Norges stora talangpool som ett argument i debatten om huruvida norrmännen dopade sig eller inte under 90-talet inte fungerar eftersom övriga världen har ett liknande antal utövare. Dock var siffran chockerande stor!!

Edit: Dock verkar inte riktigt alla vara aktiva såsom vi ofta föreställer oss när vi läser ordet "aktiv". Den här killen har t.ex. bara tävlat två tävlingar i sin karriär och det var 2009. Men det är fortfarande en väldigt stor siffra.

http://www.fis-ski.com/uk/604/613.html?sector=CC&listid=&competitorid=152915&typ e=result
Senast redigerad av Zalkman 2012-01-18 kl. 18:44.
Citera
2012-01-18, 19:08
Medlem
Ostrobothnias avatar
Tror ni man kan få tag på siffror för hur många skidlicenser det finns för nivå under FIS-tävlingar?
Citera
2012-01-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det är samma tugg som när det gäller Lance Armstrong som var världsmästare redan i tonåren och mycket högpresterande under hela sin karriär. Man tenderar att glömma bort sådana saker när man skall påvisa att någon "plötsligt blev väldigt bra". När detta "plötsliga" inte längre finns så faller ju hela resonemanget.

För det första var Lance aldrig världsmästare som tonåring.
För det andra sågs han som en bra/lovande cyklist för endagsloppen, men inte som en etapploppscyklist.

"He was a one-day rider. I thought he could never, ever, win the Tour de France. Even he wouldn't have thought he could have won the Tour. He couldn't climb and he couldn't time trial, two things you have to do to win the Tour."
- Phil Anderson, fd lagkamrat till Lance.
Citera
2012-01-18, 19:20
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj

För övrigt, finns det statistik över Hb-värdena på de bevisat dopade finska åkarna från 2001?
Inte statistik direkt men en artikel (från 2001) om den enda finländare som talade ut om dopning, fastän han inte åkte fast, Sami Heiskanen. Bästa placeringen 47a i VC-lopp kanske inte heller var den mest misstänksamma prestaionen i medlet av 90-talet.
Citat:
normala HB låg runt 150, men efter ett par veckors EPO-kur fick upp det till 180.

http://www2.hs.fi/uutiset/juttu.asp?id=20010307UR3&a=2

Försöker mig på en översättning.
Citera
2012-01-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
För det första var Lance aldrig världsmästare som tonåring.
För det andra sågs han som en bra/lovande cyklist för endagsloppen, men inte som en etapploppscyklist.

Fel av mig, han var 22.

http://www.infoplease.com/spot/lancearmstrongtimeline.html

Skitsamma, jag tror i alla fall att det är vanligare att anklagelser om doping kommer sig av okunskap om att personerna ifråga faktiskt var jäkligt bra INNAN också.

Se ovan om Bjørgen för illustrativt exempel. "Plötsligt bra" stämmer alltså inte, vare sig på Bjørgen, Armstrong eller Dæhlie. Särskilt när det "plötsliga" är själva indicien när det gäller doping.
Citera
2012-01-18, 19:36
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Ok, det var helt klart mer än jag förväntade mig. Men poängen var egentligen inte att övriga världen har fler utövare utan mer att påpeka att, att använda Norges stora talangpool som ett argument i debatten om huruvida norrmännen dopade sig eller inte under 90-talet inte fungerar eftersom övriga världen har ett liknande antal utövare. Dock var siffran chockerande stor!!

Edit: Dock verkar inte riktigt alla vara aktiva såsom vi ofta föreställer oss när vi läser ordet "aktiv". Den här killen har t.ex. bara tävlat två tävlingar i sin karriär och det var 2009. Men det är fortfarande en väldigt stor siffra.

http://www.fis-ski.com/uk/604/613.html?sector=CC&listid=&competitorid=152915&typ e=result

Nej, jag förstod det, men tyckte det var värt att påpeka. Nej, alla är inte aktiva, men sådana icke-aktiva finns hos andra nationer också. Vet inte om det relativt finns lika många dock.
Citera
2012-01-18, 19:36
Medlem
Citat:

Självklart så kan man använda antalet Utövare som argument för att förklara en framgång, inte om de var dopade eller inte.
Att i sitt eget land ha många bra aktiva är otroligt viktigt för att utvecklas som individuell idrottare.

Att få möta bättre åkare gör mig bättre, att få träna med den bästa gör att jag mentalt blir stark av vetskapen att jag vet hur den bästa tränar och jag tränar ungefär lika.
Kan han så kan jag.
Mer pengar till förbundet.
Citera
2012-01-18, 19:56
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Finns väl många som beställer FIS-licens fast man för det mesta tävlar på en nivå lägre kan jag tänka mig, behöver inte alltså betyda att det är "spöklicenser" med oaktiva, utan en strukturell synvilla för att låta lite abstrakt.
Citera
2012-01-18, 20:02
Medlem
ZRydens avatar
Om man istället jämför med "FIS-points list no.4" som gäller tre registrerade resultat under säsongen (alternativt under senaste perioden vilken är - 14 Dec 2011 - 10 Jan 2012 - så ser förhållandena ut så här. Bland herrar och på distans:

Norge - 973
Ryssland - 633
Sverige - 368
Finland - 290
Tyskland - 128
Frankrike - 102
Italien - 83
Österrike - 58
Estland - 49

Så många från varje nation har alltså gjort resultat på FIS-tävlingar denna säsong bland herrar (yngsta f. 1995).
Citera
2012-01-18, 22:36
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Inte statistik direkt men en artikel (från 2001) om den enda finländare som talade ut om dopning, fastän han inte åkte fast, Sami Heiskanen. Bästa placeringen 47a i VC-lopp kanske inte heller var den mest misstänksamma prestaionen i medlet av 90-talet.

http://www2.hs.fi/uutiset/juttu.asp?id=20010307UR3&a=2

Försöker mig på en översättning.

Intressant och lite skrämmande med tanke på lättillgängligheten för en åkare på en såpass låg nivå.

Citat:
införskaffat EPO från ett estniskt apotek
Citat:
Enligt Heiskanen var det inte särskilt svårt att injicera EPO i på egen hand

Annars är intrycket av 90-talet systematisk organiserad doping. Dock är det väl ganska troligt att en sådan kille löpte föga risk att testas och således inte behövde uppbackning för att sopa igen spåren.

Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Nej, för det intressanta är egentligen inte Hb-koncentrationen utan den totala Hb-mängden. Hemohes manipulerar Hb-koncentrationen genom att öka plasmavolymen. Hb-mängden förblir oförändrad. Jag skulle gissa att finnarna använde hemohes för att ta sig under Hb-gränsvärdet. Sen är ju Hb naturligtvis bara en av flera viktiga faktorer för prestationsförmågan...

Hemohes är såvitt jag förstår lätt att upptäcka i dopingtester nuförtiden.

Det har också funnits konstgjorda syrebärare som är både dyra, svårtillgängliga och fullständigt livsfarliga, men som inte höjer Hb eftersom dom inte är Hb. Ett test utvecklades 2004. Armstrong ryktas ha använt en sådan produkt.

Var väl inte ett alltför oväntat svar på min fråga. Då går det också logiskt ihop med att Hb-värdet ökar vid sjukdom/uttorkning, utan att det höjer prestationsförmågan. Helt enkelt p.g.a. att plasman minskar. Det riktigt intressanta som är möjligt att mäta måste väl då vara individuella variationer i Hb-värdet.

Sådana här historier brukar väl baseras på sådana iakttagelser. http://www.eurosport.se/langdakning/dopade-akare-i-varldscupen_sto1767821/story.shtml

Problemet är väl här att det inte säkert går att fastställa någon "normal" variation heller och man kan "skylla på" individuella naturliga avvikelser.
Citera
2012-01-23, 14:30
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det är samma tugg som när det gäller Lance Armstrong som var världsmästare redan i tonåren och mycket högpresterande under hela sin karriär. Man tenderar att glömma bort sådana saker när man skall påvisa att någon "plötsligt blev väldigt bra". När detta "plötsliga" inte längre finns så faller ju hela resonemanget.
Kom inte och påstå att Armstrong inte var dopad, den saken är så glasklar att det inte finns utrymme att tvivla. Johan Mühlegg är en hedersman i jämförelse med Armstrong, han stod i alla fall för sitt handlande. Armstrong utger sig för att vara motsatsen till det han är egentligen.
Citera
2012-01-26, 15:16
Medlem
Norrbaggas avatar
Alsgaard fikk bronse på dagens 10 km. i NM. Begynt å dope seg igjen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in