Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Nej, det är det inte. Det är stor skillnad på att ha för låga intäkter mot att ha för höga kostnader. Båda påverkar resultatet, men det är faktiskt också allt.
Menar man att ungdomar är kostsamma så menar man i regel att de ger
en dålig ROI. I detta sammanhang är det därför ointressant om detta beror
på att de kräver mer utgifter eller genererar mindre intäkter.
Citat:
Om problemet är att ungdomar inte kan det de ska kunna när de går ut skolan, kan inte detta botas med sänkta arbetsgivaravgifter. Det vore som att bota AIDS med Samarin. Smärtan kan bli mindre, men problemet kvarstår.
De flesta kvalificerade jobb kan man inte axla direkt från skolbänken.
Samtidigt så är ungdomar strukturellt missgynnade då de av naturliga
skäl inte är lika tillförlitliga, som grupp. De har bara börjat sitt vuxenliv, etc.
Naturligtvis kan inte sänkt AGA förbättra språk- eller mattekunskaper.
Däremot så får ungdomarna en konkurrensfördel som inte är rotad i
den synliga lönen. Det tycker jag är rimligt när vi har så hög ungdomsarbetslöshet.
Citat:
Nej då, jag vet att Fp vill bekämpa flumskolan. Vilket jag tycker är väldigt, väldigt bra. All heder åt Fp för detta.
Jag var inne och tittade på utbildningsdepartementet och letade efter reformer, men det mesta handlar om forskning och anpassning till EU-regler. Själva det problemet jag vill komma åt det massiva utbudet av akademiker som inte behövs på arbetsmakrnaden. Dels en tragedi för alla oss som tar en utbildning i onödan (jag är en av dessa), men också ett samhällsekonomiskt slöseri.
Alliansen har inget att vinna på detta, men Fp kan ha en del att förlora på en smärtsam (men nödvändig) förändring.
Jag kan givetvis förstå din situation, men jag tycker ändå inte det är rimligt att man
ska begränsa utbildningsplatser för att förbättra arbetsmarknaden för vissa grupper.
Däremot får dom gärna höja kraven på utbildningen, vilket givetvis skulle ha samma
effekt på utbudet men med den stora fördelen att de som får utbildas faktiskt var "bäst"
snarare än att de hade tur vid intagningen.
Utbildningsreformerna är svårövergripliga och tyvärr, för JB, så låter ju resultatet vänta på sig.
Citat:
Om du kan hänvisa till några källor på att alliansen har gjort upp med sossarnas idiotiska 50%-mål för högskolan, så lovar jag att för första gången i mitt liv överväga att rösta borgerligt.
Det tror jag faktiskt.
Citat:
2 000 nya platser inom kvalificerad yrkesutbildning
- Alla kan inte bli akademiker, alla vill inte bli akademiker och Sverige fungerar inte om alla blir akademiker. Det är dags att uppvärdera kvalificerade yrkeskunskaper, kommenterar skolminister Jan Björklund.
http://www.regeringen.se/sb/d/8544/a/80555