2009-01-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanilia
Blir så jävla lack aså att företag som ändå går med biljoner i vinst som Ericsson, 6,5biljoner på kvartal ändå kör med stor varsel, 1000 pers måste gå för att skära ner på personalen

Medan VDn för Ericsson har en månads lön par miljoner i handen, så måste vanliga männsikor gå på A-kassa

Alla dessa borde gasas, fan vad lack jag är. Kan mörda någon just nu

Ericssons aktieägare får något mindre i ränta än vad de hade fått om de haft pengarna på banken under året istället.
Citera
2009-01-21, 22:22
Medlem
Oddishs avatar
Citat:
Medan VDn för Ericsson har en månads lön par miljoner i handen, så måste vanliga männsikor gå på A-kassa
Ingen måste gå på A-kassa. Om man vill ha ett jobb så kan man skaffa ett.
Citera
2009-01-21, 23:36
Medlem
Citat:
VDn för Ericsson har som 100 anställda eller ännu mer, sänk Vd lönen och alla andra höga chefers löner som har snäppet under så behöver man inte skära ner på 1000 pers. Tror inte man hade behövt skära ner alls

Jag är drabbad, därför om jag hade fått tag i Vd eller andra höga chefer så hade jag strypt dem med mina bara händer, en sak som är säker

Man går från 17 ner till 10 ut ihanden och det känns som sagt. Hur fan ska man klara sig i genom allt

Nu kan man gå arbetslös hela 09 även 10 för det det finns inga arbete att söka. Varslas flera hundra pers varje dag ifrån olika företag och det kommer fortsätta året ut och nästa. Jag lider med dem som klarar sig igenom det hela och får behålla sina arbeten men dessa måste säkert gå med på en löneminskning el något annat

Jag ger up om livet

För det första står det uppenbart av ditt inlägg att du endast bryr dig om de 1000 st personer som är varslade i Sverige - de övriga 4 000 personerna SKITER DU FULLSTÄNDIGT i? För att dom inte har Svenska som modersmål?

Varslas det flera hundra från olika företag varje dag - varför ska då ericsson gå mot strömmen? Vi kommer åter igen till frasen "vuxendagis".

Var glad att du får 10.000kr utan att göra ett skit - tack vare försäkringar...
Citera
2009-01-21, 23:40
Medlem
Så här blir det när det enda målet är att hålla uppe kursen till vilket pris som helst.

Aktieägarna kräver mer och mer vinst och större och större omsättning hela tiden. I en ekonomi som går i vågor så är det en omöjlighet.

Tyvärr skjuter Ericsson sig i foten rejält. Ericsson kommer stå där om några år när det har vänt och gråta att det inte finns någon kompetent arbetskraft att anställa. Efter ytterligare 5 år när personerna som blev lurade att gå utbildningar för att "branschen" skrek efter folk börjar komma ut på arbetsmarknaden så möts dom av massiva varsel för att Ericssons vinst sjönk med 0.4%.

Långsiktigt finns det bara en vinnare och det är VD:n som cashar in sin stora bonus för att kortsiktigt drivit upp kursen lite. Aktieägarna förlorar då det långsiktiga aktievärdet skadas.
Citera
2009-01-22, 00:06
Medlem
Citat:
VDn för Ericsson har som 100 anställda eller ännu mer, sänk Vd lönen och alla andra höga chefers löner som har snäppet under så behöver man inte skära ner på 1000 pers. Tror inte man hade behövt skära ner alls

Jag är drabbad, därför om jag hade fått tag i Vd eller andra höga chefer så hade jag strypt dem med mina bara händer, en sak som är säker

Man går från 17 ner till 10 ut ihanden och det känns som sagt. Hur fan ska man klara sig i genom allt

Nu kan man gå arbetslös hela 09 även 10 för det det finns inga arbete att söka. Varslas flera hundra pers varje dag ifrån olika företag och det kommer fortsätta året ut och nästa. Jag lider med dem som klarar sig igenom det hela och får behålla sina arbeten men dessa måste säkert gå med på en löneminskning el något annat

Jag ger up om livet

Ja, Ericsson har fler än 100 anställda, upp mot 63000 enl. Sv-wikipedia. Du har inte heller fattat att företaget skär ned av en anledning. Det är bättre att de 5000 eller vad det nu var kan vara produktiva någon annan stans, istället för att sitta och pilla sig på snoppen mot lön.

Varför ska du vara arbetslös under 09 och 10? Finns det inget av de 35375 lediga platser på AMS som passar alls? Inte ens temporärt? Dessutom är bara en bråkdel av alla lediga jobb annonserade på AMS.

Alla VDs har en hög lön av en anledning också. Bland annat är det dom som får ta all skit om det nu skulle gå åt skogen med företaget, när man väljer att praktisera vuxendagis istället för att varsla.
Citera
2009-01-22, 00:43
Medlem
Psionicists avatar
Så trådskaparen vill hellre att företaget går i konkurs och alla blir arbetslösa än att företaget överlever?

Nu är det så att samtliga elektronikföretag går dåligt pga sänkt efterfrågan. Jag har mest koll på datorer, men där har Intel (större än Ericsson) efter 22 år av vinster varnat att de kommer gå i förlust detta kvartal. Detta för ses som ett intressant benchmark. Kan inte i min vildaste fantasi se hur Ericsson skulle klara sig bättre än Intel.

Därför skär de ner utgifterna, för även om de postat en bra kvartalsrapport Q4 lär det se jävligare ut Q1 eller Q2. Det verkar iaf vara det som Ericsson själva ser på saken iaf, därav besparingsåtgärderna.
Citera
2009-01-22, 01:20
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psionicist
Så trådskaparen vill hellre att företaget går i konkurs och alla blir arbetslösa än att företaget överlever?

Nu är det så att samtliga elektronikföretag går dåligt pga sänkt efterfrågan. Jag har mest koll på datorer, men där har Intel (större än Ericsson) efter 22 år av vinster varnat att de kommer gå i förlust detta kvartal. Detta för ses som ett intressant benchmark. Kan inte i min vildaste fantasi se hur Ericsson skulle klara sig bättre än Intel.

Därför skär de ner utgifterna, för även om de postat en bra kvartalsrapport Q4 lär det se jävligare ut Q1 eller Q2. Det verkar iaf vara det som Ericsson själva ser på saken iaf, därav besparingsåtgärderna.

Intel och E/// lever i två helt olika universum. E/// sysslar inte med elektronik, utan med telecom. Elektroniken är bara ett av flera medel för att stödja deras affärsmodell. Enda beröringspunkten mellan Intel och Ericsson är att Intel är en av många leverantörer till E///. Framtiden för E/// heter mjukvara och tjänster. Och det går faktiskt jävligt bra för Ericsson, även fast det är kris. Teleoperatörerna i världen har gott om pengar och folk ringer, sms-ar och surfar adult även om de får sparken.

Hotet mot Ericsson är inte att folk och företag slutar köpa elektronik för att de har kort om cash. Hotet är snarast den dag då alla människor på jorden har en mobil, och är 100% nöjda med såväl tjänster, täckning och kapacitet. Den dagen blir det svårt att kränga nya funktioner och system.

Ericssons besparingsåtgärder ska mer ses som en del i ett långsiktigt rationaliseringsprogram, än som krisåtgärder.
Citera
2009-01-22, 07:37
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Blir så jävla lack aså att företag som ändå går med biljoner i vinst som Ericsson, 6,5biljoner på kvartal ändå kör med stor varsel, 1000 pers måste gå för att skära ner på personalen

Alla dessa borde gasas, fan vad lack jag är. Kan mörda någon just nu
Ja, där ser man hur Ericsson värderar sina medarbetare. Sparka så många man kan och hoppas att det funkar ändå. Det ger ju högre aktieutdelningar till ägarna, det är det viktigaste. Tänk om Ericsson varit ett statligt företag, då hade detta aldrig skett. Ett statligt företag kan se till samhällsnyttan till skillnad mot privatkapitalisterna.
Citera
2009-01-22, 08:03
Bannlyst
Så man ska sysselsätta bara för sysselsättningens skull? En arbetsmarknadsåtgärd som många av de icke-tekniska utbildningarna vid universitet?

Anledningen stavas: Kina.

Idioter som tror att privata företag ska syssla med välgörenhet!
Citera
2009-01-22, 10:10
Medlem
Tammers avatar
Här har vi det egentliga skälet till uppsägningarna:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4234816.ab
Citera
2009-01-22, 10:56
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Här har vi det egentliga skälet till uppsägningarna:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4234816.ab
Du är ju dummare än dummast. Jag lovar dig, ingen chef tycker om att behöva säga upp folk. Däremot är det ett nödvändigt ont inför framtiden. Vill man kunna hänga med så måste man agera innan det planerade inträffar. Ericsson måste göra sig av med folk för att kunna hänga med då inget företag har råd att ha tusentals tumrullare anställda, det fungerar liksom inte.
Citera
2009-01-22, 11:02
Medlem
jnilssons avatar
Arbetskraft är en begränsad resurs som inte skall slösas på. Det är en bra nyhet att Ericsson kan göra samma jobb med färre personer. Då kan överflödig personal göra nytta på andra ställen i ekonomin.

En gång jobbade 90% av befolkningen i jordbruket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in