Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-22, 10:11
Köpte ett nytt tystare nätagg för några dagar sedan. Nu är det cpu-fläkten istället som låter ojämn, när den snurrar. Vad kan det bero på? Något jag kan fixa?
Citera
2009-01-22, 10:35
Medlem
Du måste ju säga vad du har för fläkt först och främst. Började den låta när du bytte nätagg eller var det bara så att du börja märka det först när du köpte ett nätagg som inte överröstade resten av datorn?
Citera
2009-01-22, 10:40
Citat:
Ursprungligen postat av toepk
Du måste ju säga vad du har för fläkt först och främst. Började den låta när du bytte nätagg eller var det bara så att du börja märka det först när du köpte ett nätagg som inte överröstade resten av datorn?

Det andra alternativet antar jag är mer rätt än första. Den snurrar inte direkt jämt såsom jag hör det. Vet inte riktigt vad det är för cpu-fläkt.
Citera
2009-01-22, 10:48
Medlem
Då är det sannolikt en standardfläkt som brukar följa med processorn. Dessa är kända för att låta som förbränningsmotorer när de går upp i varv. Det kan ju vara så att ditt nya "tysta" nätaggregat genererar lite mer värme än det gamla vilket gör att processorn blir lite varmare och fläkten varvar upp. Inget speciellt farligt med det men störs du av det så blir det nog till att köpa dig en ny processorfläkt.
Citera
2009-01-22, 18:46
Citat:
Ursprungligen postat av toepk
Då är det sannolikt en standardfläkt som brukar följa med processorn. Dessa är kända för att låta som förbränningsmotorer när de går upp i varv. Det kan ju vara så att ditt nya "tysta" nätaggregat genererar lite mer värme än det gamla vilket gör att processorn blir lite varmare och fläkten varvar upp. Inget speciellt farligt med det men störs du av det så blir det nog till att köpa dig en ny processorfläkt.

Då kanske jag får ta och göra det. Behövs det nytt kylpasta också isf?
Citera
2009-01-22, 19:39
Medlem
Göra rent fläkten kan hjälpa tills du skaffar en annan.
Citera
2009-01-22, 21:01
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Göra rent fläkten kan hjälpa tills du skaffar en annan.

Hur går jag tillväga med det? kanske räcker att börja med det! Dammsugare när elen är frånkopplad?
Citera
2009-01-22, 22:59
Medlem
Vågar inte riktigt säga vad jag brukar göra för vissa här skulle inte tro att jag var riktigt klokt

När kylaren har plockat bort från moderkortet (lättare att komma åt) så brukar jag göra rent den på samma sätt som en dammig hylla (och det är INTE att dammsuga). Ofta gör jag samma sak med resten av datorn och låter den sedan vara.

Efteråt ser kylaren och fläkten nästan ut som om den var helt nyköpt.
Citera
2009-01-22, 23:30
Jag testade med att dammsuga utsidan av cpu-fläkten. Än så länge låter det inget, efter en timme drygt! Hoppas bara inte nån granne fick ett spratt när dammsugaren gick igång.
Citera
2009-01-22, 23:35
Medlem
Torka av moderkortet med en fleece-duk samtidigt som du gnuggar håret med en ballong och står och sparkar med fötterna över en matta
Då blir det iallafall rent, men datorn lär nog inte starta sedan
Citera
2009-01-22, 23:39
Nu började den låta igen. Ska jag testa att ta bort fläkten och kylpastan?
Senast redigerad av Gosif 2009-01-23 kl. 00:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in