Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-21, 21:00
Medlem
Det var ett intressant avsnitt av Uppdrag Granskning ikväll, där det visade sig att Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan har släppt in en gren av den Katolska Kyrkan där flera av ledarna och andra medlemmar har starkt revisionsitiska och/eller högerextremistiska antisemitiska åsikter.

Det verkar nästan som om man försöker hitta nya vägar för att sprida revisionismens irrläror.

Var det några fler som såg detta avsnitt och vill ge oss sina tankar och åsikter om vad som framkom i programmet?

Personligen ansåg jag det var skrämmande att man så lätt kan släppas in på kyrkans områden även om ledande personer har kopplingar till revisionsim och antisemitism.

Dr Tinnitus
Citera
2009-01-21, 21:02
Medlem
Det jag reagerade starkast på i programmet var vad usel reportern var. Förvrängde helt vad folk sa.
VISS skillnad på att 30 är intresserade och att 30 har gått över tex... :P
Citera
2009-01-21, 21:16
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det var ett intressant avsnitt av Uppdrag Granskning ikväll, där det visade sig att Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan har släppt in en gren av den Katolska Kyrkan där flera av ledarna och andra medlemmar har starkt revisionsitiska och/eller högerextremistiska antisemitiska åsikter.

Det verkar nästan som om man försöker hitta nya vägar för att sprida revisionismens irrläror.

Var det några fler som såg detta avsnitt och vill ge oss sina tankar och åsikter om vad som framkom i programmet?

Personligen ansåg jag det var skrämmande att man så lätt kan släppas in på kyrkans områden även om ledande personer har kopplingar till revisionsim och antisemitism.

Dr Tinnitus

Jag har från intierade källor fått höra att högerextrema partier försöker ta sig in i Kyrkan. Man utnyttjar det dåliga valdeltagandet, för att få in egna kandidater. Dessa grupper har ju ett samband med förintelseförnekelse.

Om man studerar hur valet till kyrkofullmäktige går till, och hur stort valdeltagandet är, så kan man snabbt räkna ut att det inte behövs många röster för att komma in.
Citera
2009-01-21, 22:23
Medlem
Ja, jag tycker det var hemskt att en fransk präst 1989 fick böter för ett legitimt uttalande om islams hot och den höga invandringens påverkan på Frankrikes frihet och kultur.
Ska det vara straffbart att försvara sin identitet?
Förövrigt en riktig kass Ali reporter. Förhoppningsvis kommer den komma upp på SVT Play för de som missa den.
Citera
2009-01-21, 22:27
Medlem
Här är intervjun med Richard Williamson:

http://svtplay.se/v/1413831/webbextra_langre_intervju_med_williamson
Senast redigerad av KohSamui 2009-01-21 kl. 22:29.
Citera
2009-01-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KohSamui
Här är intervjun med Richard Williamson:

http://svtplay.se/v/1413831/webbextra_langre_intervju_med_williamson

Det är ju ganska tydligt att biskopen inte har någon vidare koll på vare sig den officiella historieskrivningen eller de mer ambitiösa revisionisternas teorier. Varför han alls uttalar sig i den här kontroversiella frågan, som inte har ett dugg med den katolska läran att göra, är för mig fullkomligt obegripligt.

Ryktet om det nazikatolska hotet torde emellertid vara kraftfullt överdrivet. Se t.ex. det här blogginlägget med kommentarer:

http://jonasdegeer.motpol.nu/?p=61
Citera
2009-01-21, 22:40
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfingbird_swe
Jag har från intierade källor fått höra att högerextrema partier försöker ta sig in i Kyrkan...

Dessa grupper har ju ett samband med förintelseförnekelse.
Vi kan väl inte säga att alla högerextrema partier skulle vara lierade med förintelseförnekare.
Citera
2009-01-21, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
Det är ju ganska tydligt att biskopen inte har någon vidare koll på vare sig den officiella historieskrivningen eller de mer ambitiösa revisionisternas teorier. Varför han alls uttalar sig i den här kontroversiella frågan, som inte har ett dugg med den katolska läran att göra, är för mig fullkomligt obegripligt.

Ryktet om det nazikatolska hotet torde emellertid vara kraftfullt överdrivet. Se t.ex. det här blogginlägget med kommentarer:

http://jonasdegeer.motpol.nu/?p=61

Det kan ni inte påstå. Allt han säger kommer från dokumenterade källor, och det säger han själv. Han gör inga självemotionell påstående, han citerar källor.
Senast redigerad av KohSamui 2009-01-21 kl. 22:52.
Citera
2009-01-21, 23:14
Medlem
Det är nu även bråk mellan den vanliga katolska kyrkan och judarna. En traditionell bön där man ber för judarnas omvändelse har återinförts, vilket der juden naturligtvis inte alls gillade så nu har nån rabbin i Italien flippat ur läste jag häromdagen. Heja påven!
Citera
2009-01-21, 23:15
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Vi kan väl inte säga att alla högerextrema partier skulle vara lierade med förintelseförnekare.

Om man tittar på partierna ett och ett så har du naturligtvis rätt, men som grupp finns ett samband.
Citera
2009-01-21, 23:49
Medlem
Skrävlarens avatar
Helle Klein om "sekten" SSPX:
http://blogg.aftonbladet.se/3/perma/1094706
Senast redigerad av Skrävlaren 2009-01-21 kl. 23:53.
Citera
2009-01-22, 08:54
Medlem
hooliganns avatar
Det var ett väldigt intressant.. Lite roligt att svenska kyrkan inte har några som helst misstankar när det kommer ett helt oanmält bussekipage med dårar som vill hålla gudtjänst.
missade dock lite av programmet, fattade aldrig ifall De Geer och hans andra combatanter var med i församlingen eller ifall dom bara va hang-arounds till Sten Sandmark?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in