Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-01-23, 11:34
Medlem
Fernets avatar
Jag lär väl inte vara den enda som snabbt drog ner en gratis iWork `09.
Nu skriver Mac Rumors det cirkulerar kopior med trojaner.
Mer info finner ni i länken, inkl. kontroll och avlägsnande av ev. smitta.
http://www.macrumors.com/2009/01/22/iwork-09-torrent-carrying-os-x-trojan/
Citera
2009-01-23, 11:36
Medlem
4283s avatar
Den riktiga releasen av iWork '09, när kommer den? Det är väl inte förrän om någon månad.

/HATE
Citera
2009-01-23, 11:41
Medlem
phanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet
Jag lär väl inte vara den enda som snabbt drog ner en gratis iWork `09.
Nu skriver Mac Rumors det cirkulerar kopior med trojaner.
Mer info finner ni i länken, inkl. kontroll och avlägsnande av ev. smitta.
http://www.macrumors.com/2009/01/22/iwork-09-torrent-carrying-os-x-trojan/

Apple som lagt ut bara för att jävlas? Den version av iWork'09 jag har testat har varit fri iaf. Leechad från BS.

Citat:
Ursprungligen postat av 4283
Den riktiga releasen av iWork '09, när kommer den? Det är väl inte förrän om någon månad.

/HATE

Nae iWork'09 har redan kommit, du tänker nog på iLife'09
Citera
2009-01-23, 12:00
Medlem
Varför tankar man inte bara demon från Apple och tar sen CD-key från t ex piratebay? Funkar perfekt och man vet att man inte får någon skit.

iLife'09 ska ju komma nu i slutet av Januari, enligt vad de sa på keynoten. Jag vill ha nya iPhoto!!
Citera
2009-01-23, 12:09
Medlem
Deliras avatar
Äntligen!

Jag har tyckt så synd om Windows-användarna som har varit ensamma med sin flora av trojaner och annat junk. Nu står vi där, enade.

Plus att IDG:s databas kommer att krascha av det enorma flamewar som kommer att uppstå tack vare detta.
Citera
2009-01-23, 13:18
Medlem
Fernets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Äntligen!

Jag har tyckt så synd om Windows-användarna som har varit ensamma med sin flora av trojaner och annat junk. Nu står vi där, enade.

Plus att IDG:s databas kommer att krascha av det enorma flamewar som kommer att uppstå tack vare detta.
Så för att verklgen göra din dag toppar jag men denna lilla olycka.
En dansk fick 18 000 stulna pga en Mac-trojan.
http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1112789.ece
Citera
2009-01-23, 14:17
Medlem
contrerass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet
Så för att verklgen göra din dag toppar jag men denna lilla olycka.
En dansk fick 18 000 stulna pga en Mac-trojan.
http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1112789.ece

Dåren har garanterat porrsurfat på fel sida och i sin upphetsning gladeligen installerat den "Plugin" som behövs för att få se mera tuttar.
Citera
2009-01-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av contreras
Dåren har garanterat porrsurfat på fel sida och i sin upphetsning gladeligen installerat den "Plugin" som behövs för att få se mera tuttar.

Ja? Samma sett som en Windows användare får virus kan alltså en macanvändare få virus, men från mactalibaner låter de mer som att när vi Win användare startar datorn så får vi virus direkt utan att ens ha pillat på något, och de vi försöker förklara e de du säger.

porrsurfar man på fel sidor, går man in på warez sidor så finns chansen för virus och trojaner.. svårare än så är det inte.

Då vet vi, virus och trojaner finns för både Win och Mac. Punkt slut.
Citera
2009-01-23, 15:41
Medlem
phanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Ja? Samma sett som en Windows användare får virus kan alltså en macanvändare få virus, men från mactalibaner låter de mer som att när vi Win användare startar datorn så får vi virus direkt utan att ens ha pillat på något, och de vi försöker förklara e de du säger.

porrsurfar man på fel sidor, går man in på warez sidor så finns chansen för virus och trojaner.. svårare än så är det inte.

Då vet vi, virus och trojaner finns för både Win och Mac. Punkt slut.

En windows-dator utan något skydd som är uppkopplad direkt mot nätet blir smittad på 45 minuter, bara av att vara igång. (Ska försöka hitta den artikeln där de gjorde ett sådant test för hänvisningens skull.)

En någorlunda påläst person vet att det alltid funnits virus till Mac men de är inte på långa vägar lika vanliga då inte lika många datorer blir smittade och därav inte lika många drabbade. Alltså, inte lika stor uppmärksamhet. Skulle ett säkerhetshål uppstå kommer en uppdatering väldigt snart. Senast som jag kommer ihåg var en bugg i QuickTime som åtgärdades ca 1,5 vecka efter att det uppmärksammats.

Skillnaden mellan Windows och OS X i det exemplet du säger är att Trojaner och virus utnyttjar säkerhetshål i Windows och sådana säkerhetshål är inte alls lika vanliga på Mac. De kanske helt enkelt inte är upptäckta än, för inget program är perfekt Inte ens Mac OS X. Så är det. Ska man få virus på en Mac krävs administratörens lösenord alltså enbart användarens "fel". En windowsanvändare kan bara ha rentav otur. Däri skillnaden.

Ja, jag kör Mac och tänker aldrig byta tillbaka.
Senast redigerad av phanders 2009-01-23 kl. 15:44.
Citera
2009-01-23, 15:56
Medlem
Rakiis avatar
Är det inte så att just Macanvändarna är en av målgrupperna just inom IT-branschen som är de mest hängivnaste till Apple och Steve Jobs, så varför inte bara betala 895:- för mjukvaran i stället för att "riskeras" för att få virus på en plattform som skall vara felfri?
Citera
2009-01-23, 16:00
Medlem
phanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Är det inte så att just Macanvändarna är en av målgrupperna just inom IT-branschen som är de mest hängivnaste till Apple och Steve Jobs, så varför inte bara betala 895:- för mjukvaran i stället för att "riskeras" för att få virus på en plattform som skall vara felfri?

Jo det kan nog stämma och hängivna är Macanvändarna nog. Håller med dig, det verkar dumt men om piratkopior finns är det mnga som nappar. Det är ju så världen ser ut...
Citera
2009-01-23, 16:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phanders
Jo det kan nog stämma och hängivna är Macanvändarna nog. Håller med dig, det verkar dumt men om piratkopior finns är det mnga som nappar. Det är ju så världen ser ut...

Nu sitter inte jag själv på Mac men jag vet ändå hur användarna till plattformen resonerar, oavsett om det rör sig om iPod eller iPhone så är det enbart hyllningar man får över sig och aldrig egentligen något negativt ord om huruvida produkten har nackdelar eller inte. Dock tycker jag och säkerligen ett flertalet andra resonerar väl likadant att man i kristider som dessa så bör man ändå visa sin hängivenhet utåt och ge stöd till företagen, på så vis köper man iLife eller iWork för en rimlig summa. Sen att folk laddar hem och piratkopierar tillhör ju som bekant omständigheterna, men sen om man dras med virus och trojaner efteråt är det ju ens eget fel... Hade Linux distributerat mjukvara som kostade hade jag förmodligen köpt då jag gärna vill se att formatet lever vidare och får större utbreddhet, i synnerhet nu då Linux och dess OS börjar bli standard i vissa datorer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in