Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-24, 16:56
Medlem
Hanzels avatar
Hej,

Jag har sökt som en galning men inte lyckats hitta någon lösning på mitt problem.

Jag ska försöka förklara, jag är ingen expert så fråga gärna om jag behöver klargöra något.

Jag har moderkort: p4s800d-e, och mjukvaruraid SiS RAID. RAID 0 på två st 160 SATA diskar.

Jag har windows installerat på dessa diskar och för ett tag sedan pajjade windows helt. Jag har gjort allt för att reparera men har nu givit upp och vill istället ta bort raiden helt och låta mina två diskar fungera som en och en, utan någon som helst form av raid. Jag kan dock inte starta upp windows så där kan jag inte göra något.

Jag kan inte i BIOS hitta något sätt att "koppla bort RAID".

Tillslut tog jag ur en av diskarna och startade upp, varpå meddelande om broken RAID kom upp och jag valde DELETE RAID. Sedan formatterade jag denna disken och började installera windows på den, jag valde partition osv, allt såg bra ut. Windowsinstallationen kopierade alla filer och förberedde för installation men när den ville starta om för att kunna fortsätta installationen så fick jag blåskärm vid uppstart.

Jag har även provat en helt annan disk, (installera windows på den) men med exakt samma resultat som ovan.

Är det någon som har en idé om hur jag kan gå vidare eller om vad som kan vara fel så vore jag mycket tacksam.
Citera
2009-01-24, 17:07
Medlem
Måste finnas någon inställning i BIOS till detta.
Om inte, prova flasha om BIOS:en.
Citera
2009-01-24, 17:15
Medlem
superlasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Hej,

Jag har sökt som en galning men inte lyckats hitta någon lösning på mitt problem.

Jag ska försöka förklara, jag är ingen expert så fråga gärna om jag behöver klargöra något.

Jag har moderkort: p4s800d-e, och mjukvaruraid SiS RAID. RAID 0 på två st 160 SATA diskar.

Jag har windows installerat på dessa diskar och för ett tag sedan pajjade windows helt. Jag har gjort allt för att reparera men har nu givit upp och vill istället ta bort raiden helt och låta mina två diskar fungera som en och en, utan någon som helst form av raid. Jag kan dock inte starta upp windows så där kan jag inte göra något.

Jag kan inte i BIOS hitta något sätt att "koppla bort RAID".

Tillslut tog jag ur en av diskarna och startade upp, varpå meddelande om broken RAID kom upp och jag valde DELETE RAID. Sedan formatterade jag denna disken och började installera windows på den, jag valde partition osv, allt såg bra ut. Windowsinstallationen kopierade alla filer och förberedde för installation men när den ville starta om för att kunna fortsätta installationen så fick jag blåskärm vid uppstart.

Jag har även provat en helt annan disk, (installera windows på den) men med exakt samma resultat som ovan.

Är det någon som har en idé om hur jag kan gå vidare eller om vad som kan vara fel så vore jag mycket tacksam.

Notera stop-koden på blåskärmen (den som står efter technical information) , så är det lättare att felsöka.
Citera
2009-01-25, 12:05
Medlem
Hanzels avatar
Har nu testat att flasha om BIOS:en. Men det blir samma blåskärm.

Felkoden på blåskärmen är: 0x0000007b (0xf7c7a524,0xc0000034,0x00000000,0x00000000)

Jag har till och med testat att sätta i en tredje disk (som aldrig varit inblandad i RAIDen) och installera windows xp pro på denna - men med samma resultat.

Känns som om det är drivrutinerna till SiS-raiden som ligger kvar på BIOSen (?) som bråkar för jag har ju inte gjort något för att få bort dem. Jag hittar ju inget sätt...

Funderar på att försöka med ett annat OS - win 7 kanske? Någon som har en idé?

Edit: Har läst en del om att plocka ut batteriet för att helt nollställa BIOS. Jag förstår inte riktigt vad som menas och undrar om detta i så fall är något annat än att flasha om BIOS, som jag har gjort. Kanske något jag borde prova i så fall...
Senast redigerad av Hanzel 2009-01-25 kl. 12:10. Anledning: Tillägg
Citera
2009-01-25, 14:02
Medlem
onemans avatar
Om du söker efter ditt moderkorts namn så hittar du en sida på Asus med bland annat manualen. Läser du i den så hittar du avdelningen "BIOS utility operation (for RAID only)". Där står det hur man configurerar RAID.

Om du söker efter felkoden du får i din blåskärm (0x0000007b) så är första träffen "Advanced troubleshooting for "Stop 0x0000007B" errors in Windows XP" från Microsoft. Ett av alternativen är att man inte installerat en lämplig drivrutin till sin bootenhet, eller att den är korrupt. Lämplig drivrutin bör finnas på samma Asus-sida som har manualen.

Windows 7 finns bara som beta än så länge och som sådan lämpar den sig enbart för folk som vet vad de gör. Om du inte känner att det stämmer in på dig kan du prova Vista, det bor de ha drivrutiner till din styrenhet, om du inte vill fortsätta med XP.
Citera
2009-01-25, 16:59
Medlem
superlasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Har nu testat att flasha om BIOS:en. Men det blir samma blåskärm.

Felkoden på blåskärmen är: 0x0000007b (0xf7c7a524,0xc0000034,0x00000000,0x00000000)

Jag har till och med testat att sätta i en tredje disk (som aldrig varit inblandad i RAIDen) och installera windows xp pro på denna - men med samma resultat.

Känns som om det är drivrutinerna till SiS-raiden som ligger kvar på BIOSen (?) som bråkar för jag har ju inte gjort något för att få bort dem. Jag hittar ju inget sätt...

Funderar på att försöka med ett annat OS - win 7 kanske? Någon som har en idé?

Edit: Har läst en del om att plocka ut batteriet för att helt nollställa BIOS. Jag förstår inte riktigt vad som menas och undrar om detta i så fall är något annat än att flasha om BIOS, som jag har gjort. Kanske något jag borde prova i så fall...

0X7b brukar bero på att det är något strul med drivrutinerna till disken. Kolla om det finns något alternativ i BIOS för att ändra till ATA-mode, så ska du slippa drivisar under installationen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in