Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2003-09-10, 14:44
Medlem
Dennis - Pixels avatar
hmm. Lite bacillskräck här eller?

Jag brukar bara skruva på vad jag än gör. Om jag ska värma tar jag varmt vatten, och tvärt om...
Citera
2003-09-10, 17:28
Medlem
Jag tror att det är någon gammal skröna från tiderna när rören inte var de bästa.

Fast på vilket sätt skulle varmt vatten få med sig mer koppar än kallt vatten? Correct me if I'm wrong, men det är väl knappast så att varmt vatten gör att kopparrör utsöndrar koppar medans kallt vatten förhärdar rören?
Citera
2003-09-11, 23:12
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westling
Jag tror att det är någon gammal skröna från tiderna när rören inte var de bästa.

Fast på vilket sätt skulle varmt vatten få med sig mer koppar än kallt vatten? Correct me if I'm wrong, men det är väl knappast så att varmt vatten gör att kopparrör utsöndrar koppar medans kallt vatten förhärdar rören?

Rören har inte förändrats speciellt mycket.
Varmt vatten löser mera metaller än kallt.

Hur var det med närvaron på kemilektionerna?
Citera
2003-09-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westling

Man använder bara kopparrör till varmvatten eftersom det behåller värmen bättre än metallen i de andra rören. Har jag för mig. Därför kommer det inte koppar i kallvattnet.

Men jag bryr mig inte så mycket, brukar ta varmvatten när jag ska koka. Går ju mycket fortare.
Citera
2003-09-15, 00:09
Medlem
StigAllans avatar
Man använder kopparör för att dom inte rostar sönder.
För att behålla värmen så måste man isolera rören, koppar är en förträfflig värmeledare.
Passa dig så att du inte börjar pissa grönt när du använder varmvatten från kranen.
Ärgad koppar blir grön.
Citera
2003-09-17, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grifter
Det sitter i ryggmärgen att alltid använda det kallaste
kranvattnet i matlagning. Man har ju hört flera gånger
att varmvattnet brukar vara dåligt, pga rören mm. Men
sen finns de ju de som inte bryr sig och säger att det
inte spelar roll. På ett sätt är det ju tidsslöseri när man
t.ex. ska koka pasta.

Någon som vet exakt vad det är som är dåligt med
varmvatten och om det alltid gäller är det?
Såvitt jag vet, borde det inte vara någon fara att använda varmvatten så länge
temperaturen överstiger 70 grader. I gamla hus, och speciellt förr var det vanligt att temperaturen inte översteg 70 grader, och då kunde man drabbas av Legionärs-sjukan= Bakterier som förekommer under 70 grader..
Citera
2003-09-18, 21:07
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Ok, då är det någolunda lugnt om tempen på vattnet håller?
Var det nitti grader innan blandningsventilen?
Hoppas att du dränerar din varmvattentank på slam med jämna mellanrum.
Snackat med min vän rörmokaren: slammet kommer från offeranoden!! Rostfri beredare=ingen anod=inget slam, jag har 85 grader ut från beredaren, mest ekonomi enligt rörmokaren.
Citera
2003-09-18, 21:39
Medlem
Enkidus avatar
Varmt kranvatten betraktas inte som livsmedel (dvs mat) av livsmedelsverket. Man ska alltså inte använda det i matlagning eller som dryck.
För mycket koppar är skälet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in