Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-08-08, 01:56
Medlem
söker ett PC-spel från mitten av eller sent 90-tal

ett "klick-spel" där man klickar sig vidare till nya miljöer som i ex. Myst

var ett barnspel med tecknad grafik. kommer ihåg att man skulle samla på olika saker, typ ben, och att bland annat en huvudlös ryttare. i slutet kom man till ett slott där det var en vålnad som spelade orgel.

tror spelet hade svenskt tal
Citera
2014-08-08, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deebman
Hej där!

Jag har gått och funderat på ett spel jag lirat en demo av för några år sen, kanske mellan 5 och 10 år sedan. Jag minns väldigt lite av det så ni får ursäkta om det blir lite luddigt. Vad jag minns är detta:

-Det var ett strategispel (realtid)
-Fantasysetting
-Man kontrollerade en "trollkarl", ur något som möjligtvis kan beskrivas som God-like perspektiv. Man var inte direkt någon gud iaf.
-Denna trollkarl kunde flyga och använda vissa magiska förmågor för att hjälpa sin faction att nå framgång.
-Det fanns en del spawnpunkter a la warcraft III, där monster befann sig. Inga heros dock, om jag minns helt rätt.
-Jag tror det fanns en del Rollspelsinspirerade NPCer runt kartan man spelade på.
-Det är inte något spel i följande franchise (nästan 100% säker på det):
-Sacrifice
-Populous
-Black & White

Edit: Ytterligare detaljer
-3D
-Trollkarlen hade en skill-tree för inlärandet av diverse magier

Vore grymt om någon klocka ringde bland flashbackarna. Jag vet att det inte är mycket att gå på, vilket nog förklarar varför jag inte lyckas hitta nåt på nätet, men förhoppningsvis är det tillräckligt för att någon som spelat spelet ska reagera.

Ha det gött
Kan det möjligtvis vara SpellForce: The Order of Dawn?
Citera
2014-08-08, 08:56
Medlem
urbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
söker ett PC-spel från mitten av eller sent 90-tal

ett "klick-spel" där man klickar sig vidare till nya miljöer som i ex. Myst

var ett barnspel med tecknad grafik. kommer ihåg att man skulle samla på olika saker, typ ben, och att bland annat en huvudlös ryttare. i slutet kom man till ett slott där det var en vålnad som spelade orgel.

tror spelet hade svenskt tal

Hmm.. Det låter som något i King's Quest serien.

Wikipedia länk
Citera
2014-08-08, 14:48
Medlem
raggarsvins avatar
Jag letar efter ett gammalt RPG, eller MMO, eller vadfan det heter, online spel.
Detta var för flera år sedan. Ett webb baserat spel, som mer eller mindre gick ut på att klicka så hände saker.
Bakgrunden vad röd, typ vinröd. Och till vänster var det någon meny. Vid sidan om menyn var det en fyrkantig bild. Bilden var målad med MS Paint, och det föreställde en "sektion", eller en bit av en värld. Man var i denhär rutan, sen gick man till nästa, osv. Spelade de med några kompisar, väldigt simpelt spel. Jag har för mig att det hette "Zarin", eller "Zarin.nu" som jag skulle tro hemsidan hette, men jag hittar ingenting.

Hoppas detta är rätt tråd att fråga i... Skulle bara vilja veta för nostalgins skull.
Citera
2014-08-09, 13:06
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Letar efter ett gammalt PC spel, vet inte om det fanns på någon console.

Minns bara lite av det, tror jag bara hade demo på spelet. Man var en kvinna, third person, in i ett läskigt hus i skogen, det regnade och var mitt i natten och man skulle typ döda spöken där inne. Jag tror att man hade några vanliga vapen och ett el-vapen / laser vapen av nått slag. tack på förhand
Citera
2014-08-09, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Letar efter ett gammalt PC spel, vet inte om det fanns på någon console.

Minns bara lite av det, tror jag bara hade demo på spelet. Man var en kvinna, third person, in i ett läskigt hus i skogen, det regnade och var mitt i natten och man skulle typ döda spöken där inne. Jag tror att man hade några vanliga vapen och ett el-vapen / laser vapen av nått slag. tack på förhand

Låter som The Blair witch project.
Citera
2014-08-09, 18:05
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyrostail
Låter som The Blair witch project.

Precis det! Tack! Jag visste inte att det fanns Blair Witch spel.
Citera
2014-08-10, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Precis det! Tack! Jag visste inte att det fanns Blair Witch spel.
Tror faktiskt det finns 3 stycken. Men det du syftar på är det första.
Citera
2014-08-12, 13:50
Medlem
Det här blir nog nästintill omöjligt men jag lägger mitt hopp på att någon här vet vad jag talar om.

Lirade detta en hel del när jag var liten. Platformsspel var det och det tydligaste minnet jag har av det var att första banan så befann man sig i en "skog" typ och det kom fåglar flygandes. En del kunde man "röra" och en del inte. Anledningen till att det är svårt är för att första 100 gångerna jag lirade det så var det på en riktig retro-skärm med "svart-orange" färg. Sedan när jag provade första gången med en färgskärm så upptäckte jag att fåglarna som inte gick röra vid var blåa (tror jag) och dom som man fick röra var röda (tror jag). Enda jag i övrigt har minne av detta spel var att någon gång senare i spelet så plockade jag upp en "spira" som kan ha varit av guld. Minns ej om man kunde använda den till något men...
Spelade detta någon gång kring år 88-91 men spelet kan naturligtvis vara äldre än så.

Ja som ni förstår så är den här inte lätt :P

Anledningen till att jag skriver "röra" är för att jag kan ej komma ihåg om man kunde hoppa på fienderna eller helt enkelt bara hoppa igenom dom som man fick röra och vice versa.

Den som kan säga vad detta spel heter får 10 fantasi-guld-mynt samt evig respekt av mig.

EDIT: Ska även tillägga att jag spelade detta på PC men har ingen aning om det från början var gjort till Commondore, Amiga eller whatever. DET ÄR INTE PITFALL
Citera
2014-08-14, 13:23
Medlem
Silverfangs avatar
Vad är detta? Gammal simulator.

https://www.dropbox.com/sc/gkn7kzdbqscinl6/AAD_uk-UxybPeh3-UHApW6Qea
Citera
2014-08-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfang
Vad är detta? Gammal simulator.

https://www.dropbox.com/sc/gkn7kzdbqscinl6/AAD_uk-UxybPeh3-UHApW6Qea

Fanns väl en uppsjö(?) av sådana liknande men det ser ut att vara från Playmates, http://www.youtube.com/watch?v=5cU_Oor_YVs
Citera
2014-08-16, 14:56
Medlem
Hoppstyltan!

Goddag alla flashvänner, jag skulle behöva er hjälp att söka upp ett spel som jag spelade när jag var liten.

Tiden tror jag är ungifärligt -95. Spelade detta på PC, Windows 95?
Spelet är i 2d med 8- bitars grafik, om inte t.o.m sämre.

Jag minns att man i spelet styrde en pojke med hoppstylta i typ ett bostadsområde. Jag tror att började med att gå, o h under spelets gång hittade man hoppstyltan. Man hoppade sig fram åt höger skärmbild, hoppade över hinder. Tänk er paperboy fast med Mario plattform.

Kanske har detta spel funnits med på en CD-Rom med "100 DOS-games".

Hoppas ni vet vilket jag menar, otrolig nostalgi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in