2009-01-22, 22:39
Medlem
Cylotecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ochså
Jisses, vilken charmör du var då.

Jo, jag kommer att betala hennes fika, då jag faktiskt har frågat henne om jag får bjuda henne på fika.

Ja, Tolka det hur du vill, onödigt att slösa pengar på nån man knappt känner,
Citera
2009-01-22, 23:13
Medlem
ReclaimYourLifes avatar
Jag bjuder aldrig ut tjejer på fika men jag har träffat den underbaraste tjejen jag kan tänkam ig som jag tog mod till mig att bjuda på fika. Detta var i höstas och var även första gången jag fikade med en tjej.

Var svinigt nervös och ville avboka skiten men väl där kändes det bra. Tror du inte ska tänka så mycket utan känna efter. Du kan ju ha några frågor planerade som lite om hennes bakgrund och intresse, resten flyter förhoppningsvis på. Jag hade turen att tjejen pratat på ganska bra och tjejer brukar ju vara bra på det så det bör gå bra ska du se.
Citera
2010-07-14, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cylotec
Klart att jag betalar hennes fika, inget snack om den saken. Och det är väl klart att jag kommer att vara mig själv under kvällen, inga problem det heller
Citat:
Varför ska du betala hennes fika för? Skit i det och låt henne betala för sig, Inget är gratis i livet
Citat:
Jisses, vilken charmör du var då.
Citat:
Jo, jag kommer att betala hennes fika, då jag faktiskt har frågat henne om jag får bjuda henne på fika.
Citat:
Ja, Tolka det hur du vill, onödigt att slösa pengar på nån man knappt känner,

Snor den här tråden för att fråga om just det här med att betala för fika. Ok, scenario:

Jag bjöd ut en tjej tidigare idag på fika på lördag och naturligtvis klantade jag till det ett antal gånger redan när jag ringde henne. Av någon anledning blev jag plötsligt supernervös så fort hon svarade (något jag aldrig blir), är normalt social av mig och har lätt för att prata men frös först till fullständigt och visste knappt vad jag skulle säga för att senare babbla på som ett jävla miffo och avbryta henne ett antal gånger. I vilket fall, samtalet blev ganska kort och jag fick åtminstone ett ja på frågan om fika på lördag.

Nu är dilemmat följande, ska jag betala för fikan? Enkelt svar är förstås ja, självklart eftersom jag bjöd ut henne och det hade jag tyckt i de flesta fall MEN en fika känns "för billig" om ni förstår vad jag menar. Vad kan en kaffe kosta? 25:-? Kan det inte uppfattas som att jag inte tror att hon är en självständig kvinna och måste ha en man till att betala de mest ynkliga saker om jag insisterar på att betala?

Ja, jag fick vissa svar här tidigare men känns inte som att någon har berört det här "feminist-dilemmat" som det faktiskt är, nuförtiden vet man ju inte om kvinnorna vill visa att de visst kan betala för sig eller om de förväntar sig en gentlemannabehandling.
Citera
2010-07-14, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ochså
Jag är en kille på 18 år. Jag har bjudit ut en tjej och vi ska fika tillsammans snart.

Men hur fasen ska man göra för att få till ett bra avslut på det hela. Är det något som bara blir bra automatiskt eller har ni några tips eller råd?

Kanske avsluta det hela med att fråga henne om hon vill gå på ett biobesök snart eller något i den stilen. Och sedan följa henne hem.

Hehe, någon som har en bra idé?

Det går på automatik. Inget att fundera över.
Citera
2010-07-14, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stewart
Snor den här tråden för att fråga om just det här med att betala för fika. Ok, scenario:

Jag bjöd ut en tjej tidigare idag på fika på lördag och naturligtvis klantade jag till det ett antal gånger redan när jag ringde henne. Av någon anledning blev jag plötsligt supernervös så fort hon svarade (något jag aldrig blir), är normalt social av mig och har lätt för att prata men frös först till fullständigt och visste knappt vad jag skulle säga för att senare babbla på som ett jävla miffo och avbryta henne ett antal gånger. I vilket fall, samtalet blev ganska kort och jag fick åtminstone ett ja på frågan om fika på lördag.

Nu är dilemmat följande, ska jag betala för fikan? Enkelt svar är förstås ja, självklart eftersom jag bjöd ut henne och det hade jag tyckt i de flesta fall MEN en fika känns "för billig" om ni förstår vad jag menar. Vad kan en kaffe kosta? 25:-? Kan det inte uppfattas som att jag inte tror att hon är en självständig kvinna och måste ha en man till att betala de mest ynkliga saker om jag insisterar på att betala?

Ja, jag fick vissa svar här tidigare men känns inte som att någon har berört det här "feminist-dilemmat" som det faktiskt är, nuförtiden vet man ju inte om kvinnorna vill visa att de visst kan betala för sig eller om de förväntar sig en gentlemannabehandling.

Jag kan ju bara tala för mig själv... men jag är tjej och jag skulle inte ha gjort den kopplingen (dvs, jag skulle inte ha tyckt att det var "sämre" att killen betalade en fika än att killen betalade en middag). Men det bästa tror jag är att känna av vad tjejen i fråga tycker. Du erbjuder dig att betala, hon lär säga "nämen det behövs inte" eller något liknande, du säger typ "jomen det är inga problem" och då säger hon antingen okej eller så insisterar hon på att få betala själv (och insisterar hon så pusha inte på att få betala).

Själv har jag samma fråga men omvända roller. Jag har bjudit ut en trevlig grabb på fika i helgen - ska JAG erbjuda mig att betala?

Det som talar emot: Jag har inte sagt "får jag bjuda på en fika" utan mer "vill du ta en fika". Jag är tjej, som sagt, och det är ju vanligast att killen bjuder. Han har säkerligen bättre ekonomi än jag.

Men samtidigt var det ju jag som frågade om fikan, så borde jag bjuda?
Citera
2010-07-14, 12:24
Medlem
coonbandits avatar
Fråga om hon vill åka och handla t.ex rusta. Helt avslappnat, ta en glass i solen. Det finns många uppslag och saker man kan påpeka eller fråga om i en affär, samtidigt som man får en ganska bra uppfattning om ni passar ihop.
Citera
2010-07-14, 18:15
Medlem
Citat:
Varför ska du betala hennes fika för? Skit i det och låt henne betala för sig, Inget är gratis i livet.
Inte tjejer heller :P
Citera
2010-07-14, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papegoya
Jag kan ju bara tala för mig själv... men jag är tjej och jag skulle inte ha gjort den kopplingen (dvs, jag skulle inte ha tyckt att det var "sämre" att killen betalade en fika än att killen betalade en middag). Men det bästa tror jag är att känna av vad tjejen i fråga tycker. Du erbjuder dig att betala, hon lär säga "nämen det behövs inte" eller något liknande, du säger typ "jomen det är inga problem" och då säger hon antingen okej eller så insisterar hon på att få betala själv (och insisterar hon så pusha inte på att få betala).

Själv har jag samma fråga men omvända roller. Jag har bjudit ut en trevlig grabb på fika i helgen - ska JAG erbjuda mig att betala?

Det som talar emot: Jag har inte sagt "får jag bjuda på en fika" utan mer "vill du ta en fika". Jag är tjej, som sagt, och det är ju vanligast att killen bjuder. Han har säkerligen bättre ekonomi än jag.

Men samtidigt var det ju jag som frågade om fikan, så borde jag bjuda?
Om du som tjej betalar för dig själv kan det aldrig bli fel, så ser jag det. Som kille hade jag aldrig förväntat mig att tjejen skulle betala för båda däremot hade jag kanske tyckt det var lite konstigt om du förväntade dig att jag skulle betala för dig också när det trots allt var du som frågade om fikan från första början. Lite snurrigt här men slutsats: betala för dig själv
Citera
2010-07-14, 19:16
Medlem
kulllens avatar
Var artig, var dig själv och betala hennes fika! Du ska inte göra något som inte du egentligen skulle göra!
Citera
2010-07-15, 14:35
Medlem
Deometrics avatar
Är det bara en casual fika som med vem som helst så ska man ju betala för sitt eget fika. Jag ser inget fel i att låta tjejen själv betala för det är ju umgänget man vill åt. Ska tjejen säga att hon inte vill vara med mig för att jag inte betalar hennes fika, eller är det något undermedvetet som gör att hon automatiskt tycker sämre om mig?

Om man är kompis med en tjej. Är detta ett bra sätt att inleda en mer intim relation med henne? Alltså att ha en "casual" fikastund?
Citera
2010-07-15, 15:10
Medlem
Benny76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coonbandit
Fråga om hon vill åka och handla t.ex rusta. Helt avslappnat, ta en glass i solen. Det finns många uppslag och saker man kan påpeka eller fråga om i en affär, samtidigt som man får en ganska bra uppfattning om ni passar ihop.

Varför just Rusta?
Citera
2010-07-15, 15:10
Medlem
Ozknybergs avatar
Som tidigare i tråden har nämnts;
Var dig själv och ha inga höga förväntningar, trivs du i hennes sällskap samt märker att även hon gör det så är det bara att säga att du hade det väldigt trevligt med henne och skulle gärna vilja träffa henne igen.
Sen är det bara att föreslå massa aktiviteter ni kan göra tillsammans - kanske ta en till fika eller gå på bio? Dra iväg på stranden med några kompisar? Ta en glass i sommarvärmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in