Citat:
Ursprungligen postat av Kisengue
Ditt exempel är jättebra, men hur kan det finnas lika många naturliga som rationella tal? Mellan varje naturligt tal och dess efterföljare finns ett oändligt antal rationella tal, då vill jag ha det till att, analogt med ditt exempel ovan om R och Z, så finns det oändligt många fler tal i Q än i Z?
(Z: Mängden av alla naturliga tal
R: Mängden av alla reella tal
Q: Mängden av alla rationella tal)
Kanske så här...
De rationella talen är uppräkningsbara enligt följande:
1/1, 1/2, 2/1, 1/3, 2/2 (stryks då det är samma som 1/1), 3/1, 1/4, 2/3, 3/2, 4/1...
(alltså, jag går bara systematiskt igenom alla permutationer av en ökande summa på täljare & nämnare)
De naturliga talen är uppräkningsbara enligt 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7...
Om man lägger dessa serier bredvid varandra så finns det alltså ett rationellt tal för varje naturligt tal.
Vår mattelärare på högskolan bevisade att det finns lika många reella tal mellan 0-1 som mellan -∞ - +∞ på följande sätt:
Tänk dig att du sträcker ut -∞ - +∞ som en oändligt lång linje. En liten bit ovanför denna linje spänner du sen ut sträckan 0-1 som en halvcirkel (den nedre halvan av cirkeln). då kan man dra radien från den tänka cirkelns mitt och förlänga densamma tills den träffar den oändligt långa linjen. För varje sådan radie man drar ut (eller egentligen väljer ett tal antingen från halvcirkeln eller från den oändliga linjen) så kommer det att finnas EXAKT ett matchande tal från den andre. Alltså måste det finnas lika många tal i de här två mängderna (oändligt många givetvis).