2016-08-31, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Holder du på enda..

Det er litt synd for svensker og finner at ikke "astmamedisin" har samme effekt på dem. Astma-Haag og astma-Saarinen m.fl. burde slått Johaug, Østberg og Weng ned i støvlene. Hvorfor skjer det ikke?
Det behövs en objektiv utredning ( där inte sådana som. Bjermer ingår). Det står helt klart. Är det visar sig att 69 % av alla norska OS- medaljörer har " astma". Norge har fört ner längdskidåkningen ner i skiten. Jag kommer inte att kolla på några tävlingar på länge.. efter alla dessa avslöjanden..
Citera
2016-08-31, 22:03
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det behövs en objektiv utredning ( där inte sådana som. Bjermer ingår). Det står helt klart. Är det visar sig att 69 % av alla norska OS- medaljörer har " astma". Norge har fört ner längdskidåkningen ner i skiten. Jag kommer inte att kolla på några tävlingar på länge.. efter alla dessa avslöjanden..
Det är väl vettigt om exempelvis Polen med sitt antidopingteam får i uppdrag att kolla Norge, Sverige kollar Ryssland, Norge kollar Finland osv. Att Norge kollar Norge är ju absurt dumt.
Varje år lottar man nya landskombinationer.

Sånt här tar död på en idrott och det borde inte ens Norge vilja.
Citera
2016-09-01, 18:39
Medlem
En fråga
Har simmare nytta av astmamedicin ?
Citera
2016-09-01, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goback
En fråga
Har simmare nytta av astmamedicin ?

Tror du att norska simmaren, Oen, tog astmamediciner? Min övertygelse är att han dog pga att han dopade sig kraftigt. Offentligt så måste man säga något annat då ingen tjänar på att höra sanningen.. Bättre att dö som en hjälte..än att dö som en simpel dopare..Inom norsk idrott verkar det vara legitimt i alla sporter att inta astmamediciner.. 1984 introducerades långdistanslöparna att inta astmamediciner osv.. Det är naturligtvis ingen slump att norrmännen presterat i idrotter där astmamediciner kan vara till hjälp..
Citera
2016-09-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Logiken från norskt håll är alltså: Astmamedicin är totalt verkningslös på personer som inte har astma, om något försämrar det förmågan.
Med den käpphästen kan man försvara vilka stolligheter som helst. Konsekvensen blir då att om en skidåkares prestation förbättras av medicinen så utgör det i sig en säker diagnostisering av astma, vilket i sin tur innebär att åkaren hade rätt att ta medicinen. Induktiv bevisföring av bästa märke, men om man förlitar sig på dylika cirkelresonemang och ger blanka fan i att läkemedlet är dopingklassat så skapar det starka incitament att med dela ut astmamediciner och astmadiagnoser till höger och vänster med rent samvete. Jag säger inte att det är på det viset, med det finns i alla fall tydliga tecken på omotiverad förskrivning:
Citat:
Å andra sidan ger vi astmamedicin till åkare utan astma i förebyggande syfte, annars kan de inte prestera på högsta nivå.
Logiken här är väl att de är latent sjuka. Om de hade tränat utan förebyggande medicinering hade de riskerat att få tillfälliga astmaliknande besvär som i sin tur hade likställts med astma och gett dem rätt att ta medicinen från första början. Därmed blir denna praxis helt korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Det är väl vettigt om exempelvis Polen med sitt antidopingteam får i uppdrag att kolla Norge, Sverige kollar Ryssland, Norge kollar Finland osv. Att Norge kollar Norge är ju absurt dumt.
Eller ett centralt organ utan nationella kopplingar eller kopplingar till skidsporten som granskar bruket i alla länder. Det är i alla fall positivt att norska media vill gräva i detta, norrmannen i gemen är knappast helt bekväm med varken institutionaliserad förskrivning av dopingklassade mediciner till friska åkare eller slentrianmässig överdosering. Svenska landslagsläkaren har kallat det etiskt oförsvarbart att ge astmamedicin till friska utövare, vilket är ett gott tecken, men det ideala hade varit en helt neutral genomlysning av alla länders praxis.
Citera
2016-09-01, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mendes
Med den käpphästen kan man försvara vilka stolligheter som helst. Konsekvensen blir då att om en skidåkares prestation förbättras av medicinen så utgör det i sig en säker diagnostisering av astma, vilket i sin tur innebär att åkaren hade rätt att ta medicinen. Induktiv bevisföring av bästa märke, men om man förlitar sig på dylika cirkelresonemang och ger blanka fan i att läkemedlet är dopingklassat så skapar det starka incitament att med dela ut astmamediciner och astmadiagnoser till höger och vänster med rent samvete. Jag säger inte att det är på det viset, med det finns i alla fall tydliga tecken på omotiverad förskrivning:

Logiken här är väl att de är latent sjuka. Om de hade tränat utan förebyggande medicinering hade de riskerat att få tillfälliga astmaliknande besvär som i sin tur hade likställts med astma och gett dem rätt att ta medicinen från första början. Därmed blir denna praxis helt korrekt.

Eller ett centralt organ utan nationella kopplingar eller kopplingar till skidsporten som granskar bruket i alla länder. Det är i alla fall positivt att norska media vill gräva i detta, norrmannen i gemen är knappast helt bekväm med varken institutionaliserad förskrivning av dopingklassade mediciner till friska åkare eller slentrianmässig överdosering. Svenska landslagsläkaren har kallat det etiskt oförsvarbart att ge astmamedicin till friska utövare, vilket är ett gott tecken, men det ideala hade varit en helt neutral genomlysning av alla länders praxis.

Tar man astmamediciner innan ett lopp.. fast man inte har astma.. Så håller man luftrören rena från slem ..det är rent från näshåla, luftrör ner till lungblåsorna( alveolerna) . Detta ger, som ni förstår, en enorm fördel jämfört med andra som inte intar astmamediciner. Luftrören vidgas av astmamediciner så att det blir lättare att syresätta dig. Det som Norge hållit med i många år är ren doping. De borde stängas av precis som Ryssland blivit. Det finns inga tveksamheter om detta. Att stänga av MJS i 2 månader på sommaren är en förolämpning mot alla som håller på med ren idrott. Han skall stängas av i 2 år.
Citera
2016-09-02, 09:53
Medlem
Ostrobothnias avatar
VG har en fredags-expose om astman på ngra sidan, exlänk: http://www.vg.no/sport/doping/etikk-komite-med-krass-astma-kritikk/a/23782273/
Citera
2016-09-02, 10:32
Medlem
Thax21s avatar
Sundby är tydligen med på landslagets träningsläger i Seisers Alm just nu.
Lite märkligt då jag har för mig att det sas i samband med avstängningen att den praktiska verkan av att bli avstängd under träningshalvåret är att man inte får träna med landslaget, eller använda sig av deras "expertis"/materiel/lokaler och liknande. Jag kan dock ha missuppfattat något.

Då är den enda verkan av avstängningen nu under sommaren att han inte får delta i tävlingar under dessa två månader.
Citera
2016-09-02, 11:09
Medlem
Norsk forskning kring astmamedicin och frisk utövare.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=6508735

Tradern69 favorit, Cai Karlsen var forskaransvarig. Snart borde det komma en utläggning från tidigare nämda skribent angående denne Cai...
Citera
2016-09-02, 12:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Sundby är tydligen med på landslagets träningsläger i Seisers Alm just nu.
Lite märkligt då jag har för mig att det sas i samband med avstängningen att den praktiska verkan av att bli avstängd under träningshalvåret är att man inte får träna med landslaget, eller använda sig av deras "expertis"/materiel/lokaler och liknande. Jag kan dock ha missuppfattat något.

Då är den enda verkan av avstängningen nu under sommaren att han inte får delta i tävlingar under dessa två månader.

Jag läste någonstans att han fick börja träna med landslaget lite innan hans avstängning tar slut. Har dock aldrig hört talas om denna (tillämpning av) regeln förut ...
Citera
2016-09-02, 14:22
Medlem
Är det någon journalist som faktiskt ställt någon mot väggen? Ställt relevanta frågor, som varför han tog tio gånger tillåten dos eller varför han får komma tillbaka till landslaget innan avstängningen är klar?
Citera
2016-09-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Är det någon journalist som faktiskt ställt någon mot väggen? Ställt relevanta frågor, som varför han tog tio gånger tillåten dos eller varför han får komma tillbaka till landslaget innan avstängningen är klar?

Nej och längdskidåkning för väl numera klassas som en skitsport tills hårdare tag tagits. Lite ironiskt att kommentatorerna som i indirekt misstänkt Kowalczyk i sina glansdagar för dopning samtidigt som superlativen öst över laxätande norrmän. Inte ens nu när bevisen börjar nystas upp kan de kommentera det, ynkligt och pinsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in