Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-21, 18:27
  #1
Medlem
En fruktpizzas avatar
Ett gäng med idioter presenterar nu den stora bluffen Bostadsvärderingen! www.bostadsvarderingen.se

Då har vi "begåvats" med en ny sorts blufftjänst som är påfallande likt det skumma blufföretaget Fordonsvärderingen (www.fordonsvarderingen.se)

Se gärna min tråd i fordonsforumet som handlar om Fordonsvärderingen! https://www.flashback.org/showthread.php?t=438717

Bostadsvärderingen är alltså en sida som säger sig kunna värdera fastigheter enbart med stöd av historiska siffror av tidigare försäljningar - inget annat. För att göra sin "värdering" så är tydligen inte ens månadsavgifter, läge, våning och andra viktiga parametrar inressanta. Tala om generalbluff!!!

För att gardera sig emot missnöjda kunder så slår Bostadsvärderingen på trumman att de minsannemig kommer att polisanmäla alla sorters försök att blåsa dem, och även att de kommer att bistå med IP-nummer med mera. Varför förutsätta att folk tänker blåsa dem, om de nu har en såpass bra produkt som de säger sig ha? Som man känner sig själv, så känner man andra...

Vidare så har de mage att ta 499:- för uppgifter som andra sidor inte behöver ta betalt för. Kika på www.booli.se för att få information om prisutvecklingar och olika slutpris - utan att det kostar ett öre. Även www.e-bud.nu tillhandahåller en del intressanta uppgifter om olika bostäders slutpriser.


________________

Läs gärna vad Råd & Rön skriver om Bostadsvärderingen:

http://www.radron.se/templates/Artikel____1332.aspx

"Webbplatsen Bostadsvärderingen säger sig värdera bostäder bara man mailar bostadens postadress, yta och antal rum.

Värderingen kostar 399 (Nu 499:-, de har nämligen höjt sitt pris... Red.anm.) kronor och ger enligt webbplatsen "upp till 95 procent rätt värde på din bostad." Men villkoren innehåller ett stort osäkerhetsintervall och många förbehåll.

Att låta en mäklare eller besiktningsman värdera en bostad brukar kosta 5–10 000 kronor.

Mäklaren Ulf Nerén i Stockholm testade Bostadsvärderingen och tycker det är rena bondfångeriet. För en trea på Kungsholmen varierade priset med en miljon kronor.
– Dussintals faktorer som solläge, trafikläge, värmesystem och månadsavgifter påverkar värdet. Bostadsvärderingen räknar inte in något av detta.

Företaget startade i december och säger sig redan ha sålt över 6 000 värderingar.

Både webbplatsen och de anmälningar som Konsumentverket fått om vilseledande marknadsföring påminner starkt om Fordonsvärderingen, som Råd & Rön tidigare skrivit om. Därför misstänker myndigheten att samma personer ligger bakom båda webbplatserna.

Webbplatsens ägare, Daniel Andersson och Henrik Rydberg i Kristianstad,vill inte tala med Råd & Rön. De förnekar via e-post alla samband med Fordonsvärderingen. När vi frågar om deras kompetens inom området bostadsvärderingar blir svaret att ingen inom företaget är mäklare eller värderings- eller besiktningsman.

Hur kan ni då värdera bostäder med 95 procents säkerhet?
– Vi baserar värdet på tidigare försäljningspriser i det aktuella området, skriver Daniel Andersson. Vår modell har ett osäkerhetsintervall uppåt och nedåt och bostadsinnehavaren får sätta bostadens värde inom detta osäkerhetsintervall utifrån sina egna kunskaper."



_________________


Var kritisk emot alla dessa sorgliga skitsidor som försöker blåsa folk på pengar. Lägg alltså inte 499:- på något som inte ens är värt pengarna för den ström som förbrukas när datorn läser in sidan...

.
Citera
2009-01-21, 21:47
  #2
Medlem
Eller så frågar man mig som mäklare så gör jag det gratis om man bara vill veta sitt värde.

Vill man ha en skriftlig värdering mot banken så tar jag 2000:- inkl moms för det.
Då får man en värdering som ligger väldigt nära verkligheten. Eftersom vi (jag och mina kollegor) är ute och känner på marknaden varje dag samt gör väldigt mycket försäljningar i området så kan man pricka priset tämligen exakt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback