• 1
  • 2
2009-01-27, 14:10
Medlem
Hur mycket ram har du?, om den drar stora mängder minne så kan du lägga in "max_uploads_global = *" i .rtorrent.rc, räkna på 5MB ram/slot till en början och testa sänk om det inte löser sig.
Om du låter den härja fritt så kan minnesanvändningen dra iväg ganska radikalt med många uploads och ge liknande symptom.
Citera
2009-01-27, 14:23
Medlem
Chilliemanns avatar
Jag har själv haft liknande problem. Förr i tiden när jag testade mig fram i torrentvärlden använde jag TorrentStorm ett tag. TorrentStorm dödade all annan trafik än just sin egna och det var omöjligt att spela/surfa/whatever. Jag bytte klient och sitter nu med µTorrent, och är väldigt nöjd!
Citera
2009-01-27, 14:39
Medlem
Låt mig bara kasta in ett symptom från mitt eget system för sakens skull.

- rTorrent/libtorrent som går på en linuxserver som sitter bakom en hårdvaru/mjukvarubrandvägg/router alltså en egen PC för detta

- rtorrent står "alltid" och jobbar i en egen screen session, den kollar hela tiden i tre kataloger efter .torrents och när jag kopierar in filer där så börjar den ladda

- funkar som regel bra så länge jag inte får mindre än 100 Mb diskspace, vilket händer nån gång om dagen, så blir alla torrents "closed" och ofta får jag flytta bort dem och flytta tillbaka dem, men detta är inget stort problem

- det som är lite udda däremot: om jag skall ladda ner något populärt typ The Bourne Extremacy och jag kommer upp i kanske 2000 kb/s och mera, så bryts nätuppkopplingen för det mesta

- detta verkar ske på routernivå, jag sitter ju med ett par windowsdatorer i samma LAN, de kan inte komma ut på nätet när jag har överbelastat torrentservern på detta sätt.

Är detta ett vanligt problem?
Citera
2009-01-27, 14:44
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenutanminne
- funkar som regel bra så länge jag inte får mindre än 100 Mb diskspace, vilket händer nån gång om dagen, så blir alla torrents "closed" och ofta får jag flytta bort dem och flytta tillbaka dem, men detta är inget stort problem
Detta är en inställning du själv kan ändra. Öppna .rtorrent.rc och leta upp följande rad
Citat:
schedule = low_diskspace,5,60,close_low_diskspace=100M
och ändra till något som passar bättre.
Citat:
- det som är lite udda däremot: om jag skall ladda ner något populärt typ The Bourne Extremacy och jag kommer upp i kanske 2000 kb/s och mera, så bryts nätuppkopplingen för det mesta

- detta verkar ske på routernivå, jag sitter ju med ett par windowsdatorer i samma LAN, de kan inte komma ut på nätet när jag har överbelastat torrentservern på detta sätt.

Min spontana gissning är att din router tvingas hålla fler anslutningar öppna än vad den klarar. Försök att labba lite med min_peers, max_peers och max_uploads. Sänk allt rejält och se ifall det hjälper. Går det bättre så höj sakta tills du märker att det blir problem igen.
Citera
2009-01-27, 15:48
Medlem
tack så mycket för tipsen gunnar.
Citera
2009-01-27, 16:00
Medlem
TMSs avatar
Citat:

Jag hade ett liknande problem på min burk, till slut blev jag så less att jag köpte ett nytt nätverkskort och det har fungerat felfritt sedan dess. Det var precis som nätverkskortet la ner när det blev "överbelastat", detta var ett inbyggt nätverkskort på modekortet. Det funkade så länge som jag begränsade hastigheten så den inte gick över 1-2mb/s och hade många anslutningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in